Renault Laguna: Renault Laguna Dynamique 2.2 cDi met vermogens probleem

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2

Mijn Laguna uit 2003 heeft een flink vermogensprobleem. Ik kan hem 3 mei pas wegbrengen naar de garage maar ben ondertussen erg nieuwsgierig wat het probleem zou kunnen zijn.

Hij doet er 12 seconden over om van 100km/u naar 120km/u te gaan. Als ik vol gas geef dan gaat het lampje "algemene storing, of vocht in het filter" branden.

Het verbruik is wel normaal: 1 op 25 bij 80km/u 1 op 20 bij 100km/u. Bij het optrekken gaat dat in een golvende beweging, je voelt dat de motor als het ware geen lucht krijgt en dan weer wel etc etc, dus hij versnelt niet lineair. Bij een constante snelheid rijdt hij als een zonnetje.

Heeft zo'n diesel een EGR klep en kan dat het zijn? Ik weet al wel dat er "lucht inlaat circuit storing" is uitgelezen uit de computer van de auto.

shotputty

Geplaatst door shotputty (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

robtopdrop (0) PRO, 14 jaar geleden

Tja is wel een beetje gissen, luchtmassameter, klep in de aanzuigbuis, turbodruksensor, turbo, zou eigelijk van alles kunnen zijn dus beter maar even tot 3 mei wachten en zien wat de Clip constateerd...

shotputty (0), 14 jaar geleden

Ik kan nog wel 'relatief' hard optrekken vanuit stilstand. Sluit dat de turbo dan misschien uit? Of trekt een disel zowiezo hard op, ook zonder turbo? Als ik het goed begrijp kan een garage er dus alleen achter komen door stuk voor stuk de opties die je noemt te vervangen?

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Eerst het storingsgeheugen uit laten lezen hieruit kun je een goede diagnose stellen. Heel de motor werkt met zoveel sensoren,actuatoren dat het alles wel kan wezen.

shotputty (0), 13 jaar geleden

Ik ben weer een stap verder. Mijn garage heeft het bekeken en aan mij laten zien. Er zit een scheur in het klepdeksel, die zit bovenop het motorblok en boven de luchtinlaat. Het onderdeel kost €260 ex btw en samen met het er in zetten (4 uur werk volgens renault!!) komt het op €700,- inc btw. Ik hoop dat het probleem daar dan mee verholpen gaat worden. Er zat iig een hoop vieze diesel smurrie met roet derrie rondom de plek van de scheur dus het was duidelijk dat daar iets aan de hand was. Hierdoor kan de druk niet goed opbouwen. Ik vind het wel suf dat een kunstof plaat zoveel kost maar ja.... Als ze nou zo'n (hoge druk) onderdeel van metaal maken, dan gaat het tenminste niet kapot.

Overigens zit er onder de motorkap een sticker met daarop "EGR klep" geschreven. Blijkbaar was daar ooit iets mee. De monteur vertelde me dat je de EGR klep niet kan afsluiten (ik bracht het ter sprake omdat ik dat her en der heb gelezen, beter voor de motor.) Hij zegt dat het electronisch beveiligd is. Is dat ook zo voor de laguna?

sgm (0), 13 jaar geleden

Als je de stekker van de klep aftrekt, dan kan het storingslampje gaan branden bij sommige auto's. EGR schijnt ook van belang te zijn bij regeneratie van roetfilter. Indien geen roetfilter, zou je ook de EGR klep kunnen afdoppen, maar verder te laten zitten. Dat schijnt vaak zonder problemen te kunnen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.