close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: ratelen/tik bij accelereren

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 Dci

Hallo,

ik heb een probleem met mijn Renault Laguna 1.9 Dci 120PK
Tijdens deel last en vol last ( voornamelijk in 1e 2e 3e en 4e versnelling ) hoor ik ratelen/ tikken onder de motorkap.
Het is een felle tik en continu aanwezig.
Als je de motor op een constant toerental houd dan lijkt het een beetje te resoneren.
Als je daarna weer vermogen vraagt wordt het weer een felle tik/ratel en neemt toe naarmate je meer vermogen vraagt.
Dacht eerst dat het een diesel klop was en heb dus de verstuivers laten testen.
Conclusie: Cilinder 1 ok, cilinder 2 en 3 matig en cilinder 4 erg slecht.
Heb dus de verstuivers van 2, 3 en 4 vervangen met eigenlijk weinig resultaat.

De EGR klep losgehaald en deze was eigenlijk niet erg smerig, klein beetje droge roet.
Schoon gemaakt en terug geplaatst. Geen verbetering

Slang van interkoeler naar inlaatspruitstuk zat klein beetje los, schoongemaakt en goed vast gezet. Geen verbetering

Met een klein cameraatje in de cilinders gekeken en zuigers zijn mooi schoon zonder beschadigingen ( Ik dacht misschien aan schade van de kapotte verstuiver )

Timing distributie gechecked. Deze stond op tijd, al vond ik de riem wat te los liggen. Deze was toch al aan vervanging toe dus riem vervangen.
Na vervanging was de tik/ratel voor 90% weg! Nu, 1 dag later, is het geluid weer terug?!?

Heb net gekeken of de riem nog wel goed gespannen stond en dit is in orde.

Nu heb ik natuurlijk alle berichten gelezen op dit forum en wil het volgende nog even nakijken:

- LMM meter schoonmaken ( verkeerde mengsel ? )
- Luchtinlaat spruitstuk schoonmaken ( te weinig lucht ? )
- Motorsteunen nazien ( metaal tegen metaal tik ? )
- Verstuivers hoeven niet ingelezen te worden volgens Buchli in H'wijk ( misschien toch wel ? )
- EGR klep kwartslag draaien ( minder vervuilde lucht in de inlaat ? )

Heeft iemand misschien een tip???

Alvast heel erg bedankt

Geplaatst door

PJay (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mis je ook motorvermogen of niet? Is de turbo in orde geen speling op de turbine-as? Een afgebroken wervelkamer die in het inlaatspruituk zit wil ook nog wel eens een kabaal maken (half jaar geleden hadden we er nog 1) klepspeling wel in orde?

Ps: Een verstuiver dient altijd in geleerd te worden (als je dit niet doet kan er grote motorschade ontstaan)

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Hallo Bas,

bedankt voor je reactie.
Turbo heb ik nog niet gechecked.
Auto gaar morgen naar Buchli, diesel specialist, die gaan e.e.a. onderzoeken en testen.
Inlaat spruitstuk wil ik er nog wel afhalen om goed schoon te maken, kijk ik meteen even naar de wervelkamer.
En wat betreft de klepspeling. Volgens de Renault dealer hoef ik die niet af te stellen. Denk jij van wel?

Groetjes

PJay 0
badge

14 jaar

Ik weet niet wat de km stand is van de auto? Deze klepstoters zijn nog niet hydraulische uitgevoerd en vallen dus te stellen, de klepspeling koud Inlaat 0,20mm Uitlaatlaat 0,40mm +- 0,05mm. Controleren is natuurlijk nooit verkeerd maar je moet er een berg voor demonteren dat is het nadeel.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Hallo Bas,

km stand is nu 220.000 km en ik heb hem gekocht met 160.000. Sinds de aanschaf nog geen klep gesteld!
Wel vreemd dat ik DE Renault dealer bel en dan als antwoord krijg dat het niet kan. Ze zijn hydrolisch en is dus niet nodig.
Voor alle duidelijkheid, het is een Laguna uit 2002 1.9 DCI.
En wat die bult werk betreft, dat is een druppen op de wel bekende plaat tov het werk wat ik al gedaan heb.

Groetjes PJ

PJay 0
badge

14 jaar

Kleppen zijn 100% handmatig bij te stellen! Dan zit de Renault dealer fout (werk en namelijk zelf)

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Ok, dank je wel voor de info.
Ga morgen even een paar telefoontjes plegen.
Als ik meer info heb laat ik het weten.

Groetjes PJ

PJay 0
badge

14 jaar

Hallo Bas,

auto is vandaag bij Buchli geweest en is motorisch 100% in orde.
Kreeg nog advies van een Renault monteur om de motorsteun R boven te checken. Die is gevuld met olie en wil nog wel eens kapot gaan. Maar hij was in orde.
Dan zit er aan die motorsteun nog een soort van reactie arm naar het schutbord met een rubber erin en die zag er een beetje slapjes uit. Na inspectie zag ik dat de metalen U-beugel die over dat rubber heen zit een klein beetje beschadigd was, blank ijzer. Heb toen tussen de U-beugel en het rubber 2 m12 ringen gedaan om wat ruimte te maken en PROBLEEM OPGELOST. Ga maandag dus een nieuw rubber bestellen en dan ben ik EINDELIJK van het gezeur af.

Bedankt voor het meedenken,

groetjes PJ

PJay 0
badge

14 jaar

Dan viel het probleem dus mee gelukkig maar:)

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Stationair en laag toerental loopt de motor onregelmatig en trilt het in de auto. Betreft een Grand Scenic van 2004 met 186000 km op de teller.

jaboom 0

14 jaar

Kijk naar de oplossingen hierboven! ---> R bovenste motorsteun vervangen.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.