Renault Laguna: Laguna start niet: draai het stuur en start

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Hallo,

Bijgaand probleem heb ik ook op het forum van Lagunaclub gezet. De meeste hints wijzen in de richting van het electrische stuurslot maar om dat zonder echt harde argumenten voor honderden euro's te vervangen gaat me wat ver. Als iemand hier dit probleem kent hoor ik het dus graag:

Een enkele keer geeft mijn Laguna II (phase 2 Techline 2.0 GT van 2005 ) bij het starten de melding: [b]"draai het stuur en start"[/b] , druk je dan op start dan hoor je 3x klik en er gebeurt niets. De navigatie gaat ook niet aan. Pas na een kwartier tot een uur start de boel min of meer spontaan wel weer op.
(Normaal gesproken gaat bij het insteken van de kaart alles (radio, navigatie) meteen aan en krijg je de melding: rem en druk op start of ontkoppel en start.)

Het lampje van de startonderbreker brandt constant en de auto staat NIET op het stuurslot. Het lijkt er op dat het stuurslot bij het afsluiten niet is aangesprongen en de computer denkt dat het stuurslot er nog op zit maar dat is niet zo, het stuurslot gaat normaal gesproken als eerste open, er komt blijkbaar geen signaaltje naar??? en de auto start niet op.
Is vier keer gebeurd en altijd met nog warme motor. Overigens ook met zonder de kaart in de lezer te starten (het is een handsfree kaartsysteem)

Ik zou graag weten of dit een bekende storing is en waar dit aan kan liggen. Zit ergens een startrelais die dit ook kan veroorzaken?

o ja, tijdens het probleem is de auto ook niet meer op het stuurslot te zetten, hij blijft van het slot af en start niet.

Alvast bedankt
Groeten Geert

gert51

Geplaatst door gert51 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

timo tt (0) PRO, 13 jaar geleden

alles wijst idd naar het elektronische stuurslot, als je wilt weten of er nog andere storingen in zitten die zulke klachten kunnen veroorzaken zou je hem eens kunnen laten uitlezen voor de zekerheid.

gert51 (0), 13 jaar geleden

[quote=timo tt]alles wijst idd naar het elektronische stuurslot, als je wilt weten of er nog andere storingen in zitten die zulke klachten kunnen veroorzaken zou je hem eens kunnen laten uitlezen voor de zekerheid.[/quote]
timo tt, bedankt voor je reactie. In de computer staan geen storingen. Ik vraag me alleen af welk relais het stuurslot aanstuurt en of dat misschien blijft hangen. Dat eerst vervangen is wellicht goedkoper dan een stuurslot van plm. 350 euro ;-)

Bas_petiet (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je de reserve sleutelkaart ook al geprobeerd? En probeer de accu eens even los te koppelen zodat de rekeneenheid zicht reset. (vergeet radiocode niet in te voeren)

gert51 (0), 13 jaar geleden

[quote=Bas_petiet]Heb je de reserve sleutelkaart ook al geprobeerd? En probeer de accu eens even los te koppelen zodat de rekeneenheid zicht reset. (vergeet radiocode niet in te voeren)[/quote]
probleem is met beide kaarten en ook handsfree. (dus alleen op de startknop drukken) ik heb even gedacht dat het met maar één kaart voorkomt maar dat is niet zo.

accu zal ik nog even doen. omdat het probleem gemiddeld maar eens in de drie weken voorkomt verwacht ik daar niet zoveel van.

Falcon007 (0), 1 jaar geleden

Beste Gert, het is alweer even geleden, maar ik ben benieuwd wat toen de oplossing/ het uiteindelijke probleem was.
Dank alvast!

Groet, Falcon

    Zie mijn opmerking hieronder - gert51 (0), 1 jaar geleden

gert51 (0), 1 jaar geleden

Ja dat is inderdaad al weer even geleden. Het stuurslot is toen vervangen. Dat hielp niet. Uiteindelijk is het stuurhuis, de stuurkolom en het stuurslot vervangen. Toch weer hetzelfde probleem (mogelijk probleem in de bedrading of andere elektronica). Auto in overleg met de dealer ingeruild voor een Megane. Ik heb begrepen dat een monteur van de garage de auto toen nog een poosje heeft gehad maar uiteindelijk ook vanwege de problemen weer heeft weggedaan.

Falcon007 (0), 1 jaar geleden

Dag Gert,

Dank voor je reactie.
Bij mij is inderdaad ook het stuurslot vervangen. Nadat dit vorig jaar voor het eerst gebeurde dat hij niet wou starten kwam de anwb en had (godzijdank) iemand kunnen bellen die hem de tip gaf om op het stuurslot een tik te geven met een hamer en voila. De auto starte weer. Om die reden dus hem vervangen. Maar helaas gebeurde het enkel dagen erna weer. Toch is het daarna 10 maanden weggebleven tot nu. Het is niet altijd, maar 2/3 x was het wel weer de hamer pakken..En met reserve sleutel nu 1x in 2 dagen. Dit omdat er ook op internet veel wordt gewezen naar een probleem met de sleutelkaart welke wellicht aan vervanging toe is omdat deze geen goed contact meer maakt met de computer (stuurslot) zodat hij niet op zijn stuurslot gaat. En het is idd ook zo dat wanneer je bij het uitstappen geen klick hoort van het stuurslot, dat hij vervolgens ook niet start daarna.

Dus nu maar even beraden over een nieuwe sleutelkaart welke helaas kostbaar is..

Nogmaals dank en wie weet lukt het om het op te lossen, want kwijt wil ik hem niet!:)

Groet, Joram.

Falcon007 (0), 1 jaar geleden

Ps. Dit onderdeel moet een klap op. En deze is dus recent vervangen. Dus het ligt niet aan de werking daarvan, hij krijgt ws gewoon geen signaal om op het stuurslot te gaan. En na een tik valt hij er ws wel in..?!

    Volgens mij is het probleem dat het stuurslot wel wordt ingetrokken, maar dat het schakelaartje wat moet doorgeven dat het stuurslot is vrijgegeven dit niet aan de computer kan doorgeven. De computer gaat n.l. pas werken als dit signaal is doorgegeven. Als je er een klap op moet geven is de kans groot dat het stuurhuis is beschadigd waardoor de pen blijft hangen en niet ver genoeg wordt ingetrokken om het schakelaartje te bedienen. Met een klap schiet de pen dan los en kan je starten.
    Maar ik heb alles laten vervangen, ook het stuurhuis, en dat hielp uiteindelijk toch niet. - gert51 (0), 1 jaar geleden

Falcon007 (0), 1 jaar geleden

Heino4267 (225), 1 jaar geleden

Als je overweegt om een nieuwe sleutelkaart te kopen: dat hoeft in vrijwel alle gevallen niet.
Als het een tweeknops kaart is (zonder Keyless Go zitten er twee tweeloops kaarten bij) die defect lijkt te zijn, kun je via Marktplaats een nieuwe behuizing kopen waar je eigen binnenwerk (de print met de batterij en de schakelaartjes) gemakkelijk in gaat.Ook de schakelaartjes zijn los te krijgen en die zijn gemakkelijk te vervangen voor iemand die elektronica kan solderen.
Als de drieknops kaart kapot is (die van Keyless Go), zijn de behuizing en de schakelaartjes even gemakkelijk te vervangen. Bij die kaart is echter vaak de condensator kapot: die is ook gemakkelijk te vervangen als je iemand hebt die elektronica kan solderen, maar die condensator is iets moeilijker te vinden. Er zijn bedrijven die ook drieknops kaarten vervangen, maar als je dat zelf kunt meld het hier maar, dan zoek ik de link naar het juiste onderdeel voor je op.

Falcon007 (0), 1 jaar geleden

Dank voor je info, echter wil ik juist de interne electronica dan vernieuwen omdat deze ws niet meer juist communiceert met de auto..
Groet, Joram.

Heino4267 (225), 1 jaar geleden

Ik heb je Topic Start nog eens doorgelezen: er staat "Het lampje van de startonderbreker brandt constant en de auto staat NIET op het stuurslot.". In dat geval kun je de sleutelkaart uitsluiten ("het lampje van de startonderbreker brandt constant", dus de kaart wordt herkend en de startonderbreker wordt uitgeschakeld resulterend in een permanent brandend startonderbreker lampje) en waarschijnlijk ook de sleutelkaart lezer met al zijn functies: als je die de kaart erin steekt en prompt verandert er van alles, dan is de schakelaar in de sleutelkaartlezer die detecteert dat de kaart is ingestoken, nog in orde.

