Renault 0: Master '92 dieselpomp vervangen

Bouwjaar: 2006

Hallo,
Ik moet de dieslepomp van m'n master vervangen omdat deze lucas-pomp blijkbaar geen zonnebloemolie lust(niet lachen, ja!).
Ik ga een inruil of gebruikte pomp installeren.
Heeft iemand ervaring met deze klus, de garages vragen bedragen boven de 1000€, dus ik wil kijken dat ik zelf zoveel mogelijk doe.
De tank en leidingen spoelen lijkt me niet het grootste probleem alhoewel tips welkom zijn.
Ik heb een franse handleiding met gegevens (die ik half kan lezen).
En ik begrijp dat er nogal wat afstellingen bij komen kijken.
EN ik kan de bus niet verplaatsen, hij staat wel bij mij voor de deur.

Kan ik dat zelf? of heb ik daarbij apparatuur nodig?

Ik sta ook open voor een sleutelaar/garage voor een redelijk bedrag.
Alvast bedankt voor je aandacht,
Hugo

Een pagina uit de 'revue technique'
[url=http://img85.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img85.imageshack.us/img85/539/ima...[/img][/url]

En de computervertaling van de tekst over het in en uitbouwen van de pomp,
leest en huiver:

INJECTIE De motor wordt uitgerust met een pomp van injectie aan rotatietussenhandelaar van oorsprong CAV Roto-Diesel. Deze pomp wordt op de linkse kant van de motor geplaatst en op het achter gezicht van een steun flasquée. Om het overstek te vermijden wordt de pomp eveneens op de achterkant (kant de hydraulische hoofden) door een poot stopgezet per schroef en écrous bepaald. De steun waar achter de pomp flasquée, bepaalt zich tegen de linkse zijkant van de motor en ontvangt op zijn gezicht voor een verwijzingsrolletje voor de crantée riem.
De training van de pomp wordt door bemiddeling van een puntgevel met kegelvormige cilinderdoorsnede verwezenlijkt en op de boom claveté die zijn beweging door de crantée verdelingsriem ontvangt.

DÉPOSE VAN de POMP VAN INJECTIE?
De batterij uitschakelen? De bestelling van gaspedaal, de draad van de elektromagneet van stopbord en de kabel van het versnelde stationair draaien uitschakelen?

De kanaliseringen van voeding en terugkeer van de brandstof uitschakelen?

De stuikingsleidingen neerzetten.
Opgelet: De wisselstroomdynamo van het wegstromen van stookolie beschermen bij het uiteennemen?

De riem van de wisselstroomdynamo ontspannen en het losmaken van de wisselstroomdynamo?
Achtereenvolgens neerzetten:
- De proppen van hogere vaststelling van de radiator;
- De vaststellingsbouten van de buis, de radiator buigen en de buis weggaan;
- De vaststellingsschroeven van het deksel van de verdeling?
Het deksel weggaan door de ventilator maneeuvrant om het los te maken van pales.
Vilebrequin richten om de zuiger te brengen naar P.M.H. walst 1 (kant het stuur). ?

In deze positie controleren dat: - Het merk op de puntgevel van boom aan de nokken d.w.z in de lijn van de bossage gelegen op couvreculasse het.
- Het merk op de puntgevel van de pomp van injectie d.w.z in de lijn van de bossage van de pomp van injectie?
Vervolgens naar achteren van een tand terugkomen?
De stut van stillegging presenteren in enigszins vilebrequin in beide richtingen richt,
de stut die in de tanden van de puntgevels verplichten en het bepalen?
Écrou van de boom van training van pomp losmaken tot ras van de netten?
De trekken-puntgevel op de puntgevel van pomp stijgen.

Nooit trekt gebruiken van op de tanden van de puntgevel neemt die?
Opstijgen de puntgevel van cône, de trekken-puntgevel, écrou en het vaststellingsschijfje van de puntgevel wegnemen?
De achter steun van de pomp neerzetten?
Vaststellingsécrous van de pomp en hun schijfjes wegnemen?
De pomp van injectie weggaan.

LEGGEN VAN de POMP VAN INJECTIE?
De pomp op de motor presenteren en het opstellen door de spie te laten samenvallen met zijn huisvesting in de puntgevel?
Pomp bestaand, de schijfjes en écrous van de vaststellingsteugel zetten zonder ze te blokkeren?
Het schijfje en vaststellingsécrou van de puntgevel leggen en het vast drukken aan het geadviseerde paar?
Het werktuig van stillegging van de trainingspuntgevels neerzetten.

STUTTEN VAN de POMP van INJECTIE bevat de pomp van injectie CAV RotoDiesel op zijn trainingsboom een speciale nok waar op "een V" van stutten vindt (b) worden bewerkt en twee fraisages van terugtrekking "R". Het vaste en interne deel omvat circlip (A) van automatische instelling en geleiding van lengtemaat voor de lezing aan de meetklok.
Dit circlip wordt in fabriek automatisch ingesteld en moet niet verplaatst worden?

Het vereiste werktuig voor de aanpassing van de meetklok gebruiken?
De steun van meetklok opstellen, door te stijgen:
- De lengtemaat van stutten (1);
- Het schijfje entretoise (2) (niet het zetten wanneer de steun van gaspedaal op de stop van toegang wordt bepaald);
- Een steun van meetklok (3) met vaststellingsschroeven en écrou die voor de vaststelling van de meetklok op de steun worden gekarteld;
- Vaststellingsécrou van de steun (4);
- Een verwijzing van hoek die op de meetklok wordt bepaald; (5).

De te gebruiken meetklok moet de volgende kenmerken hebben
- Doorsnede kanon: 8 mm;
- De Wedloop: 10 mm;
- Doorsnede wijzerplaat maxi:60 mm.
- De Overschrijding van de beweeglijke toets van het kanon: 20 mm met vaststellingspoot.

Nota: De lengtemaat is voorzien in épingle van éclipsage (D), want de speciale nok die op de boom van pomp wordt bewerkt, bevat fraisages van terugtrekking, waarin zij zou kunnen doordringen wanneer men de motor of de pomp, buiten de zone van de helling van stutten richt.
De automatische instelling van circlip (A), die in fabriek wordt bepaald, stemt met het begin van injectie van de pomp overeen.
Het is dus absoluut nodig alle voorzorgen te nemen om niet het te verplaatsen. Voor het invoeren van de steun, moet het midden van "V" van stutten (B) met de cilinderdoorsnede van de lengtemaat van circlip (een tand voor P.M.H. samendrukking walst 1 vliegende kant) samenvallen. ?

De stop van toegang van stutten neerzetten?
De lengtemaat (1) in de cilinderdoorsnede van circlip plaatsen. * Voorzien écrou presenteren (4) dL. steun (3).
het schijfje (2) en het schroeven?
Op de meetklok, renvc van hoek bepalen (5) en het geheel op de steun bepalen (3).?
Het geheel bijsturen opdat de meetklok aan mi-lezingswedloop is. de kleine bol gelegen sul' markeert het einde van de verwijzing op het centrum van de lengtemaat (1) en équerre van renvc van hoek (5) loodlijn aan van de meetklok?
Vervolgens door omwenteling van de pomp in beide richtingen, het middelpunt van "V" van stutten (B (kleinste waarde die op de meetklok wordt gelezen) bepalen en de wijzerplaat regelen suzéro.

Opgelet: Niet vergeten om de lengtemaat los te maken (1) alvorens tourne' vilebrequin, want er zijn risico's om circlip "A" te verplaatsen en om de stengel te breken?
De lengtemaat losmaken en engagel' speldt bepaald op deze, in een van encoches met het oog hierop voorzien op vaststellingsécrou?
Vilebrequin richten, in de omwentelingsrichting van twee omloop e:
ongeveer twee tanden tegenhouden voor P.M.H. samendrukking walst 1.?

De lengtemaat in contact overhandigen su' "V" van de speciale nok? Vilebrequin in de omwentelingsrichting zacht richten het lage punt controleren (nul van de meetklok, voorbeeld: 4 mm) en vilebrequin aan P.M.H. door de lengtemaat stopzetten?
De pomp richten om een opheffen van de lengtemaat van de 1,80 Heren voorbeeld 4 mm te verkrijgen + 1,80 mm = 5,80 mm, meetklok?

