close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: Lambda sonde zelf vervangen ?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,2 16V

Enige tijd geleden begon het lampje electronische storing weer te branden , ben bij de dealer geweest en die
vertelde mij dat de Lambasonde de "boosdoener" is .Vervangen kost € 200 werd mij vrolijk verteld , het vreemde is wel dat het lampje het alleen doet bij een koude motor wanneer ik deze na een aantal minuten
gebruik heb en de motor afzet .Als de motor eenmaal op temperatuur is heb ik geen problemen meer met
het lampje .Ik heb even gegoogled en heb een prijs van deze Lambdasonde gevonden voor 109 euro .Kan ik
deze sonde eventueel zelf vervangen ? .

Geplaatst door

HermanusP (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ja in principe wel het is stekker los maken en er uit draaien maar dat er uitdraaien wil wel eens lastig zijn omdat je er niet altijd makelijk bij kan.


groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

Hallo Jan T , bedankt voor jouw snelle reactie , gaat dit vervangen via de bovenkant van de auto of via de
onderkant ? dus met een krik eronder ?

vgr

Herman

HermanusP 0

15 jaar

Weet je zeker dat het een originele lambda-sonde is van hetzelfde merk en met hetzelfde nummer?
Zo niet, geef dan iets meer uit bij de dealer voor een originele, kan je een hoop ergernis en uiteindelijk geld besparen.
Weet je ook zeker dat het de sonde zelf is en niet de bedrading of een zekering van de verwarming?

oldford 0
badge

15 jaar

Wat bedoel jij met een " orginele " lambda-sonde van hetzelfde merk als ik vragen mag ? , mijn Renaultdealer
heeft ditzelf geconstateerd tijdens het uitlezen van deze storing dus ga ik er van uit dat
dit wel klopt ,trouwens wat heeft een zekering van de verwarming hier mee te maken ? ik zie totaal het verband niet hiermee .O ja het betreffende artikelnummer = 82 00 052 063

HermanusP 0

15 jaar

Lambda-sondes zijn verwarmd. Dat gaat door middel van elektriciteit. Het circuit is tegen kortsluiting beveiligd door een zekering.
Rest lijkt me wel duidelijk.

Heel vaak wordt de sonde zelf als boesdoener aangemerkt ook door dealers en experts, terwijl er een draadbreuk is, een zekering defect, het mengsel niet goed is, etc. etc. Vervangen van de sonde is in die gevallen niet nodig, maar repareren van het defect wel.
Gezien jouw klacht dat het alleen bij koude motor gebeurt denk ik aan een niet functionerende sonde-verwarming of aan een verkeerd mengsel.
De exacte foutcode (nummer + verklarende tekst) zou kunnen helpen om te zien wat er nu echt aan de hand is.

Als je een goedkope imitatie sensor gaat monteren van een ander merk (Renault maakt ze echt niet zelf, maar gebruikt Bosch of Weber of NGK of etc.) dan blijft dat lampje aangaan. Resultaat is dan eerst goedkope sensor kopen, daarna de echte originele bij de dealer, dus 2 x geld uitgeven.

oldford 0
badge

15 jaar

alle lambda's verwarmd??? de 2 draads toch niet????[quote=oldford]Lambda-sondes zijn verwarmd. Dat gaat door middel van elektriciteit. Het circuit is tegen kortsluiting beveiligd door een zekering.
Rest lijkt me wel duidelijk.

Heel vaak wordt de sonde zelf als boesdoener aangemerkt ook door dealers en experts, terwijl er een draadbreuk is, een zekering defect, het mengsel niet goed is, etc. etc. Vervangen van de sonde is in die gevallen niet nodig, maar repareren van het defect wel.
Gezien jouw klacht dat het alleen bij koude motor gebeurt denk ik aan een niet functionerende sonde-verwarming of aan een verkeerd mengsel.
De exacte foutcode (nummer + verklarende tekst) zou kunnen helpen om te zien wat er nu echt aan de hand is.

Als je een goedkope imitatie sensor gaat monteren van een ander merk (Renault maakt ze echt niet zelf, maar gebruikt Bosch of Weber of NGK of etc.) dan blijft dat lampje aangaan. Resultaat is dan eerst goedkope sensor kopen, daarna de echte originele bij de dealer, dus 2 x geld uitgeven.[/quote]

Olford, ik weet nu niet meer wat verstandig is , moet ik dan toch maar naar mijn Renaultdealer gaan om de
lambdasonde te laten verangen en dan "even " 200 euro uitgeven en dan maar eventueel afwachten of het
probleem opgelost is ? De lambda-sonde die in mijn Clio zit is trouwens een 4 draads versie .

HermanusP 0

15 jaar

Ik weet het ook niet zonder te gaan meten aan deze auto.
Laat hem eens uitlezen bij een andere dealer of een vakgarage met EOBD en zorg dat je de nummer(s) en omschrijvingen van de foutcodes krijgt.
Vraag dan hun mening eens en plaats die mening en de foutnummer(s) en omschrijvingen dan hier en misschien kunnen we dan helpen.
Lees het instruktieboekje eens door en kijk of er daar een zekering voor de lambda-verwarming wordt genoemd.
Kontroleer zo wie zo eens alle zekeringen die je kunt vinden.

Robby, in 2001 met EOBD verwacht ik wel verwarmde sondes, Ja. Los daarvan: er was niet bekend of er verwarming was. Er was ook niet bekend of er onderzocht was of de verwarming werkte of niet. En de klacht zou aan een niet werkende verwarming te wijten kunnen zijn.
En achteraf: er zit een 4-draads sonde op, dus volgens mij met verwarming.

oldford 0
badge

15 jaar

jaja maar ik vroeg me alleen af dat toch niet alle lambda's deze functie hebben[quote=oldford]Ik weet het ook niet zonder te gaan meten aan deze auto.
Laat hem eens uitlezen bij een andere dealer of een vakgarage met EOBD en zorg dat je de nummer(s) en omschrijvingen van de foutcodes krijgt.
Vraag dan hun mening eens en plaats die mening en de foutnummer(s) en omschrijvingen dan hier en misschien kunnen we dan helpen.
Lees het instruktieboekje eens door en kijk of er daar een zekering voor de lambda-verwarming wordt genoemd.
Kontroleer zo wie zo eens alle zekeringen die je kunt vinden.

Robby, in 2001 met EOBD verwacht ik wel verwarmde sondes, Ja. Los daarvan: er was niet bekend of er verwarming was. Er was ook niet bekend of er onderzocht was of de verwarming werkte of niet. En de klacht zou aan een niet werkende verwarming te wijten kunnen zijn.
En achteraf: er zit een 4-draads sonde op, dus volgens mij met verwarming.[/quote]

O.K., bedoel je dat. Nee, niet allemaal zijn ze verwarmd. Maar dan hebben we wel over aanzienlijk oudere modellen dan deze auto.
Verwarming heeft weer alles met (verscherpte) milieu-eisen te maken. Een verwarmde sonde werkt sneller na de koude start dan een niet-verwarmde.

oldford 0
badge

15 jaar

Na het vervangen van de lambdasonde moet ook de foutmelding in de computer gereset worden dus je komt (bijna) altijd toch weer bij de dealer uit.
Het vervangen stelt inderdaad niets voor: stekker los, eruit draaien, nieuwe erin draaien, stekker vast. Als je snel draait circa 2 minuten werk!

AndreV 0

15 jaar

@ Olford , ik heb afgelopen weekend alle zekeringen gecheckt maar ik kom nergens een zekering tegen
tbv de lambda sonde dus ....

HermanusP 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.