Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn Laguna 1.9 dci uit 2005.
Na het voorgloeien en het indrukken van de startknop doet de auto erg zijn best om te starten, maar slaat niet aan.
ANWB erbij gehaald en deze heeft wat remreiniger ingespoten en de auto liep weer als een zonnetje. Helaas was dit van korte duur, want de volgende dag weer hetzelfde probleem. Volgens de ANWB was het probleem een defecte brandstofdruksensor. Deze heb ik inmiddels vervangen, maar helaas heeft dit niks opgelost.
Vervolgens de gloeibougies doorgemeten en deze bleken niet erg goed meer te zijn, dus deze ook vervangen. Ook hier zat hem niet het probleem.
Uiteindelijk toch maar besloten de auto naar de Renault dealer te slepen. Volgens hen was het de EGR-klep. Deze ook vervangen, maar ook dit bleek niet het probleem te zijn. De dealer heeft ook de brandstofdruk gemeten en dit was ook goed.
Heeft iemand nog een idee waar het probleem in kan zitten? Ben een beetje ten einde raad...
Alvast bedankt voor het meedenken!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hebt al flink je best gedaan door te zoeken.
Maar zet hem toch bij Renault neer?!?! Dan lossen ze dit wel op. Dit voorkomt het teveel onnodig onderdelen vervangen.
Hoe is het met de BDP-sensor? (nu niet meteen gaan vervangen)
Hallo Ralf,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de auto al bij de Renault dealer gebracht. Hun zochten het probleem in de EGR-klep. Ze wilden hem wel vervangen, maar dan kost me dat 1250. Dit omdat de EGR-klep niet los wilde komen uit het inlaatspruitstuk en dus het inlaatspruitstuk ook vervangen moest worden. Op zich had ik het geld er wel voor over, maar de dealer kon me niet garanderen dat het probleem hiermee opgelost zou zijn. Nu heb ik dit zelf (lees: met handige monteurs die ik ken) vervangen. En de EGR-klep blijkt ook niet het probleem te zijn.
Ik weet niet hoe het met de BDP-sensor is gesteld. Hier kan ik nog wel even naar laten kijken.
11 jaar
Ik neem aan dat ze de auto lopend terug geven.
De enige die moest lopen was ik.... De auto dus weggesleept bij de garage.
11 jaar
DAT moet je eens uitleggen! Hebben ze het probleem NIET kunnen verhelpen. (of niet mogen repareren?).
Dat is erg vreemd.
Ik heb gezegd dat ze mogen proberen de EGR-klep te verwijderen en dat ze moesten bellen als het niet zou lukken. Dit hebben ze keurig gedaan. Als ze verder zouden gaan dan kostte me dat dus 1250 euro en wisten ze niet of dit het probleem van de auto ook zou verhelpen. Enige probleem was dat de boel al zodanig beschadigd was dat het wel vervangen moest worden. Toen heb ik gezegd dat ik het zelf wel zou doen om me nog extra kosten te besparen.
Kortom, als ze de EGR-klep wel hadden vervangen (EGR+inlaatspruitstuk) dan was ik in ieder geval 1250 kwijt en dan nog de kosten om het probleem alsnog op te sporen en/of repareren.
11 jaar
Maar een EGR klep is toch gewoon te controleren via de testkast.
Daar is toch een zelfdiagnosetest voor?.
Ze hoeven dat ding toch niet eerst los te halen om te kijken of deze wel of niet werkt?.
Ze kunnen toch zien bij het starten wat er wel of niet vrijgegeven word?.
Zo moeilijk moet dat toch niet zijn.
11 jaar
Ik denk ook dat het verhaal hier ingewikkelder wordt neergezet, dan dat het in werkelijkheid is. .............
Diagnose gaf meerdere foutcodes waaronder een defecte EGR-klep. De andere foutcodes waren waarschijnlijk te herleiden naar de EGR-klep. De EGR bleek alleen niet probleem te zijn. Vandaag heeft de auto zowaar gelopen en heb ik er in kunnen rijden. Heb brandstoffilter vervangen en enginecleaner erbij gedaan. Even op gang helpen met remreiniger en hij liep weer. Vier uur later opnieuw proberen te starten en ook nu geen probleem. Morgenochtend eens kijken hoe de auto zich houdt bij een koude start. Wellicht een keer slechte diesel in gekregen. Fingers crossed!
11 jaar
Helaas, de auto startte vanochtend weer niet. Zodra de motor goed warm is kan ik de motor zo vaak als ik wil aan- en uitzetten. Probleem zit hem in een koude start.
11 jaar
Als ik het zo eens teruglees, dan denk ik aan teruglopende brandstof. Of een kleine lekje in het brandstofleiding. Waardoor dan weer lucht wordt aangezogen i.p.v. diesel.
Lastig om te controleren maar toch de moeite waard. Let daarbij op slang/ leiding verbindingen (slangklemmen, koppelingen) aansluiting op de tank etc. etc.
Zal hier naar kijken. Hou je op de hoogte.
11 jaar
Hallo
Ik neem het even over van MrB76 ivm vakantie van deze man.
Deze laguna weigert dus om aan te slaan bij een koude motor. zodra de motor met hulp van remreiniger draait lijkt het probleem te zijn verdwenen.
dat zet ons dus voor een groot raadsel en we hopen dat we samen met jullie hulp eruit kunnen komen.
de dealer staat ook voor een raadsel want zodra die de computer aansluiten KREGEN ze een waslijst aan foutcodes. daarbij hebben ze geconcludeerd dat "waarschijnlijk" de EGR klep open bleef staan.
deze met pijn en moeite vervangen maar helaas, dat was het probleem niet.
Verder hebben we nog een aantal dingen geprobeerd, namelijk:
- Gloeibougies vervangen (deze waren slecht maar klacht kwam een week later na het vervangen van..)
- Nokkenassensor uitgewisseld met een goedwerkende laguna.
- Gaskleppositieschakelaar uitgewisseld (ook met de andere laguna)
- Brandstoffilter vervangen, gevuld met dieselreiniger, met remreiniger gestart. 3/4 van de tank opnieuw gevult met diesel en een stuk gereden. (geen vermogensverlies opgemerkt tijdens het rijden)
- Luchtmassameter schoongemaakt (maar nog niet uitgewisseld of vervangen)
- Weerstand van de verstuivers bekeken maar niks meer dan 1.3 ohm. 3 verstuivers gaven 0.5 ohm of minder.
- tijdens het starten met de brandstofbalg pompen.
- Koelwatertemp. sensor vervangen.
- starten met startkabels aan een andere auto (slechte accu oid.)
Verder bouw je druk op met de brandstofbalg.
De retourslang van de pomp af gehaald en er komt brandstof vanuit de pomp naar verstuivers.
ook de retour van de brandstofrail af gehaald en er komt geen brandstof uit de rail zelf.
wel vanaf de slang kwam er brandstof. dat was dezelfde retourslang die van de pomp af komt maar nadat hij aan de retour van de verstuivers zat verbonden ipv. rechtstreeks van de pomp afgehaald.
Verder krijgen we geen (motor)storing op het dashboard en met een universeel uitleescomputer komt er ook geen storing boven water.
zoals jullie zien hebben we al heel wat geprobeerd maar helaas is alles zonder positief resultaat.
Hopelijk weten jullie nog iets wat we kunnen checken want wij weten het even niet meer.
Alvast bedankt.
11 jaar
Meet het start toerental eens als hij wel start en als hij niet start. Een net te laag starttoerental kan deze problemen ook veroorzaken.
11 jaar
Brandstofdruk. Gemeten?
Met remreiniger start deze wel, dus geen probleem met aansturing verstuivers.
ja, ook nog. De Brandstofdruk is gemeten door de dealer en dat was gewoon goed..
het start toerental heb ik nog niet gemeten maar zo vanaf de buitenkan klinkt het gewoon zoals het zou moeten zijn. zou het zo nauw werken dat een iets te laag toerental problemen geeft?
Ik dacht misschien ook nog een slechte accu.. Ik heb hem wel gestart met startkabels maar dat was draaiende met een 1.6 tdci.. zou die niet genoeg helpen? misschien nogmaals starten maar dan de accu van de laguna loskoppelen..?
11 jaar
Nogmaals,niet om het een of het ander,maar de dealer kan zien tijdens het starten of de boel vrijgegeven word of niet,wat de raildruk is,het starttoerental voldoende is en nog meer van dit soort zaken.
11 jaar
En als je voor het starten eerst de brandstof oppompt met een handpompje?
primera p11, schijnbaar heeft de dealer hier moeite mee want deze auto is daar geweest en het beste waar zij mee konden komen was dat de EGR-klep stuk was.
deze wilden ze verwijderen en dat koste nogal wat moeite. de dealer rekent daar 1250,- voor omdat hoog waarschijnlijk het inlaatspruitstuk daarbij stuk zou gaan en nog steeds konden ze niet zeker zeggen of dat het probleem zou oplossen. Ik vind 1250 euro een hoop geld voor een gok en achteraf maar goed dat we dat zelf maar gedaan hebben want 1: het spruitstuk is bewaard gebleven en op de manier dat de dealer te werk ging duidelijk niet aangezien de klep al behoorlijk was toegetakeld zodat verwijderen niet makkelijker werd op z'n zachts gezegd. en 2: het probleem was nog steeds het zelfde. het had MrB76 een hoop geld gekost zonder een steek verder te komen.
kortom. de dealer was bezig, en zou nu precies het zelfde doen als waar wij mee bezig zijn. namelijk uitsluiten wat het niet is. dat doe ik liever zelf want niet iedereen heeft geld als water en ik hoop dat ik hier de nodige hulp kan krijgen.
beste Jarno5187, het oppompen van de brandstof met de balg heeft geen effect helaas..
11 jaar
Hallo iedereen.
Het probleem is gevonden. nadat een collega met een diagnosecomputer kwam uitlezen was het dus een kwestie van storing wissen, opnieuw starten en er kwam 1 storing omhoog.. de krukassensor. deze vervangen en hoppa! hij loopt als een zonnetje. kosten? nog geen 3 tientjes.
Ik vind het raar dat het de dealer niet gelukt is om deze storing te vinden.. had een hoop gescheeld. kosten en moeite.
Primera p11, Dit is dus 1 van de redenen dat ik niet snel naar de dealer stap. wie weet waar het op uitgelopen was..
iedereen hartstikke bedankt voor het meedenken! We zijn erg blij dat we het probleem hebben gevonden.
11 jaar
Tim,je geeft zelf het antwoord al,een diagnose begint met het uitlezen van de storingen.
Dan kun je een aantal zaken uit gaan sluiten en kom je vanzelf op de oorzaak.
Men maakt mij niet wijs dat een dealer/universeel dat niet kan.
Maar goed,het is opgelost.
11 jaar
[quote=Ralf_Jensen]Maar zet hem toch bij Renault neer?!?! Dan lossen ze dit wel op. Dit voorkomt het teveel onnodig onderdelen vervangen.
Hoe is het met de BDP-sensor? (nu niet meteen gaan vervangen)[/quote]
Mooi dat het is opgelost. Alleem een beetje de verkeerde richting op gestuurd met die EGR klep.
Succes verder.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar