Hallo allemaal,
Een 1,5 week geleden is de multiriem geknapt. ANWB gebeld en die gaf aan dat we er makkelijk mee naar huis konden rijden. We hebben de auto voor de deur geparkeerd. Vandaag hebben we de auto naar de garage gebracht (ook meteen voor de APK) en daar hebben ze er een nieuwe riem opgezet. Gelukkig waren er geen belangrijke zaken geraakt zoals de distributieriem.
Nu het vreemde. We hebben de auto gehaald en opeens geeft deze het volgende aan 'laadstroom circuit defect'. Dit had ze nooit eerder aangegeven. Ook niet toen de riem geknapt was en wij naar huis reden.
Wij hebben nu twee vragen:
Wat kan het zijn? Het is toch mogelijk dat de dynamo geraakt is? De garage zegt dat we maar een paar moeten rijden en misschien stop de melding dan automatisch. Wij kunnen met de auto rijden maar soms schiet de melding in het display van de boordcomputer en valt de stuurbekrachtiging uit.
Andere vraag.... heeft de garage ons wel zo weg mogen sturen en de auto goed mogen keuren?
Al het advies is van harte welkom!
Groet,
Dennis
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
weet je ook waarom de multiriem is geknapt??? zat er niet een probleem in een van de poulie's/looprollen/spanrol van de riem??
Hallo Maarten4874,
De ANWB dacht dat misschien een spanrol was vastgelopen. Het was namelijk een zeer mooie scheur. Dient de garage daar ook niet naar te kijken?
Groet,
Dennis
14 jaar
Dennis,
de kans dat een multiriem zomaar breekt is zeer klein,MITS er haarscheurtjes inzitten van droogte of veroudering. Meestal is er meer aan de hand. Als je alleen een nieuwe riem gaat leggen zonder te controleren of er verder iets slecht draait (wat hier zo te lezen gebeurt is) zal het probleem niet opgelost worden.
In combinatie met je melding op het dashbord,zou het best wel eens kunnen zijn dat de dynamo de boosdoener is. Mijn advies is,terug naar de garage,riem demonteren en alles laten controleren.
Dank je wel Maarten.
We gaan morgen terug naar de garage. Wij snappen ook niet dat we de auto zo hebben meegekregen. De garage gaat uit van een storing in de boordcomputer. Het advies was om er een paar dagen mee te rijden en wanneer de computer dan nog dezelfde storing zou geven dan moesten we maar terug komen.
Ik laat wel even weten hoe het afgelopen is.
Groet,
Dennis
14 jaar
Gewoon even je laadspanning controleren en je kvs peil
Goede avond Rico,
Wij zijn niet heel technisch :( hoe controleer ik de KVS peil en de laadspanning?
Thanks en groet,
Dennis
14 jaar
dynamo is watergekoeld dus controleer je koelvloeistofpeil(kvs)
Met een universele multimeter de spanning op je accu,dynamo controleren Deze moet boevn de 12 volt blijven met alle verbruikers ingeschakeld,(verlichting wissers kachel achteruitverwarming0
Als je veel aanzet kan het zijn dat de melding op je display verschijnt wat er op duid dat de dynamo defect is .
Inwendig 1 wikkeling stuk
is het niet je vrijloop poelie van je dynamo
Hoi Rico,
Hebben weer wat geleerd vanavond. Wat we nu gemerkt hebben, is dat we al een melding krijgen als we aan het stuur zitten. Zodra we links of rechts sturen, gaan alle alarmbellen al af. Krijgen zo een gevoel dat de dynamo niet helemaal de oude meer is en aan vervanging toe is. We gaan de test aan.
Ook jij dank je wel voor al jouw advies en tips. we laten weten hoe het afgelopen is.
Groet,
Dennis
14 jaar
Goede avond Harry,
Wij hebben echt geen idee. Wij zijn helaas niet heel technisch. Wij snappen dan ook niet dat de garage onze auto APK heeft goedgekeurd en ons weg laat rijden terwijl de boordcomputer duidelijk aangeeft dat er nog een probleem is. Een auto heeft toch niet voor niets zo een computer? :( Misschien een stomme vraag maar wat doet een poulie? :D
Groet,
Dennis
14 jaar
De poelie is dat rond ding waarop je riem ligt.Die elektrisch-hydraulische sturen gaan ook wel eens stuk en zo een dynamo levert wel 100 Ampére.Push de garage een beetje zodat er een oplossing komt.
14 jaar
Goede avond De Student,
Wij leren veel deze avond. Het dus net zoiets als een spanrol? Wij gaan morgen naar de garage en eisen dat ze het op gaan lossen.
Dank je wel voor de uitleg.
Groet,
Dennis
14 jaar
Zit de stuurbekrachtigings pomp ook niet op hetzelfde circuit als de dynamo?.
Doordat je aan het stuur draait word de pomp belast en als deze kapot is of zwaar draait remt de pomp door het zware lopen de boel zo af dat deze melding verschijnt.
Of de vrijloop poulie is kapot,die riem breekt niet zomaar.
Is overigens wel een gekende ziekte van deze auto.
Je hebt nog geluk dat de distributie heel gebleven is.
14 jaar
Goede avond Primera,
Het is heel vreemd. Het ene moment werkt de stuurbekrachtiging prima en op andere moment krijgen we het signaal 'laadstroom circuit defect'. Het is fijn om te horen dat er zoveel mensen zijn die kunnen aanwijzen wat het probleem zou kunnen zijn. Met al deze info kunnen wij morgen naar de garage. We zijn echt blij dat er verder geen grote schade is. Wij weten dat het de distributieriem heeft kunnen beschadigen. Dat was ook onze grootste angst. Gelukkig viel dat wel mee. Het is wel een hele mooie scheur in de multisnaar..... heel mooi recht.
Dank je wel voor het advies!
Groet,
Dennis
14 jaar
Komen net terug van de garage. Na enige discussie ziet de monteur het probleem. De poulie mist een rubber en moet vervangen worden. Hij had de spanrollen gecontroleerd en die werkt prima en zo ook de dynamo. Nieuwe besteld en zal maandag gemonteerd worden. Zijn benieuwd of daarmee het probleem opgelost is. Wij houden jullie op de hoogte!
Groet,
Dennis
14 jaar
Auto gehaald.... de rubber in de poulie was volledig gesmolten en de oorzaak van de storing en het knappen van de multiriem. De poulie is vervangen en ze rijdt weer als een zonnetje!
Wij willen jullie allemaal bedanken voor het advies.
Groet,
Dennis
14 jaar
Wij bedanken jou voor de feedback..
mvg,
Hans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar