Vraagje: Een hoop gekraak bij een verkeersdrempel of bobbel in de weg bij lage snelheden. Naar alle waarschijnlijkheid de achterasrubbers. Nu ga ik proberen deze te vervangen, handig zat voor. Maar toen ik ging informeren naar de prijs bij de dealer voor de rubbers (ongeveer 75 euro, best redelijk geloof ik) vertelde ze mij dat er uitgelijnd moet worden na vervanging van deze rubbers. Ik heb wat twijfel over de noodzaak daarvan. Zelf denk ik dat de achteras er maar op een manier op kan en dat uitlijnen niet nodig is. Kan je eigenlijk de achtertrein wel uitlijnen?
Kan iemand mij hierover duidelijkheid geven?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien bedoelde ze dat je de rubbers moet uitlijnen. Een van de rubbers heeft namelijk een rond gat en het andere rubber heeft een ovaal gat. Dit ovale gat moet aan de bepaalde zijde van de auto (links of rechts) welke kant weet ik niet meer. En dan moet het ovaal in de breedte van de auto zitten en niet in de lengte. Als je hem in de lengte zou doen dan staat je achtertrein mogelijk schuin. Het ovale gat is om afwijking in de breedte van de auto op te vangen.
Maar eigenlijk is het altijd aan te raden om uit te lijnen na werk aan onderstel, zoveel kost het nou ook niet.
Als je de achteras rubbers hebt vervangen dient de achteras altijd uitgelijnd te worden.
Als de achteras namelijk maar een fractie scheef staat krijgt de auto een zoekerig gedrag op de weg.
Heb dit in het verleden ook gehad met m'n BMW 325i.
Gespecialiseerde bedrijven kunnen de achter-as prima uitlijnen.
14 jaar
Als je de rubbers goed hebt zitten kan je aan de instelling niks wijzigen.
14 jaar
Google maar eens even........
14 jaar
Nieuwe rubbers bij de dealer gehaald. En ik kreeg zelfs het gereedschap te leen om ze te wisselen!!!???!!! SERVICE, toch?
Aan de chef-werkplaats gevraagd of hun daarna ook uitlijnen en hij vertelde mij dat nooit te doen. Balie medewerkers zijn dus niet altijd op de hoogte want twee weken geleden vertelde zij mij dat dit wel moest. Zaterdag ga ik ze wisselen en dan merk ik het wel. Ik hou jullie op de hoogte.
14 jaar
Uitlijnen moet officieel wel altijd! In de pratijk komt het te weinig voor, wij doen het namelijk ook niet na het vervangen van de achterasrubbers. Het kost de klant al een vermogen, en in het uitlijnen gaat nog meer werken zitten. Als je de rubbers correct monteerd (sleufgat aan de bestuurders kant monteren) en ze correct uitlijnt tijdens monteren, en de schroefplaten op oude afdrukken terug zet is er niets aan de kant. Ik heb er inmiddels al meer dan 100 vervangen zonder enige problemen. ( bij een bmw ligt het uitlijnen ook gevoeliger door de achterwiel aandrijving)
Ze zijn vervangen, het is gelukt. Geen gekraak meer. heerlijk! Bedankt voor jullie reacties.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar