Mijn Megane Scenic heeft waarschijnlijk ergens lekstroom.
als ik 'm meer dan +/- 10 uur niet gebruik (van 's avonds naar 's ochtends) heb je nog ongeveer 1 poging je motor te starten, anders is de accu leeg.
start ie, is er niets meer aan de hand.. heerlijke auto.
Maar als je 'm dus 2 dagen niet gebruikt, dan is de accu zover leeg dat starten niet meer lukt.
ik heb gezocht op internet, en het blijkt dat bij dit model de startonderbreking / startvergrendeling een probleem is.
kan ik die permanent uitschakelen? is er een makkelijkere manier om te achterhalen waar de lekstroom zit (behalve 'm te laten uitlezen bij de garage?)
er zit trouwens een hagelnieuwe accu in, dus dat is het probleem (waarschijnlijk) niet, en hij laad ook prima op dus de dynamo doet ook prima z'n werk.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met een multimeter kun je de lekstroom meten. Als je dan steeds een andere zekering lostrekt dan zie je vanzelf welk circuit de oorzaak is.
Als je geen meter hebt kun je een zekering van een verdacht circuit eruit trekken. Start 'ie dan wel de volgende dag dan weet je het ook. Alleen kan dit lang gaan duren voordat je de goede hebt en het is niet gezond voor je accu als deze steeds plat ligt. Dus even meten is wel sterk aan te raden.
dank voor de reactie.
even voor de goede orde.
het contact staat uit.
ik meet de accuspanning.
ik trek een zekering eruit.
meet opnieuw de accuspanning.
zelfde spanning? volgende zekering proberen.
zo allemaal aflopen.
de foute zekering eruit, geeft me een lager getal op de multimeter.
zo correct geformuleerd?
mocht het toch de startonderbreker zijn, dan zou ik tijdens het meten van de zekeringen geen verschil moeten hebben in spanning.
aangezien de s.o. geen zerkering in het zekeringenkastje heeft. toch?
is er dan nog een oplossing?
maar goed, ik ga eerst eens even doormeten.
nogmaals dank voor de reactie.
17 jaar
Je zou inderdaad kunnen proberen de spanningsval te meten als een zekering wel/niet geplaatst is. Maar stroom meten gaat ook (en misschien wel beter). Wel even zorgen dat je geen zware gebruikers aanschakelt want dan heb je kans dat de zekering van je multimeter op reis gaat...).
Ander alternatief is zekeringen er 1 voor 1 uithalen en dan met de multimeter in de ampere-stand even kijken of er stroom loopt als je de meter aan de contacten voor de zekering hangt.
suc6
Peter
17 jaar
Je moet niet de spanning meten maar de stroom. Je wilt weten hoeveel stroom er loopt als het contact uit staat.
Maak de kabel aan de min-pool v/d accu los. Verbind de losgenomen kabel met de ene aansluiting v/d multimeter.
Verbind de andere aansluiting v/d multimeter met de min-pool v/d accu. Je zet dus de meter ertussen.
En natuurlijk de multi-meter goed zetten, op gelijkstroom dus. Welk merk en type heb je?
Het contact UIT laten staan als de meter er tussen zit anders kan deze kapot gaan als je niet waar je mee bezig bent.
17 jaar
Met de methode van Peter ga je per zekering kijken wat de stroom is. Je weet dan niet hoe die stroom zich verhoudt tot het totaal. Als leek misschien lastig te beoordelen want een beetje stroom kan normaal zijn.
Met mijn methode meet je de totale stroom door de accu en het effect daarop als je een zekering lostrekt.
17 jaar
Dank.
aan deze info heb ik tenminste iets.
ik heb de Voltcraft VC-100
handleiding op http://www.jasperjasperse.nl/Multimeter....
17 jaar
Zet 'm om te beginnen maar op 'gelijkstroommeten groter dan 200 mA'. Mijn eerste methode en die van Anne zijn 't zelfde, ik had alleen niet gemeld dat je de meter tussen de accukabel en de accu moest opnemen. Methode 2 (zekering voor zekering) heeft inderdaad het door Anne genoemde nadeel in zich.
Suc6,
Peter
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar