Renault Scénic 2008: Warmteweerstand 3 keer kort achter elkaar defect

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F4R Z7, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 99

Ik heb de warmteweerstand nu 2 keer gerepareerd (vervangen HUF 75344G), maar is nu na 3 weken gewerkt te hebben weer defect.
De eerste keer was in de week na een groot onderhouds beurt.

Kan een interieurfilter een probleem geven? Het filter ziet er prima uit (is een Requal rcf021).

Zijn er nog andere punten die ik kan bekijken?

rhermsen

Geplaatst door rhermsen (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 2 jaar geleden

Ja een te zwaar draaiende ventilator , merk van het filter is niet belangrijk wel dat hij goed schoon is .
Is het nog een scenic 2 of al een type 3 ?

rhermsen (0), 2 jaar geleden

@Kaleido, Bedankt voor de suggestie. Is daar eenvoudig bij te komen om erachter komen of deze zwaar draait? Het is een Scenic 2.

Heino4267 (200), 2 jaar geleden

De "weerstand" kan door twee oorzaken versneld overlijden:
1. hij krijgt zoals kaleido terecht opmerkt een te grote stroom voor zijn kiezen krijgen waardoor hij overlijdt.
Dat komt vaak door een te zwaar draaiende motor.
2. er is te weinig luchtstroming rond de "weerstand": meestal is die gemonteerd in de luchtstroom van de ventilator in de buis, óf hij wordt gekoeld doordat hij tegen metaal aan is geplaatst zodat hij zijn warmte goed kwijt kan. Controleer dus ook of alle kleppen werken, het interieurfilter niet teveel is vervuild of een andere oorzaak waardoor er te weinig luchtstroming is en de ventilator hard moet werken.

rhermsen (0), 2 jaar geleden

@Heino4267, Bedankt voor je reactie.
De warmteweerstand zit idd gemonteerd in de luchtstroom van de ventilator.
Ik heb de weerstand overbrugt waardoor de ventilator nu constant draait (vanaf het moment de auto gestart wordt tot het uitstappen).

Of er een klep niet goed werkt weet ik niet, maar heb nog niet ondervonden dat er op plaatsen geen lucht uit komt.
Maar zal dat nog beter bekijken. Wel heb ik het gevoel dat de luchtstroom vroeger sterker was.

Ik heb wat video’s bekeken voor het uitbouwen van de ventilator, maar dat is een behoorlijk karwij.
Ergens heb ik een opmerking gezien dat de ventilator ook van de motorzijde te zien moet zijn, maar kan daar verder geen info over terugvinden.

kaleido 1 (1425) PRO, 2 jaar geleden

Als je interieur filter achter een klepje zit in het midden onder de paravan , bereikbaar via motorruimte , dan filter verwijderen dan kun je met je hand net bij de trommel van de ventilator.
Heb je de paravanafvoer wel eens verstopt gehad , zo ja is er water via de kachelmotor naar binnen gelekt is slecht voor de lagers van de motor.

rhermsen (0), 2 jaar geleden

@kaleido, @Heino4267,
Na een dag of twee de ventilator constant aan gehad te hebben tijdens het rijden (zo'n 4 x 45 min) doet de ventilator het niet meer. De zekering is nog wel goed, dus ga er vanuit dat de ventilator doorgebrand is. Dat wordt dus toch het dashboard eruit om de ventilator te kunnen vervangen.

De paravanafvoer is niet verstopt geweest, daar controleer ik regelmatig op.
Het interieurfilter zit iets rechts van het midden, terwijl de ventilator meer links van het midden moet zitten (ongeveer ter hoogte van het stuur lijkt het op de video's).

kaleido 1 (1425) PRO, 2 jaar geleden

Je kan hem wel voelen , controleer de stekker op de motor eens , wil wel eens verbranden , kun je bij zonder de motor te verwijderen , kijk maar eens op you tube.

willyvan (5) PRO, 2 jaar geleden

water erin via de parafan en hij is overleden

rhermsen (0), 2 jaar geleden

Ik heb het probleem van de niet werkende kachelmotor gevonden. Een slecht contact van de voedingsconnector bij de warmteweerstand (de twee aderige connector).

Vanmiddag begonnen met het schoon maken van de parafan en controleren van de ventilator via de motorzijde. Paravanafvoer was goed vrij. Voor het gat van de ventilator zit een vliegengaas over een stuk kippengaas die met twee parkertjes vastgezet zijn. Ik vermoed dus dat mijn voorganger een probleem heeft gehad en daarvoor dit rooster heeft gemaakt. Er zat wel wat rommel rond dit rooster, maar niet overmatig veel (zie foto). Ik kan idd via de interieur filter ruimte net bij de ventilator (zie foto).

De ventilator draait vrij licht, zelfs beter dan de ventilator die ik alvast via marktplaats had aangeschaft.

Heb op Aliexpress een warmteweerstand met bekabeling gevonden, en hoop daarmee het connectorprobleem, en hopelijk ook het veelvulding defect raken van de warmteweerstand, op te lossen.

ofstone (0), 2 jaar geleden

Dat slecht contact van die voedingsconnector op de regelunit of "regelweerstand" heb ik ook last van gehad.
Door het slechte contact van de connector, wordt het contact in de regelweerstand zo heet, dat hij zich van de print los-soldeert en het soldeer weg spettert met slecht of geen contact tot gevolg een een "kapotte" regelweerstand.
Het kunststof van de connector smeltte bij mij ook vast in de regelweerstand.
Connectors van de sloop waren niet veel beter, dus heb toen stevige kabels rechtstreeks op de regelweerstand gesoldeerd, en die op de plaats van de connector gesoldeerd.

rhermsen (0), 2 jaar geleden

Had gister de 'warmteweerstand met bekabeling' ontvangen, en vandaag de nieuwe connector gesoldeerd. Maar zoals @ofstone was dit geen succes. Bij het uitproberen werkte het meteen niet, en ook op dezelfde, maar nu nieuwe connector.
Vervolgens de tip van @ofstone gevolgd en de bekabeling direct op de warmteweerstand gesoldeerd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.