Renault Megane: koppakking Megane

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Hallo,

ik heb laatst een koppakking vernieuwd van een Megane 1.4. Deze lekte olie op de uitlaat aan de voorzijde. Dit is een veel voorkomende kwaal. Echter lekt hij, na reparatie, nog steeds op dezelfde plek. Heeft iemand hier ervaring mee? Is een originele koppakking van de Renault dealer gemodificeerd op dit punt (in plaats van een imitatie Viktor Reinz)? Ik moet binnenkort bij een Clio met dezelfde motor ook de koppakking vernieuwen vanwege hetzelfde mankement. Ik heb er echter weinig zin in als ik weet dat hij na reparatie weer gaat lekken op dezelfde plaats

Gr. Roel

RoelV

Geplaatst door RoelV (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je het blok wel gecontroleerd op vlakheid, het kan zijn dat die krom is en heb je de kop laten vlakken?

RoelV (0) PRO, 15 jaar geleden

Nee, ik heb de kop niet laten vlakken, omdat het enige wat er was dat de koppakking achter de uitlaat iets lekte. Hij is niet te heet geweest. Ik ben niet zo voor het standaard laten vlakken van koppen.

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Over vlakken zijn op deze site al hele discussie's geweest, zowel voor als tegen, maar ik zou hem toch maar laten vlakken, en controleer je blok even met een rei en een vloeitje, als je dat bij de kop ook doet, op de plek waar hij lekt, zal je waarschijnlijk daar het vloeitje er zo onder weg trekken.

tedkroon (0), 15 jaar geleden

Trek de kopbouten is helemaal opnieuw weer aan! Dus ook geheel losdraaien, wellicht is dat dit niet helemaal goed gegaan.

RoelV (0) PRO, 15 jaar geleden

Hoi Ted,

het aandraaien van de kopbouten is helemaal goed gegaan. Ik heb dit 100% goed gedaan met 2 getuigen, omdat ik het zeker goed wilde hebben.

Gr. Roel

tedkroon (0), 15 jaar geleden

Ik bedoel niet dat jij het niet goed gedaan heb, maar meer dat het inveren van de pakking niet helemaal lekker is gegaan. Wellicht is de pakking enigszins zich gaan zetten en is daardoor niet de juiste afdichting ontstaan. Anderzijds kan ook de kop te veel krom zijn. Dit kan je gemakkelijk met een rei controleren. Zelf ben ik ook niet iemand die zomaar rucksichtloos de kop laat vlakken en zal bij twijfel altijd even meten!

RoelV (0) PRO, 15 jaar geleden

Hoi Ted,

ik houd het gewoon even in de gaten.

Bedankt voor de info in ieder geval.

Gr. Roel

arthur bijster (0), 15 jaar geleden

Hallo,

Ik heb met een Megane uit '96 het probleem dat hij druk opbouwt, het koelwater komt bij het expansievat naar buiten als de motor op temperatuur is. Nu wil ik van het weekend de koppakking vervangen, maar ik heb geen gegevens van aanhaalmomenten etc. Normaal zou ik naar de bibliotheek gaan, maar moet morgen werken helaas. Kan iemand mij die gegevens verstrekken en eventueel wat tips geven van waar ik op moet letten.

Bij voorbaat dank,

Groet
Arthur Bijster

RoelV (0) PRO, 15 jaar geleden

www.masterbase.nl

ik heb zo geen bijzonderheden, ik mag er morgen ook weer aan:-)

Gr. Roel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.