close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: Lekstroom van 1.3 amp zekering nr 4 heeft iemand een idee of sch

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Deze Espace heeft na drie dagen de accu leeg, wanneer ik lekstroom meet meet ik 0.13 amp en wanneer ik zekering nr 4 los neem loopt hij mooi terug naar 0.03, in het boekje staat zekering 4 instrumentenpanneel maar als ik deze los neem en uittrek blijft hij 0.13 aan geven.

Iemand een idee of hier nog meer op gekoppelt zit?

De box links naast de zekeringkast waar volgens mij hoofdzakelijk bus draden in zitten heeft twee gele stekkers en ook valt de stroom weg als ik deze uittrek en hoor je ook een soort relais klikken in die box.

Mvgr

Geplaatst door

Dieter123 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niemand een idee? Of schema?

Dieter123 0

9 jaar

Je zit volens mij op het verkeerde spoor: drie dagen = 72 uur. Je raakt door de door jou genoemde lekstroom 8 Ah, = pakweg 15 % van je accucapaciteit kwijt. Dan start je auto nog gewoon.
Je moet op zoek naar een veel grotere lekstroom. Als die zo moeilijk te vinden is, is een lekke diode in je dynamo een goede dader. Je komt daar achter door bv. de dikke draad van de dynamo los te nemen (isoleren!) en drie dagen te wachten. Als de auto dan wel gewoon start is een kapotte diode de boosdoener geweest.

Heino4267 645

9 jaar

laat de accu eens controleren,voor hetzelfde geld is daar iets mis mee,bijvoorbeeld kortsluiting in een cel.

de vraag is hoe lang na het afsluiten van de auto de 0,13 A blijft lopen. Heb ook startproblemen gehad, met 0,5 A na het afsluiten van de auto en pas na 2 a 3 uur werd het 0,02/0,03 A. Dit zou eigenlijk binnen 15 a 20 minuten moeten zijn. Op zich niet wereldschokkend maar in combinatie met veel korte ritten, winterse temperaturen, een dag of 4 stilstand, een matige accu verklaart het dan wel.

7seconds 0

9 jaar

De auto blijft in zelf-diagnose modus staan (= een wat hoger stroomverbruik, pakweg 350 milliAmpère) zolang de auto niet is afgesloten.
Bij afsluiten hoort de auto binnen een kwartier in de rust-modus te komen (= pakweg 50 milliAmpère) en dan alleen nog te luisteren naar open/sluit commando's.
Komt jouw auto wel in de rust-modus?

Heino4267 645

9 jaar

De centrale vergrendeling werkt niet meer maar dit is eigenlijk al vanaf het begin zo, maar ik zal toch bij mijn zekering moeten beginnen met zoeken? of heb ik het verkeerd, komt het vaak voor dat de dynamo lekke diode de veroorzaker is?

Ik zal het eens gaan proberen, bij ons nemen we meestal het schema van de auto erbij en zoek ik wat er allemaal op die zekering gemonteerd zit en zo kom ik uiteindelijk wel achter het probleem,,,,,


hoe weet ik zeker als de auto in de rust modus zit? ik weet bijvoorbeeld bij bmw dat dan de startstop knop niet meer brand maar is er bij deze Renault ook iets waaraan ik zeker weet dat hij in rust is?

Dieter123 0

9 jaar

Accu is trouwens nieuw=vervangen

Dieter123 0

9 jaar

[quote=Dieter123]De centrale vergrendeling werkt niet meer maar dit is eigenlijk al vanaf het begin zo[/quote]
Ik neem aan dat je bedoelt dat de "op slot"-knop op de afstandsbediening niet meer werkt en dat je de auto handmatig afsluit (al dan niet met de al dan niet werkende handmatige ont/vergrendelknop in de auto).
Als je dat goed doet, is de eindtoestand van het auto afsluiten, dat de auto óók helemaal vergrendeld is.
Ook dan moet de auto na verloop van tijd in rust komen en gaat het stroomverbruik naar het minimum toe.

En dat zoeken naar lekstromen:
Je manier van zoeken klopt wel, maar je mist één ding:
De enige gemakkelijke en correcte manier om stromen te meten, is met behulp van een (gelijkstroom) Ampèretang. Die kan je zonder het circuit te onderbreken en bijzonder snel inzetten voor een stroommeting.
Met name bij een kapotte diode in de dynamo, mis je die stroom als je op jouw manier gaat meten: de lekstroom loopt dan namelijk niét door de normale kabels en door de zekeringkast(en), maar juist door de dikke rode kabel die van de dynamo naar de accu loopt.
En normaal gesproken ga je daar niet op meten, tenzij je een Ampèretang hebt, die hang je voor de zekerheid dáár ook even omheen.
Loopt daar met de motor uit ook maar een ietsie pietsie stroom, dan gaan gelijk de "diodebrug-alarmbellen" rinkelen.
Vandaar.

Heino4267 645

9 jaar

Ok bedankt voor de uitgebreide reactie, ik ga deze direct loskoppelen als de auto terug is, mocht ik meer weten houd ik deze op de hoogte,

Dieter123 0

9 jaar

de Wegenwacht die mij hielp vanwege mijn eerder vermelde startprobleem liet mij zien, dat je met een eenvoudige multimeter (wel met een 10 ampere bereik) de lekstroom kan meten tussen de losgekoppelde min (massadraad) en de minpool van de accu. Je moet wel even kijken of je de code van de radio hebt. Bij mij bleef er een lekstroom van 0,5 A lopen. Vervolgens trok hij de grote zekeringen naast de accu er één voor één uit, totdat de lekstroom helemaal wegviel. Dit was een zekering van 70 A die -achteraf heb ik dat gevonden- de omschrijving "interieur" had. Nadat hij de zekering er weer in deed stond de multimeter gelijk op 0,03 A. Hij kon dat ook niet verklaren, maar zijn tip was om altijd van "grof" naar "fijn" te zoeken, dus via de hoofdzekering kijken in welke hoek je het moet zoeken. Misschien heb je hier ook wat aan.

7seconds 0

9 jaar

Klopt maar er staat biet altijd alles vermeld wel grofweg de zekeringen maar er zit vaak nog veel meer gekoppelt op een zekering wat niet in het boekje staat maar dit zie je alleen met een schema,

Bedankt voor de tip, ik ga volgende week de plus los gooien van de dynamo,

Dieter123 0

9 jaar

Niet meer opgelost auto is helaas naar buitenland.

Dieter123 0

9 jaar

Destijds dus niet opgelost ivm verkoop

Dieter123 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.