Renault Laguna: Koppeling blijft slippen na vervanging

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19 dti

Het gaat om een laguna break 19 dti uit 1999, 280.000 km.
Koppeling slipte en ik dacht, mag wel na die tijd.
Ook ooit versnellingsbak vervangen, 50.000 km geleden. Koppeling was toen OK.
Nu hele handel (groep + lager) vervangen maar.... Oude plaat bleek nog in redelijke conditie. Toch slippen! Toch alles vervangen.
Koppeling blijft slippen, ook na 2000 km. Kan er wel mee rijden, zolang ik rustig aan doe en niet plots veel gas geef.
Slipt zelfs in z'n 3 bij flink gas geven (nadat de turbo merkbaar wordt).
Bij vervangen zag alles er droog en normaal uit. Hooguit op het vliegwiel wat vlekken. Licht opgeschuurd en schoongemaakt.

Heeft iemand een idee?, Heb ik iets verkeerd gedaan? Kan de plaat er verkeerd om in zitten? (volgens mij kan dat niet).
Olielek moet toch zichtbaar zijn!

Groet
Rens

renskessener

Geplaatst door renskessener (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Bas_petiet (0) PRO, 13 jaar geleden

Ligt de koppelingskabel wel helemaal vrij, en niet voor een beetje ingedrukt?

renskessener (0), 13 jaar geleden

Ja, de koppeling is vrij. Als ik aan de kabel trek, als de pedaal niet is ingedrukt, kan ik die bewegen.
De enige spanning die erop staat komt van de "slijtage compensator" die in de kabel zit.

beunhaasrenault (0) PRO, 13 jaar geleden

heb je het nieuwe set koppeling met renault gereedschap goed afgesteld voor dat je het erop zette?

renskessener (0), 13 jaar geleden

Nee, en ik zou ook niet weten wat er nog moet worden afgesteld, laat staan hoe.
Welk Renault gereedschap is dan nodig?
Bedoel je de kabel? of de slijtage compensator? of nog iets anders?
In mijn Haynes boek vind ik daarover niets.
Gloort hier hoop? Ik was al aan het overwegen om de zaak weer open te maken en te kijken.

beunhaasrenault (0) PRO, 13 jaar geleden

je moet met speciaal gereedschap op een of andere manier iets stellen.
zelf nog nooit gedaan maar wel een vaag vermoeden dat dat het is ;)

De student (0), 13 jaar geleden

Je kunt evt aan de graffel voelen van koppeling. Mag niet belast zijn.

renskessener (0), 13 jaar geleden

Ik heb geen idee wat er te stellen valt. en hoe...?
Ook niet wat de "graffel" is. Is dat de arm (vork of gaffel?) waarmee de koppeling wordt bediend.
Als de pedaal omhoog staat, staat daar alleen de veerdruk van de slijtage-compensator op.
Is een lichte veerdruk, die heel gemakkelijk handmatig is te overwinnen.
Ik zou dus zeggen dat de diafragmaveer helemaal ontspannen is.
Eventueel een extra veer plaatsen om de arm helemaal terug te zetten?
(De koppelingskabel is een een paar jaar geleden vervangen en heeft een andere slijtagecompensator als beschreven in Haynes)

Bas_petiet (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik denk dat je het te ver zoekt en dat je het in je kabel afstelling moet zoeken. Ik denk namelijk dat je al geruime tijd met een slippende koppeling rijdt. Maargoed eerst je bak maar eens demonteren en je koppelingsplaten bekijken, misschien is er wel een oliekering lek gegaan misschien net toeval!!

renskessener (0), 13 jaar geleden

Ja, dat klopt dat het al geruime tijd slipt. Daarom zijn we overgegaan tot vervangen.
Misschien is er toch iets anders. We zullen voor de zekerheid nog eens naar de kabel kijken.
Wij, (Theo, de monteur die het eigenlijke werk doet, en ik) kunnen dat pas 22 november open maken en kijken.
Tot dan zal het stil zijn,TENZIJ IEMAND NOG EEN IDEE HEEFT.
Daarna zal ik weer melden wat het resultaat is.
Bedankt voor het meedenken.

De student (0), 13 jaar geleden

Leg de kabel eraf.Start hem bvb in 1°.Schakelen kun je dan nog op gevoel.Slipt hij dan?

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

student,

Het zal misschien geen kwade opzet zijn maar wat jij tikt lijkt me niet echt een veilige manier van testen.


gr john

renskessener (0), 12 jaar geleden

Ik neem de draad weer op, want het koppelingsslipprobleem is nog steeds niet afdoende opgelost.
Intussen: koppeling weer open. Blijkt oliekeerring naar bak te lekken.
Onderdeel besteld (8200039656) en garage zegt dat zij speciaal gereedschap hebben om ring met lager te trekken zonder dat de bak open hoeft.
En weer erin persen. Doen!! zeg ik. Krijg de bak terug en zie dat de keerring 6 à 7 mm minder diep in de bak zit als voorheen. Garage zegt: is OK.
Monteer alles. start en ontkoppel. Reuze herrie die lijkt op vsnaar die jankt. Maar komt toch uit omgeving van bak. Houdt na enige tijd op.
(Ik denk nog: wat teveel was zal wel afgesleten zijn!!???? Niet zo'n goede gedachte.... maar toch... alles weer uit elkaar!!)
Na enige tijd.... slippende koppeling en een plas vbak olie onder de auto.
Dan maar weer alles uit elkaar. Blijkt dat het bovenste deel van de keerringbus (bij de drukgroep) is doorgesleten (een ring eraf gesneden door schotelveer) en het onderste gedeelte van (waar het druklager over schuift) afgebroken.
Conclusie: bus zat te ver naar buiten, waardoor de vingers van de schotelveer bij indrukken, de bus raakte. Dus de keerring niet diep genoeg gemonteerd.
Terug naar garage: Wij hebben niets verkeerd gedaan, de bus kan niet dieper. Oorzaak door jou?????.... Kosten voor jou!!!!.
We willen alleen uit coulance die bus er wel opnieuw inpersen, als je de bakhelft brengt en de oude bus eruit hebt gehaald.
Maar eruit halen moet je zelf doen. (door afgebroken bus, moet de hele bak uit elkaar om de bus eruit te halen.
Zo gezegd en gedaan. Blijkt na uithalen van de keerring duidelijk te zien dat voorheen de bus dieper zat en dat hij inderdaad 6 à 7 mm dieper had gekund. Dus volgens mij hebben ze het in eerste instantie niet goed gedaan.
Aan de garage laten zien,.... maar erkennen dat ze misschien wel iets fout deden is er nog niet bij.
Voorgesteld dat zij de bak weer monteren zonder kosten. Daar denken ze nu hard over na, maar ik heb er een hard hoofd in.

Vraag aan jullie is eigenlijk: Wat vinden jullie hiervan? en hoe krijg je zoiets netjes opgelost?
Ik hoef niet het onderste uit de kan. Mensen maken fouten en samen moet je het oplossen. Maar zo.... vind ik niks.

Vr groet
Rens

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

Dit is een probleem waar je met de garage uit moet komen.
Geen zaak om op Problemcar te bespreken.
Aangezien dit topic ook al 1 jaar oud is, sluiten wij dit topic, om eindeloze discussie te voorkomen.

Moderator Problemcar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.