Mijn scenic uit 97 op LPG3 heeft het volgend probleem: Om te beginnen : hij start prima, uiteraard op benzine om vervolgens na 2 sec automatisch over te schakelen naar LPG, maar na +/- één minuut lijkt het of hij geen brandstof meer krijgt en slaat hij af of bijna af. Soms kan ik hem nog net aan de praat houden. Om even later gewoon weer aan te slaan en volledig zonder problemen door te kunnen rijden. Dit doet hij zowel overigens op LPG als benzine. Het lijkt of de motor temperatuur hier mee te maken heeft want het probleem doet zich alleen voor als hij echt koud is. wie kan mij helpen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ruud,
Ik heb nagenoeg het zelfde probleem. Koude start ok, optrekken ok, bij de eerste keer gas loslaten zakt het toerental tot het 0 punt. Het starten gaat meestal moeizaam maar als ik nog rijd en de koppeling laat opkomen start de motor zonder aarzeling. Na c.a. 1 km rijden (motor wordt warm) verdwijnt het probleem.
Op aan raden van professionals hem ik de temperatuur sensor vervangen. Dit had geen effekt. Op aanraden gasklep huis schoon gemaakt slang van MAP sensor vervangen (zat een scheurtje in) en uiteindelijk de stationair stappen motor vervangen (Deze moet enigzins met de hand te bewegen zijn. Zat vast ).
Ik ben nu ruim 100 EURO aan onderdelen verder maar het probleem is nog steeds het zelfde.
Diagnose laten uitvoeren. Niets te vinden.
Vandaag de ERG klep gecontroleerd of deze open blijft staan. Helaas werkt deze ook goed.
Het vervelende van dit probleem is dat de professionals ook geen oplossing weten.
Ik ga door met zoeken, als ik iets vindt houd ik je op de hoogte.
P.s. ik heb ook een Scenic van 1997 met LPG3 en 1.6e motor.
Waarschijnlijk is de verdamper inwendig lek. Dit is te controleren door voeding op de afsluiter op de verdamper te zetten. Als je dan duidelijk gas hoort stromen is de verdamper lek. Verdamper vervangen of reviseren is dan de enige mogelijkheid. Marcel
verdamper reviseren meestal setje verkrijgbaar bij http://www.vogelsautogas.nl ongeveer 32 euro koelvloeistof gedeelte niet loshalen o ringen zitten niet bij het setje de rest goed te doen dremel met staalborstetje goed te gebruiken voor het schoonmaken binnenwerk verdamper schroefje veer voor hogegasdruk
zie je van zelf zitten even afstand opmeten hoever hij erin gedraaid moet worden in het verdamperhuis
17 jaar
het nadeel is dat een renault scenic 1.6 met lpg erg slecht zijn en storing gevoelig.
wij hebber er ook een paar in onderhoud en vaak startproblemen meestal staat dan ook wat je zegt de egr klep vast.
17 jaar
Allen hartelijk dank voor het mee denken.
Ik heb echter verzuimd om te zeggen dat het probleem van het afslaan zowel op gas als benzine heb.
Is de motor eenmaal warm dan draaid de motor als een zonnetje.
Ik heb het vermoeden dat het een elektrisch probleem is.
Alle bedrading van sensors tot aan de steker op de ECU op weerstand door gemeten. Het enige dat ik niet heb door gemeten is de bedrading van de KNOCK sensor. Kan er slecht bijkomen.
Weet iemand of de knock sensor de oorzaak kan zijn van het afslaan bij koude motor???
17 jaar
probeer eens je lamdasonde als het op gas en benzine is.
17 jaar
als het op gas en benzine is dat hij afslaat en als hij warm is niet afslaat kan het niet aan de labdasonde lichen dan moet ik ook uitvallen als ie warm is.
al wil je zeker weten of het niet de labdasonde is moet je je auto aan de viergastester sluiten.
17 jaar
temperatuur sensor?
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar