Hallo, ik ben Alex uit gent (belgié)!
Vandaar de naam Alguna want ik rijd met een prachtige laguna grandtour II (ik was mis in de titel) van 2007, tweeehands gekocht met 46000 kms. Dit met automatische versnellingsbak.
Nu heeft de automaat soms een heftige klop bij het schakelen van 1 naar 2 , dit bij middelmatig tot vrij hard optrekken. Het is echt een soort mechanische "BONK!" en het doet mij pijn om dat zo op de meest onregelmatige momenten te voelen...
Weet er hier iemand raad? Ik breng de wagen tegen mijn zin naar de garage, ik ben zelf mechanicien en bovendien doet hij het dan helemaal niet natuurlijk...
dankuwelom dit bericht te lezen!
Alex
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een Laguna III. Dan heb je toch 3 jaar en 150000 km fabrieksgarantie? Dus niet zelf aankomen.
Dit klinkt als een probleem met het hydraulisch blok v/d automaat.
[quote=AS1]Een Laguna III. Dan heb je toch 3 jaar en 150000 km fabrieksgarantie? Dus niet zelf aankomen.
Dit klinkt als een probleem met het hydraulisch blok v/d automaat.[/quote]
ik heb deze wagen particulier tweedehands gekocht (dus zonder garantie van de verkoper), maar bij de verkoop zei de vorige eigenaar dat er nog een jaar fabrieksgarantie op zat dus eigenlijk was ik niet bang om deze auto te kopen.
Ik ging al naar renault met mijn probleem en daar zeggen ze mij dat er op deze wagen maar twee jaar garantie zit... bovendien is het onderhoudsboekje niet ingevuld(maarhij is wel onderhouden bij een officiele renault dealer) en daar deden ze ook al moeilijk over... (ik kan geen garantie geven als het boekje niet is afgestempeld)
misschien willen ze zich er vanaf maken bij de dealer omdat hij niet van daar komt? of moet ik echt wel contakt opnemen met de invoerder!
Voor alle duidelijkheid; het gaat om een renault laguna, vorig model dus eindereeks verkocht in 2007, dus niet het nieuwste model!
15 jaar
Nou,dan is het dus GEEN Laguna III,en heb je ook geen fabriekgarantie meer tenzij de auto ouder is dan 2 jaar.Is de auto echt van 2007?En welke maand?
Misschien heb je nog wel een vorm van coulance.En als de auto bij een Renault dealer is onderhouden,dan kunnen zij de onderhouds historie toch overleggen.
Dat zij het boekje niet afstempelen kan de klant niks aan doen(maar die had natuurlijk wel ff zelf kunnen controleren)
Dat verhaal over het boekje is gewoon onzin.Als deze dealer niet wil dat je klant wordt ga je toch gewoon naar een andere dealer .Anders kun je altijd nog renault nederland bellen over dit probleem 0800-0303.Kom je in een keuzemenu en dan kies je klantrelatie,s.Je kunt mij ook het kenteken of chass nr doorgeven en dan zal ik eens uitzoeken wat er nog mogelijk is via een dealer waar ik goede ervaring mee heb.
[quote=Sander10757]Nou,dan is het dus GEEN Laguna III,en heb je ook geen fabriekgarantie meer tenzij de auto ouder is dan 2 jaar.Is de auto echt van 2007?En welke maand?
Misschien heb je nog wel een vorm van coulance.En als de auto bij een Renault dealer is onderhouden,dan kunnen zij de onderhouds historie toch overleggen.
Dat zij het boekje niet afstempelen kan de klant niks aan doen(maar die had natuurlijk wel ff zelf kunnen controleren)[/quote]
Sorry, ik dacht dat de laatste versie de III was... ik was mis dus.
Het is dus een Laguna II, en deze is van 03/2007
15 jaar
We haddeen het trouwens zelf ook kunnen zien: motor is een 1900. Die heeft de lag III niet.
Maar goed maak de EGR eens schoon als renault je niet wilt helpen. Die heeft invloed op het schakel gedrag.
15 jaar
heb je deze auto nog maar net en gelijk vanaf het begin al het probleem?
15 jaar
De kans lijkt me heel groot dat je wagen 4 (vier) jaar waarborg heeft en max 100000kms.
Dit is zo voor particulier aangekochte wagens in Belgie reeds in 09/2006
De dealer weet misschien niet dat er bij die lagunas zowieso een garantieverlenging onder de vorm van een gratis contract zit en die kunnen ze raadplegen. werkt de dealer niet mee...andere zoeken?
Geklop bij aanzetten misschien drukprobleem; elektroklep in hydraulisch blok (DP0 vbak)?
mvg
[quote=AS1]heb je deze auto nog maar net en gelijk vanaf het begin al het probleem?[/quote]
Ik heb deze auto inderdaad nog maar net en ja...
Nu moet ik in alle eerlijkheid wel zeggen dat hij het bijlange niet altijd heeft, maar soms, en bij de testrit die ik ermee deed had hij het dus niet! ook niet toen ermee naar huis was gereden. Maar ik moet wel zeggen dat het mij geen goed gevoel geeft als hij de bonk wel doet , maar je leert er omheen te rijden door zacht te vertrekken. Doch dit kan niet altijd, bvb als je snel een kruisput over moet.
15 jaar
[quote=Safrane10698]We haddeen het trouwens zelf ook kunnen zien: motor is een 1900. Die heeft de lag III niet.
Maar goed maak de EGR eens schoon als renault je niet wilt helpen. Die heeft invloed op het schakel gedrag.[/quote]
Als de EGR niet goed functioneerd dan stoot een wagen een zwarte rookwolk uit en trekt hij ook niet goed in de lage toeren, deze doet dit helemaal niet. Bovendien schakelt hij over het algemeen zeer soepel en heeft hij het ook maar van één naar twee, dus ik ben er vrij zeker van dat de EGR niet aan de basis kan liggen van dit euvel. toch bedankt voor de tip!
15 jaar
Maak de EGR maar eens schoon, kost niks.
15 jaar
[quote=alguna][quote=AS1]heb je deze auto nog maar net en gelijk vanaf het begin al het probleem?[/quote]
Ik heb deze auto inderdaad nog maar net en ja...[/quote]
grote kans dat dit de reden van de verkoop is en dat de verkoper wel wist dat er maar 2 jaar fabrieksgarantie op zit. Maar je zou wel op coulance van Renault mogen rekenen.
Externe factoren kunnen de automaat ontregelen, zelfs een remlichtschakelaar die niet goed staat afgesteld, dus ik zou de EGR-klep schoonmaken en als dat niet helpt een dealer opzoeken.
15 jaar
Het schoon maken kost niks, en een vervuilde EGR hoeft niet zozeer een zwarte wolk op te leveren, maar wat de EGR wel doet is je toerental beinvloeden. En omdat de motor bepaalde toeren moet maken voor de volgende versnelling luisterd dit nogal nauw. Bij mij was dit in ieder geval wel de oplossing voor slecht schakelen.
Maar als je het idee hebt dat het daaraan niet ligt, ik heb nog niet gevoelt hoe die van jou schakeld voor mij is het ook maar inschatten.
15 jaar
Ik heb de wagen laten uitlezen bij een dealer, geen fouten in de bak...
15 jaar
Heb net hetzelfde probleem.
3 maanden geleden is de auto (Renault Megane 1.9dCi Automaat) in herstelling geweest voor de melding "Transmissie controleren" op het info-scherm. De dealer heeft toen een druksensor van de versnellingsbak vervangen, en sindsdien valt de "bonk" maar heel heel zelden meer voor. Dus ik zou ook denken (net als
15 jaar
[quote=JethroC]Heb net hetzelfde probleem.
3 maanden geleden is de auto (Renault Megane 1.9dCi Automaat) in herstelling geweest voor de melding "Transmissie controleren" op het info-scherm. De dealer heeft toen een druksensor van de versnellingsbak vervangen, en sindsdien valt de "bonk" maar heel heel zelden meer voor. Dus ik zou ook denken (net als
eindelijk iemand die blijkbaar weet waarover ik het heb. Ik kan het ook moeilijk uitleggen want hij heeft het ook maar zelden , doch voelt het wel vies aan om de auto zo'n bonk te horen en voelen doen. Ik durf eigenlijk zelden snel vanuit stilstand vertrekken, wel moet ik zeggen dat als ik manueel opschakel het risico op die bonk bijna uitgesloten is. Mij lijkt het dat er ergens iets te traag schakelt om dan met een bonk toch in te schakelen... Bij mij komt er dus wel geen enkele fout op mijn display, noch in de computer van de boite. Nu gaat garage baele eens informeren bij renault en volgende dagen ga ik nog eens trachten met iemand van de garage de bonk te genereren, toen ik hem binnen gedaan hebben ze ermee gereden maar ja, dan deed hij het natuurlijk niet!
Kunnen ze er aan werken zonder de boite te demonteren?
15 jaar
Mijn Megane is toen 2,5 uur in herstelling geweest, dus ik vermoed dat ze er van onderaf aan kunnen.
Je kan de bonk uitlokken door eerst goed op het gaspedaal te drukken en naarmate je de toeren ziet verhogen, je voet zachtjes lossen. Heel af en toe doet hij het bij mij ook nog eens, maar enkel onder voorgenoemde omstandigheden...
15 jaar
om nog specifieker te zijn.. gaat het hier om de Elektrodrukmodulatie klep. Die zit gevestigd in het hydraulisch blok en geeft dit probleem.
[quote=Harld van Uden]om nog specifieker te zijn.. gaat het hier om de Elektrodrukmodulatie klep. Die zit gevestigd in het hydraulisch blok en geeft dit probleem.[/quote]
dankuwel! ik ga er morgen eens mee naar de garage gaan want daar vinden ze ook niet wat er aan scheelt!
15 jaar
bon, ik heb lang gewacht om de oplossing te posten omdat ik er in feite niet veel van verwachtte.
Ik heb de wagen bij renault binnen gedaan maar eerst vonden ze niets, toen ben ik de electromodulatieklep gaan bestellen en ze verklaarden mij gek dat ik de klep zelf wou vervangen.
daarom stelde de garage voor om de wagen eens een paar dagen daar te laten want er ging iemand komen van de 'specialisten' van renault.
drie uur nadat ik hem had binnengedaan kwam er reeds een telefoontje dat hij klaar was! ze hadden de software van de boite uitgelezen en de fout die er blijkbaar toch inzat was een gekende fout... Ze hebben de laatste verbeterde versie erin geladen en 50 euro later was het opgelost!
Ik rij nu toch al een tijdje rond en blijkbaar hebben ze nog gelijk gekregen ook, de boite schakelt veel beter. (maar nog niet naar mijn zin, al lijkt dat misschien persoonlijk)
Ik heb nog wel wat bedenkingen bij de 50 euro die ik moest ophoesten omdat het een gekend probleem was maar ik was al blij dat ze tenminste iets hadden gedaan...
Raar dat deze wagen toch al 2.5 jaar met dat euvel rondrijdt en dat ze daar nooit iets aan gevonden hadden! Misschien was dat wel de reden van verkoop.
15 jaar
[quote=alguna]Raar dat deze wagen toch al 2.5 jaar met dat euvel rondrijdt en dat ze daar nooit iets aan gevonden hadden![/quote]
De dealer is afhankelijk van de software die Renault aanlevert. Ze hebben m.i. niet de expertise en mogelijkheid om zelf de software aan te passen.
Het zou kunnen dat het probleem nog niet zo lang geleden is opgelost in de software.
15 jaar
Ik heb het hier al eens gepost en na een upgrade van de software leek het probleem van de bonk in de bak opgelost. niets in minder waar! Nu is het een jaar later en ondertussen heb ik ermee leren leven, ik vertrek heel zachtjes... Nu lukt dit niet steeds en dan is het met een bang hart wachten of hij bonkt of niet. ik heb dus nog steeds geen oplossing en renault stuurt mij werkelijk wandelen, het lijkt wekl of ik iemand ben die te weinig aandacht heeft gehad in de jeugd, zo word ik behandeld. Nu ja, telkens we ermee naar de garage gaan heeft de wagen het natuurlijk niet. Alles wat ik kan doen is ermee leren leven maar ik ben het kotsbeu. Misschien vind ik hier alsnog een oplossing?
De bonk doet zich voor als ik van één naar twee ga (automatisch schakelen) bij vlot optrekken en in veel mindere mate nu ook van drie naar vier, van twee naar drie schakelt de bak perfect zoals een automaat moet schakelen.
dankuwel, Alex
(ff bovenaan gezet + gecombineerd, dus post van Alex en niet van Sjaak)
bon, ik moet van de moderatoren de oplossing vermelden voor dit probleem:
tot op heden geen oplossing gevonden, ik heb nog steeds de 'bonk', bij Renault weten ze het ook niet (want geen foutmelding). Drie verschillende dealers geraadpleegd, dan rechtsrteeks met renault belgié, maar zonder reultaat.
ik heb er leren mee omgaan, de wagen doet het prima als je zacht vertrekt...
11 jaar
Wellicht is het niet helemaal hetzelfde, maar Vel Satis rijders met een automaatbak vinden hun automaat veel beter schakelen na een bakolieflush.
Zie bijvoorbeeld (en nog andere topics): http://www.renaultvelsatis.nl/forum/ en dan "Sleutelen" en "Automaat 3,5 v6 gespoeld".
11 jaar
Het is een 4traps automaat neem ik aan ?
Zijn de klachten ergen geworden ?
Spoelen kan zeker helpen
Mijn vermoeden is dat er een reparatie aan het kleppenblok dient worden gedaan en het kleppenblok opnieuw te worden afgesteld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar