Hallo allemaal,
Ben stom geweest bij het verwisselen van mijn winterbanden naar zomerbanden.
Ik heb mijn winterbanden niet voorzien van RV, RA, LV en LA dus weet ik niet meer op welke plek mijn winterbanden vorige jaar zaten.
De winterbanden zijn helaas niet voorzien van sensoren. Anders had ik het wel een de kleur van het ventiel kunnen zien.
Ik heb voorwiel aandrijving dus dacht maar om de minst versleten banden voor te plaatsen.
Iemand nog andere tips????????
Alle extra tips zijn welkom
Alvast bedankt,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meeste banden hebben een draairichting dus even de draairichting in de gaten houden. Staat op de zijkant v/d band vermeld. Pijl naar de rijrichting.
Voor links en rechts zie antwoord moderator,
Voor voor en achter kan je het beste aanhouden de beste banden achter en de slechste voor. Als je dan nieuwe voorbanden nodig hebt doe je de achterbanden naar voren en de achterbanden vernieuw je.
Dit heeft met het volgende te maken:
De achterbanden zijn de banden die het verschil maken in uitwijk manouvres en werken als de staartvinnen op een dartpijl. Deze houden de auto op de weg.
Waarom dan het wisselen, de achterbanden slijten heel weinig, deze worden dus oud en kunnen gaan cuppen. Als de voorbanden versleten zijn hebben de achterbanden nog voldoende profiel om voor een lange tijd mee te gaan. Dan verbruik je dus deze banden op en heb je achter weer verse.
14 jaar
de beste banden moeten voor...
ik snap wat je bedoel ..maar deze keer moet dat niet..
met sneeuw heb je toch meer aan grip aan de voorzijde ..en je sturt de auto met de voorwielen..
dus advies..beste banden voor...anders heeft het geen nut..makkelijk zat
Dat is dus een foute denk wijze. Stel je hebt veel grip met je voorbanden dus je dan scherp insturen maar je achterbanden kunnen niet volgen omdat de grip te wienig is dan sta je achterste voren. Als je voor te weinig grip hebt kan je tenminste niet harder rijden dan je achterwielen recht kunnen houden. Als je op de sneeuw niet wegkomen met winterbanden word het tijd voor kettingen.
14 jaar
nog makelijker, gewoon zorgen voor rondom GOEDE banden, winterbanden met minder dan 4MM worden NIET erkent als WINTERBANDEN.
Klopt, geen twijfel mogelijk.
14 jaar
Bedankt voor jullie reactie en zal eind van de zomer beter opletten bij het verwisselen van de banden.
14 jaar
[quote=Safrane10698]Dat is dus een foute denk wijze. Stel je hebt veel grip met je voorbanden dus je dan scherp insturen maar je achterbanden kunnen niet volgen omdat de grip te wienig is dan sta je achterste voren[/quote]
De beste banden altijd op de aandrijving. Is er sprake van voorwielaandrijving, de beste banden voorop.
Is er sprake van achterwielaandrijving, de beste banden achterop.
Indien je over vroeger begint te praten begin je oud te worden ;)
Maar vroeger sprak men veelal dat de beste banden achterop moesten dat kwam doordat vroeger de meeste voertuigen van achterwielaandrijving waren voorzien.
Gr. paul
Das niet waar, deze wijsheid komt af van mensen die hogesnelheids achtervolgingen voor hun werk doen. Geloof me deze weten waar ze het over hebben.
Wat heb je aan aandrijving als je geen stabiliteit hebt. Veiligheid eerst dan snelheid.
14 jaar
Er is altijd wel een reden te vinden op welke kant de beste banden zouden moeten.
Achterop de beste banden = het niet uitbreken, althans minder snel.
Achterop de beste banden, voorop de minste banden maakt het risico op aquaplaning weer groter.
Het allerbeste, veiligste zou zijn 4 gelijke banden rondom met voldoende profiel.....
Gr. paul
[quote=Safrane10698]Das niet waar, deze wijsheid komt af van mensen die hogesnelheids achtervolgingen voor hun werk doen. Geloof me deze weten waar ze het over hebben.
Wat heb je aan aandrijving als je geen stabiliteit hebt. Veiligheid eerst dan snelheid.[/quote]
Volgens mij weten deze mensen ook idd wel waar ze het over hebben maar hechten ze vooral veel meer waarde aan verkeersinzicht en het anticiperen op situaties.
De allerbeste winterbanden maken niet goed wat door slecht anticiperen wordt veroorzaakt....
(of zoals VROEGER op tv al verteld werd voor brandpreventie: Voorkomen is beter dan blussen....)
14 jaar
ik wil weg..er ligt 7 cm sneeuw..mijn auto staat keurig aan de kant van de stoep...
langzaam laat ik de kopp opkomen en rij weg ..mijn auto slipt op de verse sneeuw..ik kom net niet weg..gelukkig heb ik de beste bande achter gedaan..voor het uitbreken..ja dan sta je daar dan..
met sneeuw rij je niet hard..vooral niet in de bebouwde kom..als ik de bocht om wil ..stuur ik mijn aangedreven wielen de bocht in..door de goede grip volgt mijn auto die richting..
er zijn veel redenen maar zo zie ik het ..
groet jappie
Zoals JIJ redeneert heb JIJ gelijk, Jappie. (Wegrijden met lage snelheid)
Zoals Sebastiaan redeneert, heeft HIJ gelijk. (Rijden en sturen met hogere snelheid)
Jullie vergelijken appels met peren.............
Daarom GOEIE winterbanden monteren.
Vergeet ook niet: goeie zomerbanden doen in de sneeuw altijd nog meer dan dik versleten winterbanden....
Ennuh..... Met sneeuw rijd je niet hard? Hoeft idd niet maar gezien de vele ongevallen tijdens sneeuwval kun je dus concluderen dat men vaak wel TE HARD heeft gereden (voor de op dat moment geldende omstandigheden).
Soms is 40 bij platgereden sneeuw al te hard (=snel).
Einde glijspoor is aanvang aanrijding.........
14 jaar
mooi gezegt ....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar