Renault Laguna: renault laguna motor gaat op noodloop na vern distributie riem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dt

heb een renault laguna 19 dt staan bj 1999,na het vervangen van de distributie riem gaat ie onder de 3000 toeren op zn noodloop .
jk heb hem uitgelezen met universele app. deze geeft aan dat er iets met zn vervroeging niet in orde is .merkteken van de pomp komt echter precies overeen met de streep op de distributieriem (heb dit div keren gecontroleerd ).ik kan me echter wel voorstellen dat de pomp intern afgesteld moet worden .het nokkenas tandwiel was beschadigd en is al vernieuwd maar probleem blijf aanwezig.weke prof heeft dit als eens meegemaakt en komt met de oplossing ?

greijm

Geplaatst door greijm (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Highway (155) PRO, 15 jaar geleden

Heb je de goede riem gemonteerd? Er zijn 2 riemen voor deze motor heb ik gelezen in een andere topic.

alfons262 (0) PRO, 15 jaar geleden

klopt!ze zijn even lang met als enige verschil dat het streepje op het merkteken van de brandstofpomp op een andere plek staat!

greijm (0) PRO, 15 jaar geleden

de riem is goed merkstrepen komen overeen met de oude riem.het probleem is echter als je gas geeft en komt net oder de 3000 toeren gaat ie in zn noodloop en komt ie niet over de 3500 toeren.als je vervogens de motor uitzet wordt zn foutcode gewist als je dan ineens plankgas geeft haalt ie zn vol vemogen wel.ga je rijden en je houd het toerental boven de 3000 toeren is er niks aan de hand .zakt het toerental onder de 3000 toeren bv bij terugschakelen gaat het motorlampje weer aan.als je hem dan uit gaat lezen geeft ie aan dat de vervroeging niet goed werkt . wie weet wat er aan de hand is en hoe krijg ik die vervroeging weer goed? .dat de pomptiming niet goed zou staan daar loopt ie te mooi voor vind ik ,wel zou zou het volgens mij kunnen dat de pomp opnieuw uitgeklokt moet worden maar dat is niet los geweest help me aub

Siem Bijman (180) PRO, 15 jaar geleden

Je zou goed moeten checken of er geen vacuumslang poreus is oid. Misschien met het vervangen van de riem wat bewogen en nu af en toe geen goed vacuum?

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 15 jaar geleden

Hele goede kans dat als je de pomp (perfect) afsteld de storing verholpen is.
Bij dit type diesel heb ik wel vaker gezien dat dit veroorzaakt werd door een pomp die
(net) niet helemaal goed stond.

Als voor de reparatie de fout zich (net) niet voordeed omdat de pomp niet goed maar wel binnen de toleranties stond, dan kan een nieuwe snaar deze storing toch gaan veroorzaken.
Met een nieuwe snaar zal de pomp en nokkenas minstens iets meer voor lopen.
Ook het iets strakker of losser zetten van de spanrol kan al een kleine afwijking geven.

Onder de 3000 toeren zet ze de fout en daar boven niet?

De noodloop (3500 tpm) word veroorzaakt door het zetten van een fout.
De fout word gezet doordat een waarde niet voldoet.
Wanneer voldoet een waarde niet ?

Dat is moeilijk te zeggen want dat word bepaald door de zogenaamde "strategie" van de software in de ECU.
Dus bijvoorbeeld:
Als de motor ... tpm draait en de motortemp is groter als .. graden en er word meer gasgegeven als ..%
als dan de pomptiming dan niet op .. graden staat dan zet je een fout.
Op veel momenten word dus geen fout gezien. (En in foutgeheugen gezet)
Het komt soms heel precies.

Oiram

greijm (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Siem Bijman]Je zou goed moeten checken of er geen vacuumslang poreus is oid. Misschien met het vervangen van de riem wat bewogen en nu af en toe geen goed vacuum?[/quote]
hallo ik had toch vertelt dat het om een laguna 19 td gaat ?
waar zitten daar de vacuuumslagen ?
uw weet kennenlijk niet waar ik het over heb

Siem Bijman (180) PRO, 15 jaar geleden

[quote=greijm][quote=Siem Bijman]Je zou goed moeten checken of er geen vacuumslang poreus is oid. Misschien met het vervangen van de riem wat bewogen en nu af en toe geen goed vacuum?[/quote]
hallo ik had toch vertelt dat het om een laguna 19 td gaat ?
waar zitten daar de vacuuumslagen ?
uw weet kennenlijk niet waar ik het over heb[/quote]
Dan hoef je niet boos te worden hoor...ik probeerde je alleen maar te helpen. (bv door de gegevens even netjes voor je in te vullen waar het hoort)

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo Johan,
Als je 100% zeker bent dat die nokkenaspoelie de juiste is, en de riem ook dan moet je beslist controleren of de steun op het motorblok waarop de pomp bevestigd is, niet gebroken is. Je kan dat zien als je tussen de pomp en het motorblok kijkt ter hoogte van de spanrol van de alternatorriem. Heb het al enkele keren vastgesteld bij de 1.9 DTi. Was de spie in de nokkenaspoelie afgebroken dat je deze vervangen hebt?
Succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.