Renault Master: motor slaat af tijdens rijden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2dci

Renault Master 2.2dci (bouwjaar 2001) slaat regelmatig abrupt af tijdens rit, meestal in 5e versnelling op autobaan, tussen de 2500 en 3000 toeren.Op het dashbord gaan dan 2 oranje waarschuwingslampjes branden (voorgloeien / electronische storing)
Als ik contactsleutel aan en uit draai tijdens het rijden (zonder 'm eruit te halen dus) slaat motor weer direct aan en rijdt ie meestal weer 'n hele tijd probleemloos.
Renaultgarage leest merkwaardig genoeg geen storing of foutmelding uit op testcomputer.

Heeft iemand suggesties wat de oorzaak hiervan is?

boris2

Geplaatst door boris2 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Master? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Eén of meerdere verstuivers defect. Laat de garage eens een lektest van de verstuivers uitvoeren.

boris2 (0), 17 jaar geleden

Henk,
Ben behoorlijk technisch en heb al veel gewerkt aan gewone diesels,maar nog nooit aan 'n electronisch gestuurde common rail / hdi.
Daarom 2 vragen:
Kan ik zelf zo'n lektest uitvoeren als het gaat over het checken van de hoeveelheid diesel die retour gaat?
Kan ik zelf een defecte verstuiver vervangen met basisgereedschap,dwz:goed doppen-steek en ringsleutelset?

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=boris2]Renaultgarage leest merkwaardig genoeg geen storing of foutmelding uit op testcomputer.[/quote]
Dat vind ik zeer vreemd.

[quote=boris2]Henk,
Ben behoorlijk technisch en heb al veel gewerkt aan gewone diesels,maar nog nooit aan 'n electronisch gestuurde common rail / hdi.
Daarom 2 vragen:
Kan ik zelf zo'n lektest uitvoeren als het gaat over het checken van de hoeveelheid diesel die retour gaat?[/quote]
Lijkt me niet rendabel om voor één lektest dit gereedschap . maatflesjes en slangetjes, aan te schaffen.

[quote=boris2]Kan ik zelf een defecte verstuiver vervangen met basisgereedschap,dwz:goed doppen-steek en ringsleutelset?[/quote]
Dat gaat je niet lukken. Deze auto is inmiddels 5 jaar oud dus zullen de verstuivers wel muurvast zitten. Zonder een speciale trekker krijg je ze niet los.

boris2 (0), 17 jaar geleden

O.k. Henk,bedankt voor de tips, op naar de garage dus. Mocht er 1 verstuiver kapot zijn kan ik ze dan niet beter alle 4 laten vervangen?
Motor heeft al 250.000 km gedraaid. Nog suggesties waar je dat voor 'n redelijke prijs kunt laten doen? De officiële Renault-garages hebben vaak nogal gepeperde prijzen namelijk.

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

Ruilverstuivers via een Bosch dienst(Buchli Harderwijk bijvoorbeeld) zijn aanmerkelijk goedkoper dan bij de dealer. kwaliteit is hetzelfde.

Maar (laat) eerst een goede diagnose stellen voordat je veel geld gaat uitgeven!

boris2 (0), 17 jaar geleden

Gisteren alle verstuivers laten vervangen voor zo'n 1100 euro bij 'n gerenomeerd revisiebedrijf,betaal rekening,rij naar huis (gelukkig maar 20 km) en ruik bij 't uitstappen 'n afschuwelijke dieseldamp....raden maar....retourleidingen zijn niet fatsoenlijk gemonteerd en gehele motorblok drijft in de diesel. Na telefoontje wordt beloofd vanochtend direct te komen kijken wat er aan de hand is.Overigens ik heb de wagen verder niet meer aangeraakt.
Vraag: Hoe schadelijk is het voor 'n motorblok en al z'n electrische componenten,zoals dynamo-startmotor-bedrading-stekkers-sensoren, om te drijven in de diesel. Dit wil ik graag weten om voorbereid te zijn op allerhande sussende beweringen van het betreffende bedrijf,en om eventuele problemen te kunnen verhalen.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik gebruik diesel om de meest smerige dingen schoon te maken, van mijn wapens tot verkoolde delen van de inlaat sruitstukken etc.
Diesel, met al zijn dopes erin is een middel wat oplossen kan, denk aan rubber wat niet speciaal voor diesel is gemaakt, onderdelen in de dynamo, distributie riem en v riemen etc.
Bedrading is meestal voorzien van een pvc mantel, maar stekkerverbindingen kunnen er wel onder lijden.

Bovendien is het aan te raden het hele blok en alle plaatsen waar de diesel is gekomen te reinigen , anders blijf je de diesel ruiken.
Als door het reinigen de beschermende laag in de motorruimte wordt verwijderd zal deze ook weer opnieuw moetten worden aangebracht.

Zoveel mogelijk nu vervangen/schoonmaken, daarnaast een verklaring dat alle toekomstige schade door deze fout op hun kosten wordt hersteld.
Weet niet of ze het doen, maar proberen kan je het.

Succes,

Cor

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

Motor even afspuiten met stoomcleaner om van de geur af te komen, technisch krijgt de motor er niets van.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Master of stel zelf een nieuwe vraag.