auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Luchtmassameter werkelijk het probleem

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Ik heb wellicht een groter probleem dan wat de garage nu denkt. Het gaat om het volgende verhaal met mijn diesel Laguna 1.9

Ik reed op een avond over de A58 waarbij plotseling mijn motorvermorgen compleet wegviel en ik ook geen vermogen meer kon krijgen. Ik had gelukkig voldoende snelheid om naar het pompstation door te rollen en aldaar de ANWB erbij geroepen. Zij constateerde dat de turbo eruit was geklapt. Een duur geintje uiteindelijk en ik was hierdoor 1200,- euro lichter. Gelukkig dacht ik, probleem opgelost en we kunnen weer rijden. Turbo's schenen toch al een zwak punt te zijn bij dit type auto's.

Helaas heb ik niet echt lang kunnen genieten van mijn nieuwe turbo, want mijn auto hield op sommige punten behoorlijk gas in en trok hij ook moeilijker op. Wederom heeft de garage de computer uitgelezen en nu waren de gloeibougies defect. Volgens de monteur had ik niet langer moeten rijden hiermee, want dan zou de auto afgelopen dagen nooit gestart zijn. Dus OK: gloeibougies vervangen en wederom 180,- euro lichter. Dit alles speelde zich in augustus/september af.

We hebben hierna weer even plezier van de auto gehad, maar nu hebben we dus een nieuwe probleem waarbij de monteur de schuld geeft aan de luchtmassameter. Iets wat volgens hem ook min of meer te maken heeft met de turbo en dus waarschijnlijk ook vervangen moet worden. Op de snelweg of bij een stoplicht val ik plotseling in snelheid weg of kom ik helemaal niet weg. Als ik de auto dan snel opnieuw uit en aan zet is er geen probleem en kan ik weer rijden. Erg vervelend natuurlijk, maar ik wordt ondertussen wel een beetje moe van de reparaties die mijn auto nodig heeft. Is het probleem van plotseling wegvallen in de snelheid of het niet kunnen optrekken werkelijk een probleem met de luchtmassameter of kan er ook iets anders aan de hand zijn? Wat kost een luchtmassameter ongeveer? Ik heb begrepen ongeveer 300.- euro inclusief montage.

Geplaatst door

webexpert (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is het de luchtmassameter? Kan, gebeurt wel meer en niet alleen bij Renault.
Om iets te kunnen zeggen hebben de exacte foutcode(s) nodig die uitgelezen worden.
Zonder die codes is het zoeken naar een speld in een hooiberg.

oldford 0
badge

14 jaar

Het kan ook nog zijn dat de egr klep vervuild is. die kan gewoon schoongemaakt worden. helpt ook een heleboel.

Mausx 0

14 jaar

Ik ben 1 stap dichter bij de oplossing, en deze is ook een tikkeltje goedkoper. Ik heb de auto opnieuw laten uitlezen en het probleem is de turbodruksensor. Nu kost een dergelijke sensor bij de garage 110,- euro. Ik ga dus nu op zoek naar een nieuwe turbodruksensor en dan eens kijken of de kwaal hiermee werkelijk is opgelost. Heeft iemand misschien tips waar ik een dergelijke sensor kan halen (behalve de sloop).

webexpert 0

14 jaar

Maak hem eerst eens schoon er kan kool in gedrukt zijn . Stuk heb ik nooit meegemaakt . Weet je hem te vinden ? Secces Jan

Punt 65
badge

14 jaar

Kan het schoonmaken geen kwaad? Moet ik ergens op letten of bepaalde reiningsmiddelen juist niet gebruiken? De monteur heeft mij aangewezen waar de sensor zat en die kan ik heel makkelijk bereiken en eventueel ook verwijderen. Als het schoonmaken werkelijk helpt is dat natuurlijk top!

webexpert 0

14 jaar

trek eerst eens aan de kabeltjes net achter de stekker ,kans is groot dat je er 1 los/kappot trekt.(meestal de groene kabel)dan krijg je dezelfde klacht en storing en komt regelmatig voor.
als dit zo is ff een nieuwe stekker monteren

abc 0
badge

14 jaar

Paul, Je leest het, er kan nog meer aan de hand zijn maar schoonmaken is te doen . _+ 3mm gaatje en met een boortje tussen de vingers de vuiligheid weghalen ,totdat je voelt dat je aan het eind zit . Eventueel een beetje diesel of terpentine gebruiken . Uitblazen met de luchtspuit. Die draadjes even warm maken bij de stekker om te kijken of er' een'' rekbaar is. Jk hoop dat je hier genoeg aan hebt. Succes Jan

Punt 65
badge

14 jaar

Ik ben eigenlijk vergeten te melden wat het werkelijk probleem is geweest. Ik ben dus eerst naar een Renault garage gereden en ik heb de auto uit laten lezen. Deze gaf aan dat de turbodruksensor sterk afwijkende waardes aangaf. Het vervangen van deze sensor heeft mij slechts 90,- euro gekost en de auto loopt sindsdien als een zonnetje. Overigens heb ik vandaag weer een nieuwe topic moeten openen vanwege een lekkende waterpomp.

webexpert 0

14 jaar

Volgende keer wanneer dit probleem terug komt, alleen de EGR vervangen deze geeft namelijk de foutmelding van luchtmassameter en foute turbodruk. Een sensor vervangen is niet de oplossing.

cotech68 0
badge

14 jaar

Dat vind ik vreemd, want na het vervangen van de turbodruksensor is het probleem niet meer voorgekomen. Het probleem heeft zich dus wel opgelost en hier is de EGR niet aan te pas gekomen.

webexpert 0

14 jaar

Dan zal ik de pret niet wegnemen, maar mocht het terug komen denk dan toch nog even aan dit advies.

cotech68 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.