Renault Laguna: Laguna loopt warm

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo,

De motortemperatuur van mijn laguna liep na een uurtje rijden ineens heel erg op (normaal staat de wijzer altijd iets over het midden)
nu schoot deze omhoog en dreigde zo het gebied in te lopen waar de streepjes erg dicht bij elkaar staan. Ik heb snel de motor afgezet en na een minuut of 5 wachten overnieuw gestart.. toen was de temperatuur weer normaal.

Volgende dag na een kort ritje weer hetzelfde probleem. (overnieuw starten na een paar minuten en probleem weer weg)
ANWB is er toen bij wezen kijken, deze vertelde me dat er lucht in de koelvoelstof zat (het borrelde een beetje)
conclusie: lekke koppakking....

Vandaag heb ik ongeveer 100km gereden (grotendeels snelweg) en helemaal geen problemen gehad. in de stad ging de temperatuur wel een stukje omhoog, normaal iets over de helft en nu een streepje verder, is het nu echt zo dat de koppakking lek is of kan het nog iets anders zijn?

Groet,

akker060

Geplaatst door akker060 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

nou dat is zo moelijk terzeggen mij lijkt het verstandig om de koppakking te testen zodat je zeker weet of deze lek is of niet.
is hij lek dan weet je dat je deze moet vervangen en anders zou je moeten kijken of de ven wel in slaat.

groetjes jan.

akker060 (0), 15 jaar geleden

Hallo Jan,

Hoe kan ik de koppakking testen?

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

dat kin je niet zelf in de meeste garage s hebben ze daar een stukje gereedschap voor.
dit heeft eenblauwe kleur en bij warme motor hou je dat boven de koelvloeistof.
is de koppakking lek dan verkleurt dit en wordt dan groen en/of geel.
dan weet je het zeker.

groetjes jan.

akker060 (0), 15 jaar geleden

Dan moet ik dat maar eens even gaan doen.

Nog even een klein vraagje, kan een te laag oliepeil ook een oorzaak zijn?

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

nee dat kan niet de oorzaak zijn daarvan hoor.

groetjes jan.

akker060 (0), 15 jaar geleden

UPDATE:

Ik heb nog geen test uit laten voeren maar rij nu nog steeds rond en de motor loopt niet meer warm, kan ik er vanuit gaan dat er niks aan de hand is of moet ik alsnog een test laten doen?

akker060 (0), 15 jaar geleden

Testen uitgevoerd, koppakking is niet lek en de thermostaat is ook niks mis mee, wat blijft er dan nog over?

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Controleer de massa verbindingen tussen accu en chassis en tussen chassis en motorblok eens. Als deze slecht zijn krijg je ook vaak een oplopende temp meter in het dashboard.

akker060 (0), 15 jaar geleden

Hallo Pieter,

Als eerste bedankt voor de snelle reaktie maar aangezien ik niet zoveel verstand van auto's heb zou ik eigenlijk niet weten hoe ik dit moet testen..

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Kabels bij de accu nakijken zal niet zo moeilijk zijn. Kijken of er geen oxidatie op zit (bloemkolen bijvoorbeeld) en of de kabel gewoon goed vast zit aan de accu en aan het chassis. Bij de motor zit de kabel denk ik links achter op het blok naar het chassis toe. Ook kijken of die goed vast zit.

akker060 (0), 15 jaar geleden

De massa's zijn inmiddels gecontroleerd, hier is niks mis mee!

Opmerkelijk vandaag is wel dat na het testen van de thermostaat en de fan er wel een luchtbel uit kwam in het expansievat. Hierna is het ongeveer een uur goed gegaan.

Vanavond na een kort ritje ging het echter weer fout. De temperatuur liep namelijk weer op totdat de radiateur aansloeg (denk ik) de temperatuur ging toen weer een stukje omlaag. daarna bleef die schommelen, bij afremmen daalde de temperatuur weer en zodra er weer opgetrokken werd ging de temperatuur weer omhoog en zo ging het steeds door.

Het blijft voor mij een groot raadsel wat dit nu kan zijn, ik zit sterk te denken dat de thermostaat toch niet goed meer is, zou het kunnen zijn dat deze de ene keer wel open gaat en een andere keer weer niet?

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Ik denk dat het idd de thermostaat is, vooral omdat tie te warm word na een kort ritje.
Ik denk dat de thermostaat af en toe blijft hangen.

akker060 (0), 15 jaar geleden

Hallo

De thermostaat is inmiddels vervangen, het probleem is echter nog steeds niet opgelost, zou het een sensor o.i.d. kunnen zijn?

sjaak10918 (0) PRO, 15 jaar geleden

doet de koelvin het wel ?? ( dwz dat ie aangaat bij een te hete motor, en dat is veel later dan dat de thermostaat open gaat)

akker060 (0), 15 jaar geleden

Die doet het goed, slaat netjes aan en de temperatuur begint dan weer te zakken..

sjaak10918 (0) PRO, 15 jaar geleden

kom je wsl toch weer uit op lucht in het systeem (als de temp sensor in lucht zit, meet ie niet en gaat je fan niet aan)

akker060 (0), 15 jaar geleden

De fan gaat wel aan als de temperatuurmeter zo goed als bovenin staat maar oke...

Hoe kan er dan steeds lucht in het systeem komen, thermostaat is vervangen bij de garage en die hebben heb toch vast ook wel ontlucht..

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Het inschakelen van de fan is dan behoorlijk laat. Lucht zou kunnen maar lijkt me steeds onwaarschijnlijker. Ik denk eerder aan toch nog een slecht thermostaat ondanks dat die vervangen is of een themostaat met de verkeerde openingstemperatuur.

AS1 (105), 15 jaar geleden

De voorgeschreven thermostaat gaat open bij 89 en vol open bij 99 graden.
Heb je een originele geplaatst?

akker060 (0), 15 jaar geleden

Ik heb het bij een renault specialist laten doen, ik neem aan dat dit de goeie is.

AS1 (105), 15 jaar geleden

Is de waterpomp al eens vervangen? Wellicht dat het schoepenwiel los zit en die begint te slippen zodra jij meer gas geeft.

akker060 (0), 15 jaar geleden

Die is nog niet vervangen.. ze hebben er wel naar gekeken volgens mij en daar scheen ook niets mee aan de hand te zijn..

hij gaat volgende week weer naar de garage zo het nu staat, dan zal het wel een zoektocht worden maar ja ik moet het toch weer goed hebben.
Volgens mij klopt het metertje in het dashboard ook niet altijd..

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

nee die meter en sensors wijken ook wel eens af voor het zelde geld ligt het aan de sensor zelf.

groetjes jan.

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Of toch nog een massa die slechter is dan je denkt. Reageert de sensor wellicht op inschakelen van zware stroomverbruikers ?

akker060 (0), 15 jaar geleden

De problemen worden groter... de auto start inmiddels helemaal niet meer, gisteren ook ineens een knipperend service lampje in combinatie met het motorstoringslampje..

Zodra ik de auto op contact zet begint er een raar tikkend (trillend) geluid onder de motorkap vandaan te komen.
geluid stopt pas zodra ik hem van contact haal.

Wat kan er nu weer eens aan de hand zijn?

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Hoe goed is de accu nog ? Kun je de spaning van de accu eens nameten en hier posten ? Meet ook eens, als de motor weer loopt hoeveel spanning er staat tussen motorblok en minpool van de accu.

akker060 (0), 15 jaar geleden

De accu is getest, schijnt niks mis mee te zijn. hieronder de waardes..

ACCU OK spanning:13,48 V gemeten 393A EN accuwaarde 360A EN

STARTTEST spanning: 11,48V

LAADSPANNING TEST spanning 14,24V

Helaas heb ik geen meter momenteel dus tussen de minpool en motorblok is nog even afwachten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.