Renault Laguna: veer voor koppelingspedaal

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9 dci 120pk

ik heb een Laguna type II , waar ik tot nog toe tevreden over ben , weinig problemen tot nu toe .
Enigste is dat ik moeilijk een goede zitpositie kan vinden in de stoelen, hebben lederen bekleding , kussentje in de rug helpt een beetje maar dit terzijde.
Enige tijd geleden hoorde ik een klap van bij de pedalen vandaan .
Bleek een veer afgebroken , naar ik later vernam een modificatie bij het koppelingspedaal.
Nu hebben ze bij mijn garage deze veer besteld , maar weten niet hoe ze deze veer moeten monteren.
Nu heb ik dus deze veer liggen , weet iemand toevallig hoe je dit ding moet monteren?
Lastig naar bijvoorbeeld een dealer toe te gaan en dan te vragen of ze dit onderdeel even monteren...
Hopelijk kan iemand me uitleggen hoe ik dit kan monteren dan wil ik dit zelf proberen.
met vriendelijke groet , Arne Ouwens.

arnuh

Geplaatst door arnuh (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

fkoole (0) PRO, 15 jaar geleden

Bij een Laguna II kan je het beste even het koppelingspedaal demonteren om deze veer weer te monteren.
Het koppelingspedaal zit maar met 3 moeren tegen het schutbord bevestigd, dus het valt reuze mee!
Let op dat je de schakelaar(s) op het pedaal ook even afstelt nadat je helemaal klaar bent, de cruise-control is namelijk afhankelijk van deze schakelaar en kan soms weigeren.
De schakelaars afstellen doe je door aan het binnenste bewegende deel te trekken. ( helemaal uittrekken ). Zodra het pedaal er tegenaan komt hoor je hem klikken en is hij weer afgesteld.

Suc6.

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

De Laguna 2 en Espace4 hebben een Tweetal jaar terug inderdaad een terugroepaktie ondergaan betreffende het plaatsen van een hulpveer en desnoods ook de hoofdcilinder van de koppelingsbediening. Voor het plaatsen van dit veertje hoeft het pedaal niet gedemonteerd te worden! Het is wel moeilijk uit te leggen hoe je de veer ertussen manoeuvreert... Een poging: Je hebt een langer recht stuk aan het ene uiteinde, dan de krul die de veerkracht verzorgt en een haakje.Demonteer de "kartonnen" bekleding boven de pedalen. Je klikt het kogelgewricht van de hoofdcilinder op het pedaal los. De "krul" komt ter hoogte van het scharnierpunt van het pedaal en schuift het rechte stuk aan de linkerzijde van het pedaal in de grondplaat waarop een gleuf is voorzien. Het haakje grijpt rond het kogeltje van het pedaal. Gewricht terug vastklikken en koppelingschakelaar afstellen. Pedaal indrukken met de hand en staafje van sensor uittrekken. Je hoort enkele tikjes. Pedaal loslaten, je hoort enkele tikjes, afstelling o.k.
Ik hoop dat het je lukt. Elke erkende Renault dealer MOET dit kennen... Zij kunnen trouwens deze aktie opzoeken op hun dialogys-systeem en uitprinten. Daar staat het nauwkeurig beschreven.
Succes!

arnuh (0), 15 jaar geleden

harstikke bedankt voor de uitgebreide beschrijving , ga deze week maar eens proberen, je hebt in ieder geval goed beeldend uitgelegd.

sgm (0), 15 jaar geleden

Even een vraag over die terugroepactie. Was dat alleen bij de diesel modellen of ook voor benzine, welke bouwjaren, waarom (wat als het niet gedaan is) en hoe is het te zien in de auto of deze actie is uitgevoerd?
Alvast bedankt voor het antwoord.

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo sgm,
dit was ook voor de benzine-modellen. De reden was dat het koppelingspedaal beneden blijft hangen. De hydraulische werkcilinder was hier de oorzaak van. Als je daar nog geen problemen mee gehad hebt, ben je bij de gelukkigen. Normaal als jou wagen naar een officiële dealer op controle gaat, wordt dat automatisch nagekeken in het systeem van Renault. Sommigen krijgen een brief thuis gestuurd. Je kan het zien dat er een extra hulveertje tussen het pedaal zit. 1spiraalveer zit er sowieso al op, maar een extra veertje wordt geplaatst om het pedaal terug naar boven te duwen. Sommige reeksen kregen ook een nieuwe hoofdcilinder. Vooral de reeksen rond 2003/2004 Espace 4 en Laguna 2.

sgm (0), 15 jaar geleden

OK, bedankt. Ik zal eens kijken. Heb verder nog geen problemen gehad, dus ik denk dat alles in orde is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.