Falcon007 (0), 1 jaar geleden

Dag Heino,

Nee niet correct. Ik reageerde op een topic van Geert, hij had iets andere issues. Maar de respons op zijn topic van Gert had ik op gereageerd..:)
Mijn lampje vd startonderbreker geeft geen afwijkende signalen.

Gisteren en vandaag een lange rit gehad en daarbij de sleutelkaart nu in de ‘sleuf’ gestoken. Daarmee gehoopt dat de interne batterij weer was opgeladen en de communicatie met de computer vh startslot beter zou zijn. Helaas. Na deze laatste rit toch weer een klap op het betreffende onderdeel moeten geven zodat hij weer wou starten.

Even de korte versie zoals ik hem beleef;
Ik zet de motor uit. Ik hoor geen klik vh stuurslot. Als ik dan afsluit en opnieuw deur open doe en wil starten, start hij niet (melding; ‘draai stuuwiel + start. En let wel, ik kan gewoon het stuur draaien, zwaar uiteraard, maar dus geen stuurslot geactiveerd). Na de tik op het aluminium gedeelte boven de stuurstangkogel (zie foto) kan ik weer starten. En dan hoor ik ook duidelijk eerst ‘klik!’ Als ik de startknop indruk. Oftwel, hij ontgrendelt. Blijkbaar na tik erin gevallen.
En dus wanneer ik de auto uitzet en wél de klik hoor vh stuurslot (na enkele seconden vaak en als ik de deur opendoe (handsfree card), dan zal hij altijd weer gewoon direct starten.

Erg leuk alle electronica, maar voorlopig geen idee wat nu aangepakt moet worden. Het stuurslot is al vervangen…

Groet, Joram.

Heino4267 (225), 1 jaar geleden

@Joram:
Ik had niet in de gaten dat je andermans topic had gekaapt, dus ik baseerde mij op de meldingen van Geert.
Maar heb je het nou over een tweeknops sleutelkaart of een drieknops sleutelkaart?
In de tweeknops sleutelkaart zit een batterijtje wat zorgt voor álle knop-bediende functies die je nodig hebt buiten de auto (dus zelf openen / sluiten van de auto). De functies die de kaart moet vervullen op het moment dat de kaart hij in de kaartlezer zit, worden van stroom voorzien door de kaartlezer.
De drieknops kaart werkt identiek, behalve dat daarin een "accu" zit die de Keyless Go functie van stroom voorziet: die "accu" wordt opgeladen als de kaart in de kaartlezer zit.
De fouten die jij beschrijft op het moment dat de sleutelkaart in de kaartlezer zit, kunnen dus niet liggen aan een slecht opgeladen "accu" en óók niet worden veroorzaakt door een lege batterij in de sleutelkaart.
(Ik vermoed dat jij een drieknops kaart hebt/bedoelt, alhoewel Keyless Go geen "Handsfree" is.)

Het enige waar jij op moet letten in relatie tot het goed functioneren van de sleutelkaart, is of de startonderbreker er altijd af gaat (= geen knipperend rood lampje) of er soms op blijft staan (= wel knipperend rood lampje) en welke relatie er is met de toestand van het stuurslot.
Het zou zo kunnen zijn dat het stuurslot niet wordt vrijgegeven op het moment de startonderbreker geactiveerd blijft, maar jij bent de enige die die relatie kan zien/opmerken.
Het lijkt mij nog steeds dat het niet aan je sleutelkaart ligt.

En ik meen mij trouwens te herinneren dat het stuurslot erop/eraf gaat met het uitnemen/insteken van de sleutelkaart uit/in de kaartlezer, niet bij het uitzetten/aanzetten van de motor. Als dit bij jou anders is, zou ik toch eens kijken naar de goede werking van de schakelaar binnen in de sleutelkaart: daar zit een armpje in wat vaker afbreekt en wat je zelf kunt repareren (hoe dat moet staat op het NL Vel Satis forum beschreven). De sleutelkaart is trouwens niet ingelezen in jouw auto: elke goed werkende sleutelkaart met een identiek uiterlijk (bv. van de sloop) kun je gewoon overzetten in jouw auto waarna hij moet werken.
Er is trouwens geen enkele verbinding tussen de sleutelkaartlezer en het stuurslot: de sleutelkaart lezer geeft een melding aan de UCH (de computer in je zekeringkast) of de kaart er wel/niet in zit en de UCH bestuurt het stuurslot.

willyvan (5) PRO, 1 jaar geleden

uitlezen met de clip van renault waar ie blijft hangen evt sleutekaart extrem testen met scanner of ie signaal afgeeft (kan ik allebei) maar als ie die melding geeft heeft ie sleutelkaart herkend anders gaaf ie dat aan met declip kan je zien waar ie bijft hangen of waar je moet zoeken ik heb evt ook nieuwe foppers voor het contactslot plug enplay kosten 125 bij dealer vlug 600

willyvan (5) PRO, 1 jaar geleden

Falcon007 (0), 1 jaar geleden

Mijn Situatie;

- Laguna III
- 4 knops sleutelkaart handsfree
- Geen lampje aanwezig startonderbreker

Gedragingen;

- Zodra ik bij uitschakelen motor (handsfree) geen klik hoor van het stuurslot weet ik zeker dat hij daarna niet zal starten.
- Als ik vervolgens op het aluminium onderdeel op stuurstang boven het rempedaal (zie foto eerder) een tik geef met hamer, start hij wel en geeft hij ook die bewuste klik van ontgrendeling stuurslot zodra ik op de startknop druk (ook handsfree gewoon)
- Enige tijd de kaart in de lezer gedaan tijdens het rijden om mogelijk op te laden, bood geen soelaas.
- Nu ik de kaart na openen direct in sleuf doe en de motor start, valt hij ook weer in het stuurslot bij uitnemen sleutelkaart na uitzetten motor en wanneer ik de volgende keer weer de kaart erin doe dan start hij (tot nu toe) altijd weer gewoon.
-Lijkt dus dat handsfree de computer af en toe weigert om het stuurslot erop te zetten zodat ik gewoon kan starten de volgende keer..

NU de vraag wat er handsfree mis gaat.

Groet, Joram.

    Renault dealer adviseert :stuurslot ontgrendelingsmodule vervangen (dus niet het stuurslot zelf)..
    € 550,00, maar voor mij lijkt dit een schot voor de boeg en uiteraard zoden wanneer dit het niet is..
    Iemand een advies hierover? - Falcon007 (0), 1 jaar geleden

willyvan (5) PRO, 1 jaar geleden

uitlezen of gaan gokken in casino

Falcon007 (0), 1 jaar geleden

🤦🏻‍♂️

Falcon007 (0), 1 jaar geleden

Renault dealer adviseert :stuurslot ontgrendelingsmodule vervangen (dus niet het stuurslot zelf).. € 550,00, maar voor mij lijkt dit een schot voor de boeg en uiteraard zoden wanneer dit het niet is.. Iemand een advies hierover? - Falcon007 0 seconden geleden

Heino4267 (225), 1 jaar geleden

@Falcon007: Als ik even meelees en je voornaamste remedie is dat je de sleutelkaart in de kaartlezer doet waarna het goed gaat, denk ik dat de keyless go communicatie tussen kaart en auto het zwakste punt is. Die communicatie is vooral afhankelijk van de condensator die op de kaart gesoldeerd zit, ik denk dat die zijn beste tijd heeft gehad. Er zijn handleidingen te vinden hoe je dat onderdeel vindt (met link naar het onderdeeltje zelf) en dat vervangen is redelijk simpel voor iemand die elektronica kan solderen. Ik denk dat dat in jouw geval de oplossing is.

    Dank Heino voor je reactie. Maar wel gek dat de reservekaart hetzelfde doet dan, toch?
    En toevallig vandaag gebeurde het toch ook terwijl ik de kaartlezer gebruikte, toch wel vaker gebeurt laatste weken helaas. Dus die oplossing om niet handsfree te gebruiken is ook niet meer feilloos.. - Falcon007 (0), 1 jaar geleden

maxikill97 (0), 1 jaar geleden

Hi Heino,

Heb jij toevallig een link naar het elektrische onderdeel wat vervangen dient te worden op de printplaat?
Ik ben toevallig wel erg handig met elektronica en ik heb zojuist dezelfde melding gekregen (de auto is helaas ook niet meer te starten).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.