Ondergetekende heeft ongeveer 3 maanden geleden de distributieriem met spanrollen vernieuwd van een scenic 1600 cc 16 klepper. hiervoor heb ik speciaal gereedschap aangeschaft omdat er geen spie op de krukaspully zit. nu is de bout v.d. krukaspully losgelopen met alle problemen van dien. Deze bout heb ik met een moment sleutel vastgezet volgens de fabrieksgegevens. Ik sprak een monteur die voorheen bij nde renault heeft gewerkt en die vertelde dat zij die bouten vastzetten met locktite.
Allemaal leuk en aardig met het kwaad is geschiet. Ik kan nergens in de documentaties terugvinden dat ik dat het moeten doen.Ben ik ergens in gebreken gebleven en en ben ik aansprakelijk voor die schade. Is bij voorbaat bij dit type motor de kleppen krom of heb ik of de klant mazzel!!!
GELIEVE EEN REACTIE HIEROP.
BIJVOORBAAT MIJN VRIENDELIJKE DANK PAUL TEEUWEN.........
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
compressie meten en je weet 't.
ik zou als garage niet praten over een prijs cq kosten voor je weet OF er schade is.
als je dat weet(wel eerst kop r af? dan pas kijken en als het niet boven de prijs die je hebt gerekend uit komt PECH.
als ik klant was zou ik zeggen sorry jij hebt "m gemaakt en dus mag ik aannemen dat je weet wat je doet.
en vergeet niet dat slechte mond op mond reclame sneller gaat als goede.
dus kijk wat je hiermee doet.
als je niet verder op deze site verder wilt kan je ook mailen.
mvg jery
Eigenlijk altijd kromme kleppen bij deze motoren
Als particulier ook gehad. Distributiesnaar gebroken, alles gereviseerd, maar krukaspoliebout niet vernieuwd. (Schijnt een rekbout? te zijn.) Oude bout gebruikt en volgens fabrieksnormen, inderdaad zonder locktite vastgezet. Gevolg,....... drie kilometer verder losgelopen en opnieuw beginnen.
17 jaar
de bout van de krukaspoelie van de aandrijfriem
hulporganen is opnieuw te gebruiken als
de lengte onder de kop gemeten niet groter is
dan 49,1 mm, anders moet u hem vervangen,
-smeer een nieuwe poeliebout niet met olie.
Een gebruikte bout moet echter beslist met olie
worden gesmeerd.
Zet de bout van de krukaspoelie vast met 2 daN.m
en daarna over een hoek van 135° ± 15° (krukas
steunt op BDP-stift).
geef me nu es één goeie reden waarom je een bout die 2,45 euro kost niet zou vernieuwen?
wordt vaak vergeten en niet wetent dat het een rekbout is
[quote=patvdr]geef me nu es één goeie reden waarom je een bout die 2,45 euro kost niet zou vernieuwen?[/quote]
Als particulier wist ik het niet en tja achteraf sloeg ik me voor de kop natuurlijk. Overigens moesten en de 2e keer wel 8 kleppen vervangen worden. Dat even voor de topic-opener. Alles had één voordeel. De tweede keer waren we na 4 uur sleutelen weer klaar.
17 jaar
Ik geloof graag dat die bout los gelopen is, maar heeft U hem wel op de juiste spanning vast gezet?
Zelf heb ik al 4 wagens gedaan, twee maal een Clio een 19 en een Laguna.
Volgens mij maakt het niet veel uit of het nu rek of gewone bouten zijn, als ze maar op de goede spanning vast staan.
Tevens moeten ze nog vaster gaan zitten i.v.m. draai richting van de motor.
17 jaar
zo zie je maar: oefening baart kunst!
en voor teun: dat is toch geen linkse schroefdraad? dus vaster zitten gaat hier niet op. of draait jouw motor achtestevoren? ;)
Wat betreft de draairichting hebt U gelijk, de rest van de praat is onzin.
17 jaar
bekend probleem bij meer merken. dus altijd een nieuwe bout en met loktite vast zetten. helaas pech voor u het is garantie vorige reparatie. client kan daar niets aan doen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar