Renault TWINGO E2: lamda te hoog bij 3000 rpm

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: C3G-A7, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 40

APK afkeur.
één van de punten is dat lamda te hoog is bij 3000 rpm
heb gegoogeld en kom uit op niet gasdichte uitlaat.
Maar deze uitlaat is pas vervangen en gasdicht.
Wat zou er meer aan de hand kunnen zijn dat lamda te hoog is bij 3000 tpm vier gas test.
Vandaag de rechter aandrijfas vervangen en zie daar een twee draads sensor in. de uitlaat zitten.
Is dit de lamdasonde van Twingo uit 1996.

jorini

Geplaatst door jorini (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Hij loopt dus te arm in de hogere toeren, daar zijn meerdere redenen voor. Verkeerde map waardes, weinig brandstofdruk etc etc etc. De 2 draads sensor is de lambda idd.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

jorini (0), 7 jaar geleden

Hartelijke dank voor de reactie Diagnose op locatie.

De apk keurmeester kon de twingo niet uitlezen helaas.
Renault heeft in deze zijn eigen diagnose stekker zitten. Dus geen OBD of iets dergelijks.
2 draads lamdasensor betekend geen verwarmingsdraden toch.
Is er een stappenplan om tot de juiste diagnose te komen.
Heb wel ervaring met het meten van een lamdasonde met multimeter deze moet pendelen rond de 0,5 volt.
Heb helaas ook geen schema van dit systeem.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Inderdaad 2 draden is geen verwarming. Gewoon een signaal en een massa. Je kan hem doormetenmeten met een multimeter en dan moet hij schommelen tussen de 0,1 en 0,9 volt. Met een scope kan je het helemaal inzichtelijk maken.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

jorini (0), 7 jaar geleden

Bedank Diagnose op locatie voor uw antwoord.

Landa sonde gemeten schommelde tussen 0,5 en 0,7 Volt.
auto heeft ook heel lang geen onderhoud gehad.
Dus:
Luchtfilter zat dicht vervangen voor een nieuwe.
Kleppen gesteld deze stonden iets te ruim.ouderwets afstellen met voelermaatje. Dit blokje heeft geen riem of ketting maar lange stokken!
nieuwe Bougies verdelerkap en rotor.

Ondanks dit blijf de lamdawaarde bij 3000 rpm te hoog. ongeveer 1.10. Co nagenoeg 0.
Keurmeester heeft er op gegokt en de auto goedgekeurd.
Probleem voor een jaar opgelost.
Via een ander kreeg ik de tip om de temp sensor te vervangen.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Je lambdasonde zegt dat het mengsel te rijk is, terwijl uit de 4-gas meting blijkt dat het te arm is (geen CO en teveel O2).
Lijkt mij dat de lambdasonde niet goed aangeeft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.