Renault Grand Scénic 2010: Locatie lage druk nippel airco

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: H4J A7, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 96

Omdat de airco van mijn Renault Scénic III uit 2010 in de loop van het jaar wat koudemiddel (R134-a) verliest, laat ik hem elk jaar bijvullen. Omdat hij de laatste keer binnen een maand alweer minder ging koelen, hebben ze in de garage de airco gedurende een half uur afgeperst. Hierbij was er geen drukverlies en hebben ze de airco daarna gewoon weer gevuld.

Omdat het waarschijnlijk gaat om een miniscuul lek, wil ik proberen om het lek te dichten met Toralin Airco Leak Stop dat een lek tot 0,3 mm aankan. Het inspuiten moet gebeuren via de lage druk nippel van de airco.
De Renault Scénic III heeft zowel een hoge druk als een lage druk nippel. Is er iemand die weet welk van de twee op bijgaande foto de lage druk en welke de hoge druk nippel is?

bluenight

Geplaatst door bluenight , lid sinds 1 maand geleden

6 Reacties

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

ik raad dit lapmiddel af , slechte ervaring mee , voor alles is wel iets te koop dat is nu eenmaal de vraag van de handel , de lagedruk aansluiting zit in de dikke leiding , uit het schutbord komen 2 leidingen de dikke is de zuig , hoe wil je het er in krijgen er staat 5 bar op de aansluiting ?
Dit soort werkzaamheden is niet verstandig als dat door een leek uitgevoerd gaat worden , dit is niet negatief bedoeld , bij verkeerde handeling is kans op brandwonden en andere narigheid maar zo gebeurt.

bluenight, 1 maand geleden

Ik zal je advies ter harte nemen en er maar niet aan beginnen. Maar omdat de garage ook geen echt lek kon ontdekken, maar er blijkbaar toch druk verdwijnt, dacht ik dat het misschien toch de moeite van het proberen waard was. Waaruit bestaan jouw negatieve ervaringen met zo'n leak stopper overigens?
En staat er op de lage druk kant van de airco inderdaad 5 bar druk? Hoeveel staat er dan wel niet op de hoge druk kant? Ik meende ooit begrepen te hebben dat er aan de lage druk kant maar 1 bar druk zou staan. Als het 5 bar is, dan vraag ik me inderdaad ook af hoe je dat spul er in krijgt. Op de website van Toralin staat een filmpje waarin het ogenschijnlijk makkelijk in het systeem wordt gespoten. Maar dat zal dan wel in een leeg systeem zonder druk zijn...
Overigens hartelijk dank voor je snelle reactie.

Bandenmannetje PRO, 1 maand geleden

Wellicht 1 van de aansluitventielen lek. Meet je niet met de druktest. Draai de plastic dopjes eraf en sproei er wat sop in om te zien of die lekken.

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Verstopping in het systeem , als de airco werkt staat er rond de 2 bar op de lage druk en afhankelijk van de buitentemperatuur 8 tot 15 bar op de hoge druk zijde.
In stilstand zal de druk nivelleren en aan beide zijden ongeveer 5 bar zijn nu. Druk is afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
Ik doe al sinds 1993 iets met airco systemen oa, moet de eerste nog tegen komen waarin ik het lek niet kan vinden.

Heino4267, 1 maand geleden

Normaal gesproken doe je dan een lekdetectievloeistof in de airco, waarna je met een blacklight kijkt waar dat naar buiten komt.

bluenight, 1 maand geleden

Ik heb de suggestie van Bandenmannetje opgevolgd en inderdaad bleek er via het lage druk ventiel een minimale hoeveelheid koudemiddel te ontsnappen. Mijn garagist was heel verbaasd en had dit nog niet eerder meegemaakt. Ze hebben de betreffende leiding vervangen, dus ik gok er op dat de lekkage met de vervanging van de airco-leiding is opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Grand Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.