Hallo iedereen!
Ik heb problemen met mijn Renault Laguna 1.8RT uit 1998 op LPG3 met een Eurogas-systeem (Landi Renzo). Ik heb me hier geregistreerd in de hoop dat iemand nog suggesties heeft.
Het probleem:
Met een koude motor geen enkel probleem op zowel benzine als gas, hij loopt mooi regelmatig en trekt ook goed op. Echter wanneer hij warmer begint te worden begint hij op gas steeds slechter te lopen (alsof er een slag in het wiel zit dat steeds groter wordt), totdat het lijkt of er 1 cilinder uitvalt en heftig begint te schokken. Optrekken wil dan ook nagenoeg niet meer en stationair blijft hij dan slecht lopen. Ik schakel dan over op benzine, dan loopt hij weer mooi regelmatig, maar lijkt het of hij trekkracht mist. Als ik kan blijven rijden (geen stoplichten) houd hij het iets langer uit voordat hij slecht begint te lopen, maar in dagelijks verkeer ongeveer 20 a 25 km). Tevens lijkt het of hij met wind tegen (meer koeling?) langer goed op gas blijft lopen. Ook kan ik er koud 5 km mee rijden, uitzetten en een paar minuten later weer starten. Dan loopt hij ook slecht, totdat hij weer een beetje koeling gehad heeft waarna hij weer iets op gas kan rijden.
Hij is al naar de garage geweest om uit te lezen en compressie te meten. Uitlezen leverde niets op en compressietest gaf aan dat deze nog redelijk was (gezien de auto al 300k gedraaid heeft). Ze gaven aan dat klepspeling meten de eerstvolgende stap zou zijn, maar aangezien ik dit zelf bij motorfietsen al meerdere malen heb gedaan heb ik de auto weer opgehaald om dit zelf te controleren. Bougies (elektrodeafstand 0,7mm) en bougiekabels zijn net vervangen. Nu staat klepspeling meten voor dit weekend in de planning.
Nu heb ik echter nog enkele vragen:
- Ik hoor geruchten over dat de klepspeling bij LPG3 iets afwijkend zou moeten zijn dan bij een conventionele benzinemotor. Klopt dit, of moet ik gewoon uitgaan van 20(in) - 40 (ex)?
- Ik wil graag de verdamper aftappen. Nu weet ik welke plug ik hiervoor moet hebben. Misschien wel een hele stomme vraag. Maar liever een stomme vraag dan gebroken vingers. Staat er druk op deze plug?
- Iemand nog suggesties wat het zou kunnen zijn?
Graag hoor ik van jullie, ik ben zelf een beetje door de opties heen en wil wel graag dat hij over enkele weken zonder problemen op gas naar frankrijk heen en weer kan. Nu weet ik ook niet of het heel veel kwaad kan om zo door te blijven rijden.
Groetjes,
Duert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi,
slecht lopen zou kunnen duiden op een defecte verdamper( membraan waar haarscheurtjes in zitten) of de verdamper bevriest (dit voel je aan de verdamper) bij horten en stoten direct stoppen motorkap open en aan verdamper voelen. istie koud dan heb je een koelwaterprobleem, verstopping of te kort koelvloestof.
verdamper aftappen middels de bout is geen probleem. motor even warm laten lopen en dan aftappen. staat geen druk op.
klepspeling weet ik niet, maar een motor op gas wordt iets warmer dan een die op benzine loopt.
succes.ruud
Klepspeling veranderen heeft geen zin...stel de electrode afstand van de bougies eens 0,2mm kleiner.
mvg.
Hans
Ik zal morgen eens aan de verdamper voelen, maar ik denk niet dat bevriezing het probleem is. Het probleem treed namelijk op als hij warmer wordt of als de motor geen koeling van rijwind krijgt.
Ik wil zowieso de klepspeling bekijken. Dit schijnt bij LPG nog iets nauwer te mikken, en aangezien hij op benzine ook niet helemaal lekker trekt is het beter om even te controleren en uit te sluiten. Zeker omdat uitlezen geen problemen gaf.
Electrodeafstand nog kleiner? Hij staat al op 0,7 namelijk. Ik ga het proberen, maar morgen ook eerst even de vergasser aftappen
12 jaar
Kleiner dan 0,7 zou ik niet doen....wist niet dat ze al zo stonden.
Klepspeling gemeten: perfect
Terwijl ik toch bezig was vielen me 2 dingen op: gezien de nokkenas zit er toch degelijk wel een volgorde is ontstekingssnoer en kan je 1-4 en 2-3 niet zomaar omwisselen. Dit heb ik in het verleden wel gedaan, maar niet meer correct teruggeplaatst. Dit heb ik nu veranderd.
Tevens zat de luchtfilterbehuizing niet goed vast en kon je de aansluiting naar de intake zo lostrekken. Die ook weer vastgezet.
Tevens sludge afgetapt, zat weinig in.
Hij startte wel vele malen soepeler nadat ik de kabels goedgezet heb en het luchtfilterhuis weer goed zat. Ik hoop een beetje dat dit het was.....
12 jaar
En het probleem is er nog steeds. Ik ga aankomende dagen de gascomputer opnieuw inleren, mogelijk dat dat het is.
Iemand anders nog suggesties? Ik loop zelf nog te denken aan een bobine, maar dat is meer een gevoel (ivm temperatuur en verschijnselen en omdat er 1 "oude" met koperen puntjes tussen zit). Dat hij nog niet dusdanig stuk is om uit de diagnosecomputer te komen maar wel te weinig spanning levert voor een goeie vonk
12 jaar
Niemand toevallig nog een andere suggestie? Lijkt er op dat het probleem zich nu alleen nog maar bij gas voor doet. Wilde vanavond even kijken of de gascomputer resetten de oplossing biedt en even met zeepsop kijken of de vergasser niet lekt, maar ik ben een beetje door mijn opties en verstand heen
12 jaar
Resumerend:
- op benzine loopt hij goed dus lekkende kleppen kan je m.i. uitsluiten (slechte kleptiming door te korte openingstijd trouwens niet..)
- op gas loopt hij koud goed en warm niet lekker? Loopt hij koud op benzine (en dan goed) en NA het overschakelen op gas niet lekker?
Dat zou betekenen dat het probleem zich concentreert op gas.
- ook loopt / start hij koud goed, ook geen ideale omstandigheden om lekker te ontsteken. Dit gecombineerd, denk ik dat het niet in de benzine-afdeling zit, niet in de ontsteking (want hij start en loopt koud goed) maar in je gasvoorziening: Hij krijgt te weinig of teveel gas om goed te kunnen lopen.
- teveel gas zul je aan de uitlaat kunnen ruiken, dus dan blijft te weinig gas over als oorzaak....... ?
12 jaar
Mooie beredenatie, ik denk dat hij ook klopt!
Ik heb nog weer een stukje extra informatie: hij loopt op benzine nu goed, na het vervangen van de kabels en bougies. Gascomputer is gereset en dat heeft er toe geleid dat hij wat soepeler rijdt als hij koud is, maar heeft het probleem niet opgelost.
Door middel van bougiekabels stuk voor stuk lostrekken kom ik er wel achter dat het probleem op gas bij cilinder 1 zit (geen verschil in beroerd lopen bij lostrekken), maar wat dan? Ook lijk het probleem nu eerder verbruiksgerelateerd, dan warmte. Ik denk dus dat er iets verstopt zit, maar wat dan, en hoe maak ik dat schoon?
12 jaar
Even recapituleren:
koude motor (net gestart) op gas en benzine geen probleem. Als ik blijf rijden tussen de 60 en 110km/uur blijft hij het op gas ook doen. Zodra ik harder ga rijden begin ik kloppen te horen vanaf de achterkant (waar zich de tank bevind) en begint hij in te houden. Dan moet ik even een tijdje op benzine over en - zolang ik niet te hard rijd - kan hij daarna weer probleemloos op gas. Het kloppen is dan ook weg.
Ook als ik hem net gestart heb, een klein stukje op gas gereden heb, en hem weg zet loopt hij op gas niet goed. Ook als ik dan weer een stukje tussen de eerder genoemde snelheden heb gereden is het probleem weer weg.
Iemand een idee waar dit hem in kan zitten?
12 jaar
Het kloppen is waarschijnlijk je uitlaat die door het onregelmatig lopen van je motor méér beweegt dan normaal en ergens tegen de carrosserie aan slaat. Dit verdwijnt automatisch als je het slecht lopen probleem hebt opgelost.
Of komt het kloppen uit de auto c.q. uit de gasinstallatie? Vreemd....
Ik heb je hele topic nog eens herlezen: Weet je zeker dat de motor maar op één brandstof loopt?
Als de gasinstallatie teveel gas af geeft, zijn alle symptomen verklaard, óók het verlies aan trekkracht op benzine (verzuipen op 2 brandstoffen / niet meer goed ontsteken op dat te rijke mengsel).
Wat gebeurt er als je alle gas op rijdt en daarna een week op benzine rijdt? Ik zou dat uitproberen.
Als je dan een perfect lopende motor hebt, zonder enig "verlies aan trekkracht", is het duidelijk: de gasinstallatie geeft óók gas als je op benzine rijdt en geeft teveel gas af bij het op gas rijden. In dat geval is het tijd om een bezoekje aan een gasspecialist te brengen.
12 jaar
Ik heb me al wel verbeeld dat hij benzine geeft bij het op gas rijden, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb zelf het vermoeden dat het een 2delig probleem is
Nu je het zegt over dat het klappen van de uitlaat zou kunnen komen, dat zou "afterfire" kunnen zijn vanwege onverbrandde brandstof in de uitlaat. Dat gaat namelijk ook nog even door bij het overschakelen op benzine en treed ook op bij het loslaten van gas na acceleratie. De bougies zijn echter mooi van kleur.
Wat echter dan nog niet verklaard wordt is waarom het probleem optreed bij starten-stoppen-starten of specifiek tussen die 2 snelheden
12 jaar
Als het goed is zijn de injectoren doorgelust ivm het gas systeem.
Hoe loopt de auto wanneer je deze lussen er tussen uit haalt en de originele stekkers van de autobundel rechtstreeks op de injectors zet.
Dan loopt de auto alleen nog op benzine nu.
Als het goed is zit er een zwart kastje waar de gasstekkers naar toegaan van de injectors.
Dat kastje wil wel eens defect gaan.
Waardoor er benzine en gas tegelijk wordt ingespoten.
En we zijn weer een stukje niet verder, maar wel wijzer.
Ik ben 2 weken terug een weekend naar frankrijk heen en weer gereden (ong 1000km). Binnen 5 km van vertrek begon gas al slecht te lopen, toen overgeschakeld op benzine. Tussendoor af en toe geprobeerd op gas en deed hij het sporadisch even, maar voornamelijk op benzine gereden. Als je op gas rijdt begint hij bij hogere snelheid in de uitlaat te roffelen (vooral bij acceleratie en gas los). Toen de motor eenmaal goed warm was (>100km) begon deze ook op benzine erg slecht te trekken en te roffelen bij hogere snelheden. Het grootste deel van de terugweg en de 2 dagen erna heeft hij prima op gas gereden, en daarna begon het gezeur weer.
Nu begin ik over het algemeen op gas totdat deze slecht begint te lopen, daarna ga ik over op benzine. Het is echt merkbaar slechter op warme dagen, nu dus ook op benzine, dat hij slecht loopt.
Tevens heb ik contact gehad met een gasspecialist, die geeft aan dat de ECU niet stuk kan zijn omdat hij dan alleen op gas problemen zou moeten hebben en niet ook op benzine. Hij gaf als advies om een garage te zoeken die "wél verstand van zaken heeft". Hij gaf als suggestie een vies gasklephuis of valse lucht. Het enige dat de garage eigenlijk gedaan heeft is uitlezen (waar dus niks uit kwam) en compressie meten.
Echter omdat hij roffelt in z'n uitlaat is mijn beredenatie dat hij niet tekort brandstof krijgt, maar dat de ontsteking hapert. Ik ga hem van de week testen op valse lucht en z'n gasklephuis schoonmaken. Ook wil ik de beide bobines doormeten en kijken of ik hier schokkende verschillen opmerk.
Iemand anders nog suggesties? De gasinstallatie is dus niet het probleem
12 jaar
Valse lucht is niet het probleem. Ook heb ik bobines uitgewisseld voor exemplaren van de sloop, zonder resultaat.
Verder heb ik de luchtfilterbox los gehad en is te zien dat er iemand met vloeibare pakking bij het gasklephuis in de weer geweest is waardoor er wat overtollig rubber in zit. Dit ga ik van de week nog even weghalen, maar het lijkt me sterk dat dit het probleem veroorzaakt. Het is met deze temperaturen wel opvallend dat het met benzine ook optreed. Iets minder schokkend bij acceleratie, maar ook erg traag en laag stationair.
Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik dit zou kunnen testen? Ik begin het nu echt zat te raken
12 jaar
Werkt je koelsysteem wel goed ? waterpomp of thermostaat of ''ventilator op de radiateur''. hoe is de temperatuur van je motor of koelvloeistof ?
Is het systeem wel goed ontlucht ?
Of veruil, tijdenlijk met deze zomermaanden, (als test) je vloeistof, voor gewoon water, (indien dit kan !) Immers gewoon water koelt beter.
Het klinkt alsof het een prestatie probleem is, zowel op gas, en in iets minere mate op benzine. (gas produceert meer warmte.)
Als boven staande is uitgesloten, (wel heb je een wat oudere motor waarschijnlijk.) controleer dan in en uitgangscapaciteiten van de gas/benz 'dampen en afvoer via uitlaat. (Alhoewel ik uit je verhaal opmaak dat je wel pittig rijd en een verstopte uitlaat het waarschijnlijk niet is.)
12 jaar
- Loopt de motor soms af en toe op benzine én gas?
Rij eens "een tank lang" met een auto waar geen gas mee in zit en idem met het gasrelais verwijderd (dus met een op gas lopende motor het relais er uit trekken dat schakelt tussen benzine en gas). Zijn de problemen dan verdwenen?
- Is de ontstekingsbekabeling nog helemaal in orde?
bv. als het donker is met een plantenspuit de kabels nat maken, dan starten en kijken of je ergens blauwe vonken ziet?
12 jaar
LPG is een droge brandstof die eigenlijk niets in het systeem vervuilt. M.i moet er benzine met het lpg mengsel meekomen.
12 jaar
Kijk, zeker wat bruikbare ideeen. Dank jullie wel!
Ontstekingskabels zijn nieuw, dus dat kan het niet zijn. Ik begin het vermoeden te krijgen dat hij toch benzine én gas injecteert. Laatst begon namelijk mijn benzinelampje (lege tank) te branden terwijl ik op lpg reed.
Is zoiets ook te meten aan de hand van de lambda-sonde? Dat hij dan te rijk loopt? Of moet ik er echt voor naar een specialist om een gasmeting te laten doen? En waar zitten die relais van de gasinstallatie?
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar