In tegenstelling tot menig forumbezoeker rijd ik al een flinke tijd
met plezier en vooral probleemloos rond met mijn Laguna Grand Tour Dynamic
1.9 dCi 120 pk uit 2001.
Wat valt me nu echter op:
Als de motor goed warm is na dik een half uur snelweg en ik geef in z'n 5 of
6de versnelling een flinke dot gas bij resp. 110 en 125 km/u om even door te
trekken, dan gaat de toerenteller kortstondig zo'n 100 á 200 t/pm omhoog.
Direct daarna zakt het toerental weer terug en grijpt de koppeling aan en gaat de
auto versnellen.
Dit fenomeen gebeurt binnen 1 seconde en is niet als de motor koud of 'lauw' is.
KM-stand: 174.000
Als ik 'normaal' doortrek is het niet.
Dat de koppeling niet helemaal fris meer is, lijkt me wel duidelijk, maar wat vinden jullie:
- Bij 174000, is dat niet al een beetje vroeg voor een nieuwe koppeling?
- Moet ik me op korte termijn ernstige zorgen maken?
- Als de koppeling + drukgroep vervangen zou moeten worden, wat gaat dat
geintje me dan ongeveer kosten?
Overigens schakelt de auto de eerste 2 koude kilometers vrij moeizaam van 1 naar 2.
Misschien heeft dit ook iets met bovenstaande te maken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Destijds was mijn koppeling na 68.000 km al aan zijn eind, dus 174.000 is heel netjes voor deze laguna !
iemand met de voet op het pedaal gereden misschien
mooie stand toch ????? voor een nieuwe koppeling ????, ik ken legio mensen die hem er binnen een ton uit kunnen rijden
Groeten Marcel
Bedankt voor de abtwoorden, maar is het laten vervangen van een
koppeling een dure ingreep of valt het mee
17 jaar
[quote=goldtop]Bedankt voor de abtwoorden, maar is het laten vervangen van een
koppeling een dure ingreep of valt het mee[/quote]
Tja. Wil je nog verder rijden in deze auto? De Laguna II van 2001 is misschien wel het slechtste dat Renault ooit heeft gebouwd. Hoge kosten ga je vroeg of laat krijgen. Meerdere malen turbo, met een beetje pech motor in de soep komt regelmatig voor. Heel veel andere zaken die daarvoor prima waren maar door bezuiniging en slecht testen, stuk gaan.
Inruilen voor een 2004 model?, die zijn wel goed.
17 jaar
Het is lastig te beoordelen hoelang een koppeling mee moet gaan. Dit is zeer afhankelijk van de mate van mis-/ge-bruik. Bij normaal gebruik moet een koppeling toch zo'n 200k km kunnen halen. Ik ga er dus vanuit dat je niet altijd file rijdt, niet altijd met een zware aanhangwagen aan de haak onderweg bent en dat je ook niet bij elk verkeerslicht een sprintje trekt......
Er zit een stelmechanisme in de drukgroep, het kan zijn dat het slippen weer over gaat zodra de drukgroep zich bijstelt. Dit is een bekend fenomeen bij deze motor. Ik zou het dus eerst even een paar weken aanzien voordat ik de koppeling zou laten vervangen. Als je deze koppeling te snel laat vervangen loop je het risico dat je jezelf onnodig op kosten jaagt.
17 jaar
Bij mijn laguna is bij 160000 km koppeling, versnellingsbak, etc etc vervangen. Ook gekraak bij schakelen van 1 naar 2 naar 3. Komt vaker voor bij de PK6 bak. Inderdaad wat Erik zegt klopt, heb al meerdere verhalen gelezen van mensen die even last hebben van een slippende koppeling, welke zichzelf weer stelde. Geloof dat Speerpunt hierover ook al eens wat heeft geschreven, gebruik de zoekfunctie en je zult vast wat hierover vinden.
17 jaar
Dank jullie wel heren,
Ik stap net uit na en rit van 300km aan een stuk.
Ik heb veel getest in 5 en 6 en het probleem was nu niet.
Misschien toch dat stelmechanisme drukgroep.
Ik wacht het nog even af.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar