Goedenmiddag!
Ik heb nu al een redelijk tijdje last van lekkage van de koelvloeistof van deze auto...ook doet de verwarming het niet meer, mogelijk dat het iets met elkaar te maken heeft?
De thermostaat heb ik inmiddels vervangen en daar lag het helaas niet aan, nog steeds geen verwarming en nog steeds lekkage....ik kan verder bij de slangen geen lek constateren, heel irritant allemaal dus!
Na een lange rit rijden op de snelweg, waarbij ik me dan kan voorstellen dat de druk hoger oploopt dan bij kleine stukjes in de stad, lijkt het wel alsof er koelvloeistof uit is gespoten. Eergisteren is het bijgevuld in Enschede en vervolgens aangekomen in Utrecht, was de koelvloeistof alweer onder het min- maatstreepje. Nu zie je de vloeistof voornamelijk aan de bovenkant zitten, ook ligt het op de rond vlak onder de dop van het expansievat van de koelvloeistof, waar ik het dus ook steeds bij moet vullen....
ik heb vernomen dat er in die dop een automatische ontluchting inzit; daarom vroeg ik me af, kan het niet zijn dat deze dop kapot is en het daardoor eruit wordt gespoten?
En hoe kan ik dan testen of de dop nog goed is?
Hieronder nog een foto met daarin een overzicht. Ik bedoelde dus de witte dop rechtsbovenin.
http://img401.imageshack.us/i/img1467p.j...
Alvast super bedankt!
Groetjes,
Leon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kunt er bijna van uit gaan dat dit het begin is van een lekke koppakking.
De verbrandingsgassen welke zich door je lekke pakking een weg zoeken naar je koelsysteem zorgen voor dampbellen en gaan in de hoogste delen van je koelsysteem zitten en zorgen er dan bijvoorbeeld voor dat je kachel het niet meer doet.
Stop je de motor dan koelt je motor af en worden de dampbellen kleiner en kun je weer koelvloeistof bijvullen,start je hem weer dan wordt hij heter en zal hij je net bijgevulde koelvloeistof er weer uitdrukken omdat de dampbellen weer uitzetten.
Je kunt nog eens controleren of er geen lucht in het systeem word getrokken als je motor afkoeld via je ontluchtingsnippels van je koelsysteem . Er was laatst iemand op dit forum die bijna dezelfde problemen had en die wist te vertellen dat hij de oorzaak hierin gevonden had.
grtjs Rob
Heey!
's avonds kwam er wel witte rook uit de uitlaat ja; alleen ik heb even gekeken onder de dop van het vat en daar zit geen smurrie wat ik vaak hoor als de koelvloeistof gemengd wordt met motorolie...ook sist de peilstok van de olie niet als je er een vuurtje bij houdt.
En gisteren van Enschede naar Leeuwarden heeft deze weer een behoorlijk stuk leeg gespoten, hieronder een foto van de dop zoals je ziet en een overzichtelijke foto.
Dop
http://imageshack.us/photo/my-images/696...
Overzicht
http://imageshack.us/photo/my-images/696...
Indien bijvoorbeeld de radiator van de verwarming kapot is, zou dit er een gevolg van kunnen zijn. Of kan dit ook het gevolg zijn van een kapotte kop?? Of is het dus echt de koppakking, wat dus enorm veel geld gaat kosten dan :-(
Alvast bedankt!
Gr, Leon
13 jaar
Aan de radiateur van je interieur verwarming kan het niet liggen dat je koelvloeistof verliest via het expansie tankje
De interieur radiateur (kachel) is opgenomen in het koel systeem en zorgt alleen voor doorstroming van hete koelvloeistof (interieur verwarming dus) ,
dat je geen warm interieur krijgt kan te maken hebben met een verstopping door vervuiling van deze radiateur.
dit staat dus los van de doorstroming van de koelvloeistof t.b.v. de motor koeling.
Er zit bij een defecte koppakking niet altijd vervuiling (olie) in het koelsysteem, ligt er net aan waar de koppakking doorgeslagen (lek) is .
Aangezien je zelf zegt dat de auto wit rookt (kan duiden op koelvloeistof die in de cilinders lekt) is de koppakking c.q scheurtje in de cilinderkop wel een
aandacht punt om de motor op te controleren (cilinder lek test) .
Mocht het idd zijn dat de koppakking lekt of er een scheurtje in de cilinderkop zit dan kun je er beter niet te lang mee door blijven rijden om grotere
schade (en dus nog hogere kosten) te voorkomen.
gr. limbra
Het ziet er inderdaad uit als een lekke koppakking ,in het begin lekken de verbrandingsgassen omdat deze een hogere druk hebben dan je koelsysteem naar je koelsysteem weg.
Het lek zal echter door de hete gassen steeds groter worden totdat het lek zo groot is dat als je de motor stopt ,je koelvloeistof terug je cilinder inloopt.De koelvloeistof kan dan langs je cilinder en zuiger in je smeerolie terecht komen,je kan dan een witte mayonaise achtige afzetting onder je olievuldop krijgen.
Tevens kun als er meer koelvloeistof op je zuiger staat dan je compressie ruimte groot is vloeistofslag krijgen als je start.Je kunt dan aanzienlijke motorschade oplopen.
Je kunt eerdaags wel je temperatuur omhoog zien gaan omdat je te weinig koelvloeistof in je systeem hebt,
stop dan direct anders heb je nog meer kans op schade.
Beter niet mee doorrijden, en laten controleren op een eventuele lekke koppaking of kop.
grtjs Rob
13 jaar
Hang er even een co snuffelaar aan en doe een cinderlektest(+-30min werk en je weet het direct), deze motoren staan er om bekent de koppaking vliegt er wel meer van tussen !
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar