Renault Laguna: Laguna 1.9 dci krukas beschadigd. Welke motorcodes passen er?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci f9q 670

Op vakantie is het lager voor de zuiger eruit gelopen. Hoe is mij volstrekt onduidelijk. Schade schijnt dusdanig te zijn dat het goedkoper zou zijn om een "nieuwe" motor te monteren. Ik hoop dat jullie me wat meer duidelijkheid kunnen geven. Ben zelf redelijk handig geworden in Laguna motoren, maar, na gekeken te hebben in het Haynes is een krukas en zuigers (de)monteren mij toch echt een brug te ver.

Op de plek waar de zuigerstang op de krukas gemonteerd zit, is zwaar gegroefd en ruw. De overige bevestingen zijn gewoon glad. (zie bijgevoegde foto) http://img841.imageshack.us/img841/6021/...

Dus of de krukas +??? vervangen of een 2de hands motor zoeken of de auto maar weg doen. Auto reed probleemloos (en dat voor een Laguna) tot 228.000 km. Nou krijg ik als motorcode F9Q 670 door. Ik ben dus op zoek naar een 2e hands, maar zie daar genoeg F9Q's staan, maar met andere codes. Ok, verschil Megane etc snap ik, maar een Laguna 1.9Dci van 2004 maar net iets andere motorcode wat past daar dan niet aan?

Weet iemand of bepaalde andere codes ook passen? Weet iemand zo'n motor te staan? Is het beter om toch allen de krukas en zuigerstang te repareren?

Jullie advies wordt graag gewaardeerd.

Speerpunt

Geplaatst door Speerpunt (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ejnn (0), 13 jaar geleden

Heb je een 5 bak of een 6 bak, volgens mij een 6 bak, dan zouden bijna alle F9Q moeten passen die uit een laguna komen van 2001 tot 2005. Totdat het roetfilter is gekomen.

Als de as vervangen moet worden, zul je de gehele motor volgens mij eruit moeten halen, want het vliegwiel moet er vanaf.

ik zou dan de motor na een revisie bedrijf brengen en kijken wat ze vragen voor het monteren van ene gebruikte as. Op zich als je Haynes hebt en heel handig bent kan er weinig mis gaan.

teunissen (0), 13 jaar geleden

Ja , maar het houd wel meer in dan een krukas, drijfstang repareren.
Ik denk inderdaad dat je beter de motor kunt laten reviseren of een goede gebruikte motor er in plaatsen.
Maar hoe is deze schade eigelijk ontstaan!!
Te lang met de olie gereden?
Te weinig olie in het carter?
De motor te heet geweest? door dat er eventueel te weinig koelvloeistof in heeft gezeten.
De wagen te hard laten werken met caravan er achter met te lage toeren?
Ja ik vraag dit allemaal omdat de kilometerstand niet veel is eigelijk, normaal is de motor net ingelopen.
Het lijkt in ieder geval op een smeer probleem.

Speerpunt (0), 13 jaar geleden

Zoals ik het in Haynes lees moet bijna alles los. En daar heb ik niet de ruimte, de spullen of tijd voor, helaas. Een turbo vervangen, intercooler, achteras rubbers, raammechaniek, injector en dergelijke, dat lukt allemaal prima.

Hoe is deze schade ontstaan: geen idee. Te lang met de olie gereden. Volgens mij niet. Er zat net 2 weken nieuwe 5W40 in. Ook regelmatig gecontroleerd. De motor is niet te heet geweest, we reden met 150 op de cruise in koel weer richting Duitsland over lichte heuvels. En nee, geen caravan en zeker geen lage toeren in hoge belasting rijden. Ik ben zeer bekend met wat je een motor wel en niet kan aandoen ;-)

We reden en opeens hoor ik een klapperend geluid, alsof er kleding tegen de auto flapperde, gestopt en geconstateerd dat het de motor was. Dan ben je overigens wel blij dat je volledige dekking ANWB hebt + reisverzekering. Met een Seat Exeo 140PK diesel hebben we de reis voltooid.
Maar goed, die motorcodes, dacht dat ze vwb Laguna wel op elkaar leken....

ejnn (0), 13 jaar geleden

De motor moet er volgens mij toch uit, dus als je dat zelf kunt is dat al meegenomen. Als je een garage hebt waar de auto in past en je koopt of huurt een motor takel, dan kom je al heel ver.

teunissen (0), 13 jaar geleden

Ja , het handigste is de motor er uit, kop er af, krukas moet dan geslepen worden en de vraag is ook, is de zuiger nog goed.
Ik weet niet of je één zuiger kan kopen.
en natuurlijk een andere drijfstang.
Nieuwe drijfstanglagers , koppakking ,als je dan alles bij elkaar telt dan heb je volgens mij een redelijke gebruikte motor.

Harald4118 (0), 13 jaar geleden

Ik heb ooit een gelijkaardig schadegeval gehad. Het is niet zeker dat de krukas nog te redden is. Dat hangt van de schade af. Enkel een revisiebedrijf kan dit volgens mij met zekerheid zeggen.

En dan weet je ook de oorzaak nog niet. Is er bijvoorbeeld geen oliedrukrprobleem geweest en is er ook (verborgen) schade aan de andere lagers ?

Bij mij heeft men indertijd eerst de oorspronkelijke krukas teruggeplaatst en na 200 km weer schade.

Vervolgens voor een gebruikte motor gekozen. Bleek ook veel sneller te gaan.

Dus ik zou kiezen voor ofwel een gebruikte motor ofwel een volledig nieuw onderblok.


Succes ermee.

Speerpunt (0), 13 jaar geleden

Ik zou ook best willen kiezen voor een gebruikte motor, maar dan zit ik dus met die motorcodes. Er zijn genoeg Laguna 1.9 dci 120PK motors, maar allemaal met andere code....

Erik2804 (0), 13 jaar geleden

Dat ziet er lelijk uit. Het lijkt erop dat deze krukastap olie met zand heeft gekregen....
De schade die je hebt, bij een relatief lage km-stand, is echt 't gevolg van iets. Maar wat? Je had net een paar weken voor dit incident olie vervangen. 5w40 is goed. Is er zand in het oliekanaal terecht gekomen bij het vervangen van het oliefilter??

Als je voor een andere motor kiest ben je waarschijnlijk het snelste en voordeligste klaar.
Ik heb ook even gegoogled en zie bij omc-engines een f9q 670 te koop staan....


Suc6,
Erik

[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk geoptimaliseerd -> 155pk
378k km op de teller..... net ingereden!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.