Vaststellings van de pomp aandraaien.
Controle van het stutten?
De lengtemaat van vilebrequin en die van de pomp van injectie losmaken?
Controleren dat épingle "D" in encoche van écrou. wordt geplaatst?
Twee omloop van motor uitvoeren; twee tanden tegenhouden voor P.M.H.?
De lengtemaat van compara¬teur. ontgrendelen?
Langzaam richten om het punt nul te controleren, vervolgens tot engage¬ment van de lengtemaat in vilebrequin.
De waarde moet de 1,80 Heren bedragen? Corrigeren zo noodzakelijk?

In deze positie de verdelingsmerken controleren:
- Boom aan nokken (merk op de puntgevel in de lijn van de réa¬lisé bossage op couvre-culasse);
- Pomp van injectie (merk op de puntgevel aanzienlijk in de lijn van de bossage op de pomp van injectie).
Nota: Tussen beide merken van de puntgevels, moet er twintig holtes van tanden op de crantée. riem zijn?
De werktuigen van stutten neerzetten? De stop van obtura¬tion van de pomp teruggaan die in een nieuw verbindingsstuk is voorzien?
De lengtemaat wegnemen en de schroef van toegang overhandigen bestaand op het carter?
De achter steun plaatsen, het bepalen door de schroeven achtereenvolgens te naderen om niet de pomp in verplichting te zetten?
Achtereenvolgens stijgen: de ring entretoise op de schroef, het verdelingscarter en het bepalen, de riem van wisselstroomdynamo en zijn spanning, buis van de radiator en het bepalen, de proppen van hogere vaststelling van de radiator regelen?

De kanalisering van alimen¬tation schoonmaken en enkele slagen van pomp van opzetten geven om de eventuele onzuiverheden uit te schakelen?

De kanaliseringen van ali¬mentation en terugkeer aansluiten.
Invoerend: Niet intervertir de holle schroef van voeding "A" com¬portant een beschermingsfilter van de pomp, en de holle schroef van terugkeer "B" naar het reservoir met een klep en een gekalibreerde opening?
De leidingen van refoule¬ment plaatsen zonder de overgangen vast te drukken?
De draad van de elektromagneet van stopbord aansluiten?
De bestelling van gaspedaal stijgen en regelen.
Het pedaal van plan¬cher gas aan en de hefboom van de snelheden op pomp in aanslag maxi, het arrest van omhulsel regelen teneinde de compensator van ongeveer 2 mm samen te drukken.

REGELEN VAN het KOUDE VERSNELDE STATIONAIR DRAAIEN A?
De kabel, het arrest van omhulsel en de kabelklem opstellen (1).?
Koude motor (lager temperatuur van water dan 30 ' C) de grondige aanslag van stationair draaien (2) van wedloop duwen de kabel neigen en e serre¬câble in contact van de aanslag zetten en het vast drukken.

CONTROLE VAN de AANSLAG warm ANTI-MOTORSTUTTEN,
regeling van stationair draaien aan 750 ± 25 tr/min?
Een stut van 2 mm van épais¬seur (notering "X" op gedaante) tussen de aanslag (5) en de hefboom van gaspedaal, de regeling plaatsen moet niet met meer dan 100 tr/min stijgen.

REGELEN VAN het STATIONAIR DRAAIEN (warme motor) ?
Prérégler het stationair draaien aan 700 tr/min, de contramoer losmaken (2) en de schroef (1) tot de regeling van 700 tr/min beïnvloeden verkrijgen?
Een stut van 2 mm (notering "X") tussen de aanslag (5) en de hefboom van gaspedaal plaatsen, losmaken en contre¬écrou (4) de aanslag beïnvloeden (5) om een regeling van 850 ± 50 tr/min (vervolgens de stut van 2 mm wegnemen) te verkrijgen en de contramoer vast te drukken (4).?
Het stationair draaien aan 850 ± 25 tr/min regelen door de schroef te beïnvloeden (1) en de contramoer vast drukken (2).?

Versnellen oprecht en aan het stationair draaien verschillende keer van vervolg laten terugkomen
- De motor kostprijs aan een lager regeling dan de regeling van stationair draaien en heeft de neiging om te stutten: in dit geval de aanslag anti-stutten (5) van 1/4 van omloop afschroeven.
- De motor daling van regeling langzaam: in dit geval de aanslag anti-stutten (5) van een kwart van omloop schroeven.

ZUIVERINGSACTIE VAN het VOEDINGSTRAJECT?
De wisselstroomdynamo en démar¬reur beschermen wegens hun nabijheid van de filter.
Deze verrichting moet verplicht effec¬tuée:
- Na uitschakeling van canali¬sation van brandstof (voorbeeld, ten gevolge van dépose van motor).
- Ten gevolge van een nemen van lucht op het traject van combus¬tible voeding in van de pomp van injectie.
- In geval van pech, ten gevolge van épui¬sement van de brandstof in het reservoir, of na vervanging van de filter aan brandstof, kan het noodzakelijk zijn om tot een zuiveringsactie van de lucht over te gaan om réamorcer de trajecten? De schroef overgang (A) op de filter aan brandstof losmaken?
De drukknop (B) afschroeven? De drukknop (B) van de pomp van opzetten vervolgen tot verschijnen van de brandstof (zonder luchtbellen) aan de schroef (A);
vervolgens resserrer deze?
Blijven pompen door de drukknop tot een weerstand voelen, enkele aanvullende slagen geven en revisser de drukknop (B) te beïnvloeden.
Bij dépose van de stuikingsbuizen (overgangen van toegang aan losgemaakte injecteurs), de starter,
grondig gaspedaal, tot het moment of de brandstof gaat vervolgen door opeenvolgende stralen aan het einde van de stuikingsovergangen weg. ?

De overgangen van refoule¬ment aan injecteurs. vast drukken?
In werking de motor voorverwarmen en zetten?
De dichtheid van de verschillende kanaliseringen van voeding en stuiking van de pomp van injec¬tion controleren.

BRANDBARE FILTER A fil¬trant Vervanging van het element? Van een hand de stengel, de kuip (D) en het patroon (C) houden en de vaststellingsschroef wegnemen? Aan remontage, op het goede invoeren van de nieuwe verbindingsstukken toezien en de schroef van zuiveringsactie aanzetten gelegen onder de filter.

brein

Geplaatst door brein (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

brein (0), 17 jaar geleden

Er ging iets mis,
Het gaat om een Renault Master 1992 T30D 2100cc met een lucas/cav dieselpomp
vr.gr. Hugo

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je net als ik mixen wil met zonnebloem olie zul je inderdaad een daarvoor geschikte pomp moeten hebben.
Onder mjn H200 zit een licentie Bosch evpe pomp, welke daarvoor prima is geschikt.

Op 100% zonnebloem olie zal alleen lukken met ombouw, en voorverwarmde zonnebloem olie.

Gezien de leeftijd van de bus, en de kosten van ombouw, vraag ik of het je wat gaat opleveren, je moet wat afrijden als je dat wilt terugverdienen.

Bovendien weet ik niet zeker of je brandstofleidingen, met name de seals, wel tegen zonnebloemolie kunnen.
Voertuigen van minder als 10 jaar oud hebben daar niet problemen mee, maar van 1992?

Respect dat je het wilt proberen, maar ik heb al een bus welke dit kan.

Maximaal 50% mix bij mij, in de zomer gaat, ik houdt het op 35 tot 0%.

Groeten,
Cor

brein (0), 17 jaar geleden

Beste Cor,
Bedankt voor je reactie maar ik heb de pomp dus al stuk gereden op (30%) zonnebloemolie.
En nee, Lucas pompen kunnen daar niet tegen, ook niet verwarmd.
Ik zoek dus een nieuwe en hulp bij het monteren/afstellen.
Ben maar blij dat je een Bosch hebt, en wat die leidingen betreft, zonnebloem olie lijkt mij nou niet speciaal gevarlijker dan diesel, en ze zijn goedkoop te vervangen.
vr.gr.Hugo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 0 of stel zelf een nieuwe vraag.