Goeiedag,
Er blijft contstant spanning op de gloeibougies staan ook met contact uit.
Gloeirelais is vervangen maar ook dit helpt niet.... De oude was gloeiend heet.
Stekker met de 3 dikke draden losmaken van relais dan houd deze op met gloeien ( logisch)
Maar waar zou het probleem nu zitten??? Volgens mij iets met de aansturing maar heb geen schema oid....
MVrgrJ
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Motor slaat ook helemaal niet meer aan en is niet uit te lezen....
Motor is hier in de garage tijdens stationair lopen uitgegaan. Start wel maar slaat niet aan en gloei en motorlampje branden niet.
een van de voedingsrelais van de computer misschien? lv op de veerpoot zitten die. en de bedrading daar naartoe laat ook weleens te wensen over.
weet je toe vallig welke het systeem relais is?? heb al div relais gewisseld maar niks helpt...
weet ook niet welke of wat ik moet meten zonder een goed schema....
die kleine zwarte relaisjes in dat kastje bij linkerpoot. wissel er daar eens twee van om. verder daar alle zekeringen goed bekijken en die stekkers even loshalen en controleren op groene koek. en schema's werkt zeker een stuk makkelijker, maar als je die niet hebt of kunt krijgen moet je toch wat. gloeisysteem krijgt plus van contact, dus dat is al een ding wat simpel te controleren is. en als de lampjes beide niet branden en hij start niet kan het bijna niet anders zijn dan een voedings probleem. geel is trouwens de +na contact bij een renault en rood altijd constand plus.
Op het gloeirelais zit een stekker met 3 dikke draden ( en 1 stekker met 6 kleine aansluitingen), op de middelste draad staat bij deze altijd 12 volt.
Als ik de stekker op het gloeirelais doe verbinde hij de andere 2 dikke draden direct door met de gloeibougies, ook als de sleutel er niet in zit. Dus hij gloeit contstant.
Dit doet hij ook met de andere stekker los van het gloeirelais en ook zonder computer. ( stekker eraf ).
Heb een ander gloeirelais van de sloop gehaald, deze lijkt hetzelfde en stekkers passen erop, maar zou deze dan toch anders zijn???
Mvrgr J
Gloeirelais is ook gloeicomputer.
Er bestaan ( afhankelijk van juiste type motor en bouwjaar) nogal een paar variaties in hoe deze bedraad/aangestuurd zijn.
Wat voor motortype ligt er exact in ( F8Q, oke, maar dan 630,632 of 662), en welke maand 2001 is hij.
Groeten Marcel
Dus het zou best kunnen dat de normale ecu wordt geschakeld via de gloeicomputer??
Anders zou ik niet weten waarom de motor ookniet meer wil lopen...
Kenteken is 92-GX-FK. Zou niet weten of het 630/632 of 662 is.. Wat houd dit in??
Auto is van maart 2001.
mvrgr J
Het systeem wat je volgens mijn gegevens zou hebben is de F8Q 662, hierbij zou de 15+ via (rose/blauwe??) draad op de gloeicomputer aankomen (Positie A1). Indien hier continu spanning op blijft staan, blijven er ook diverse kleppen etc op spanning staan. ( stationairregelklep, evap-klep, afsluitklep in brandstofpomp etc...) Deze worden via relais K46 (Motorregeling)aangestuurd. Deze wordt op zijn beurt weer geschakeld via de 15+ van contactslot. Meet eens op de botsschakelaar of je daar 15+ hebt bij uitgeschakeld contact. Zoja, heb je een probleem met de 15+ vanaf contactslot, zonee, zit het probleem na of in relais K46.
K46, Motorruimte relais meest linksonder ( klein relais)
Botsschakelaar, schutbord/linker voorpoot.
Groeten Marcel.
P.S. Zo dat ik uit het schema kan halen, krijgt de Motorecu enkel gegevens of er wordt geloeid ja dan nee, en kan de gloeicomputer ook het MIL laten branden. De zwarte draad op A2 van de gloeicomputer is massa.
P.S.2. Geef ( of mail) me je mailadres even, ik heb een .doc deelschema klaarstaan.
he, er staat constant 12v op de botsschakelaar.. dus denk iets met het contactslot???
Mvrgr
Schema is toegestuurd.
Indien het systeem/schema juist is, en 15+ blijft inderdaad op de gele draad van S39 ( Botsschakelaar)staan, blijft ook K46 ingeschakeld.
Probleem is dan de voeding 15+ Toevalling niet recentelijk een radio ofzo ingebouwd?????
Anders zien uit te vogelen welk component de 15+ lijn op spanning zet. Of je hebt inderdaad ergens een kortsluitingtussen 30+en 15+ in de bedrading.
Groeten Marcel
radio is idd net door de klant ingebouwt, maar die heb ik er al voor de zekerheid uitgehaald...
Heb gister spanning gemeten op de stekker met 5 aansluitingen van het gloeirelais...
Ook op de massa stond 10 volt... Nu heb ik deze draad aan accu min gelegt en nu doet de motor het weer normaal, gloei en storingslamp branden weer op contact en ecu is weer uit te lezen...
Alleen blijft hij nog steeds constant doorgloeien ( haal dan de zekering er maar even uit )
Heb nu alleen een constante storingscode op het hooft relais
Heb je de oude gloeicomputer al teruggewisseld ?????
en, als hij doorgloeit, heb je dan ook spanning vanaf de roze/blauwe draad ????
Groeten Marcel
was een week met vakantie geweest en auto staat er nog steets, ga er morgen weer mee bezig...
Gloeiende gloeiende gloeiende...........
15 jaar
heb nog even gemeten: Is het normaal dat op de dikke rode draad naar het gloeirelais constant spanning staat??
Het is namelijk zo: als ik de dikke zekering onder de motor kap erin steek dan komt er spanning op de rode draad en dus ook op de witte en oranje draad die naar de gloeibougies toe gaan dus gloeit constant. ( Deze wordt op 1 of andere manier doorverbonden in het gloeirelais?? Middelste draad in de stekker is een dikke rode en aan de ene kant zit de dikke oranje naar 2 gloeibougies en andere kant de dikke witte naar 2 gloeibougies
het maakt niet uit of ik de andere stekker met 5 kleinere draden aangsloten heb op het gloeirelais of niet...
Ook met de stekker los van de ecu veranderd er niks..
er staat inderdaad constant stroom op de dikke rode draad direct van accu plus via een dikke zekering.
Maar deze mag niet direct worden doorverbonden met de gloeibougies.
Dit gebeurt echter wel, ook met de andere stekker los van het gloeirelais. Ik denk dus dat het relais massa geschakeld is anders zou deze nooit zomaar worden doorverbonden zonder dat de stekker eropzit..
de massa van de stekker met kleine aansluiting is inmiddels hersteld, deze was los van de massakabel in de kabelboom...
Ook branden gloeilampje en motorlampje weer normaal....
Maar gloeit nog steeds constant door...
Kan iemand mij de meetwaarden geven van het gloeirelais??
Mijn bericht is weg, gloeiende gloeiende..
Het relais mag NOOIT uit zichzelf gaan gloeien zonder aangesloten stuuraansluitingen ( 5 polige stekker ), ik kan je helaas niet aan meetwaarden helpen, maar weet wel dat als dat ding zomaar uit zichzelf gaat gloeien ZONDER aansturing, hij waarschijnlijk gewoon naar de klote is, oftewel contacten vastgebrand of iets dergelijks.
Groeten Marcel
ok, ga vandaag weer een nieuw relais proberen, andere relais is namelijk aan gesloten geweest voordat we ondekten dan de massa onderbroken was..
Gr J
Opgelost!!!!!!!!!!!!!!!!
Massa van gloeirekeneenheid was los midden in verbindpunt midden in dikke kabelboom...
Zonder massa rookt het bakje op en blijft deze constant doorgloeien..... Dit heeft 2 bakjes gekost...
Ook was dit de massa van de koelvanrelais die ook niet werkte...
Badankt voor het meedenken en de info!!!!!
Mvrgr J
Gefeliciteerd, en tot de volgende ronde.
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar