close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault ESPACE: Laadstroom

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F4R T7, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Vandaag begonnen onderweg alle storingslampjes te branden met pijn en moeite auto bij kennissen in de buurt op de oprit gekregen .
Met millimeter spanning gemeten was nog 10 volt bij meer toeren een 12.2 volt veel te weinig dus.
Accu uit voorzorg vervangen daarna stationair 12.2 volt met gebruikers aan 7 volt.
Dynamo is ongeveer een jaar oud.
Laatste maanden wel af en toe de melding laadstroom circuit defect.
Iemand een idee waar te zieken.
En weet ook iemand waar uit de dynamo bekrachtigd word?

Geplaatst door

jeroen.1972 (105)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het probleem zit met zekerheid in je dynamo-opbrengst: bij 2000 toeren moet de Multimeter minimaal 13,9 Volt aangeven.
Je moet wel nakijken of al je massaverbindingen nog goed zijn.
Het gemakkelijkst gaat dat door met lopende motor en verbruikers aan (dus als je nu 7 Volt meet) met de zwarte startkabel het motorblok door te verbinden met een blank deel carrosserie (of de -pool van de accu). Als dan de laadspanning omhoog schiet, weet je dat de massakabel tussen motorblok en carrosserie slecht contact maakt.

Dingen die je ook moet checken zijn of je multiriem nog goed is en niet slipt (want die drijft de dynamo aan) en of je vrijloopkoppeling op de dynamo-as nog werkt.
De vrijloopkoppeling zit op de dynamo-as om trillingen en geluiden te dempen.
Je controleert hem door de as te verdraaien t.o.v. de dynamopoelie: in één richting moet dat kunnen draaien, in de andere richting niet. Als dit kapot is, draait de dynamopoelie wel, maar de dynamo zelf niet (voldoende) als die wordt belast.

Volgens mij heb jij (helaas) een watergekoelde dynamo.
Als dat zo is en andere oorzaken niet zijn gevonden, moet je op zoek naar een revisie exemplaar. Ook is die niet eenvoudig te vervangen.
Als je nog géén watergekoelde dynamo hebt (een auto onderdelenzaak of de dealer kan je dat vertellen aan de hand van je kenteken of chassisnummer) heb je mazzel en kan je die gemakkelijk(er) vervangen door een gereviseerd exemplaar.
De spanningsregelaar zit in de dynamo ingebouwd en defecte instrumentenpanelen (zie zorgen namelijk voor de bekrachtigingsstroom van de dynamo) komen op dat punt bijna niet voor bij de Espace.

Heino4267 660

6 jaar

Ik heb de d+ gemeten is 12 volt op contact .
Bekrachtiging is er controle lampje brand op contact en gast uit na een paar seconden.
Achter op de dynamo meet ik 11.8 volt .
Kan denk ik weinig anders zijn als de dynamo die defect is . Ga hem dinsdag laten testen.

Geef eens een tik op de dynamo op de steun bv. als de koolborstels slecht contact maken krijg je dit ook , kun je misschien tijdelijk de dynamo nog even laten werken.

Dynamo uitgebouwd en door laten meten .
Diode brug was kapot.
Nu stationair met gebruikers aan 13.6 volt
2000 toeren ruim 14 volt.
Lijkt goed.
Iedereen bedankt voor de reactie's

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.