auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Mégane 2011: Meerdere (elektronische) storingen

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: K9K N8, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 81

Onze Megane uit 2011 heeft zijn nodige elektrische storingen achter de rug. Sinds vandaag zijn er twee nieuwe bij:
- De melding 'Controleer luchtverontreiniging' is aangesprongen.
- Bij het in- en uitschakelen van het automatische kinderslot hoor je continu een relais klikken, waarbij het kinderslot er niet af gaat.

2 weken terug kwam er al (onterecht) de melding 'Controleer oliepeil'. Daarnaast komt regelmatig de melding ' Controleer parkeerrem', waarbij de handrem indicator gaat knipperen. De rem gaat er wel correct op- en af.

In 2018 is een (deel) van de kabelboom onder het middenconsole gerepareerd omdat er (onterecht) een storing aan de ABS unit werd geregistreerd, waardoor de auto in een noodloop kwam.

Is er een centrale plek waar al deze sensoren bij elkaar komen, waar ook een kabelbreuk kan zitten?

Geplaatst door

eborned (75)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe is de staat van de accu en de laadstroom van de dynamo.
Wat jij beschrijft komt mij bekend voor bij de auto van de buurman.
Dit bleek een rotte dynamo en accu de boosdoener te zijn.

Plakkie 1275
vip badge

8 maanden

Als de accu rond de 4 jaar oud is kun je deze meldingen krijgen omdat de inwendige weerstand van de accu te hoog is geworden.
Je kunt bij een goede garage de accu laten testen met een digitale accutester.

Als je beschikt over een digitale Voltmeter (of multimeter op het gelijkspanningsbereik) kun je het zelf testen en een goede indicatie krijgen:
- bij motor uit moet na 5 minuten de accuspanning nog minimaal 12,5 Volt zijn.
Als dit lager is, is je accu niet fris meer.
- bij motor aan moet bij 2000 toeren de accuspanning boven de 13,9 Volt zijn (liefst meer).
Als dat niet zo is, is de dynamo niet fris meer.

Heino4267 725

8 maanden

Mijn schoonouders hebben Renault Megane uit 2008, ook met de nodige elektrische storingen.
Na lang zoeken naar de oorzaak bleek dat de afvoerkanelen van het water vanaf de voorruit verstopt waren en hierdoor water naar binnen liep. Die kanalen zijn schoongemaakt en sindsdien hebben ze geen problemen meer gehad (lees 1,5 jaar)

Daniel_en_Eef 55

8 maanden

Dank voor jullie antwoorden. De accu is in 2020 vervangen, dus dit zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn. Hij heeft tijdens Corona natuurlijk relatief veel stilgestaan. Dus ik zal deze zeker even laten doormeten.

M.b.t. de reactie van Daniel_en_Eef: vlak nadat wij deze auto 2e hands gekocht hadden vermoedde men ook dat er een ABS storing was wegens waterschade door volgelopen kanalen. De pomp zit namelijk vlak onder de waterafvoer. Deze is toen vervangen, maar dit loste de regelmatige noodloop storingen niet op. Uiteindelijk heeft men de kabelboom bekeken en daarbij bleek dat de kabels in de middenconsole door schuring tegen de omringende onderdelen bloot waren komen liggen en daardoor kortsluiting maakte.

Aangezien mijn geluidsinstallatie in de auto ook vaker niet dan wel werkt (i.v.m. gammele contacten), sta ik qua kabels inmiddels nergens meer van te kijken.

eborned 75

8 maanden

Dat laatste kun je toch relatief gemakkelijk en snel oplossen door de contacten in de stekkers terug te buigen zodat ze goed contact (blijven) maken?
Of is er in jouw auto vaak "maar wat aan gerommeld" waardoor alles onbetrouwbaar is geworden?

Heino4267 725

8 maanden

Wat aangerommeld verwacht ik niet, er is wel aardig wat onderzoek gedaan i.v.m. eerdere storingen. Het punt met de geluidsinstallatie is dat ik niet weet waar het probleem speelt. Ik vermoed rondom de 'radio' zelf, aangezien het met meerdere speakers speelt. En naar mijn weten moet ik de hele middenconsole verwijderen als je een beetje normaal bij deze stekkers wilt komen.

eborned 75

8 maanden

Ik zie nu dat er in principe maar 3 plastic panelen voor de radio zitten voordat je hem met twee beugeltjes kunt losklikken. Dat is voor het radio-probleem nog wel de moeite waard om even te testen. Als het inderdaad een slechte stekker of oxidatie is, dan krijg ik dat nog wel opgelost.

eborned 75

8 maanden

Morgen gaat de auto naar de garage, waarbij ik in ieder geval even de accu laat doormeten. Ik verwacht hier wel weinig van, want o.a. de eerdere melding over de automatische handrem speelde ook net nadat we in 2020 de accu hebben vervangen.

Mijn gevoel is dat ergens kortsluiting optreedt of een probleem met de aarde is. Eind vorig jaar bleef de handrem ook echt hangen, helaas terwijl we ook de bekende 'controleer handrem' in beeld hadden. Blijkbaar kreeg de motor van de handrem toen opeens geen stroom. Dit kan natuurlijk toeval zijn, maar het past wel in het totaalplaatje. Het kinderslot, waarvan vorige week het relais bleef klikken, werkt nu ook weer normaal.

Ik heb via OBD2 ook de codes uitgelezen en daar kwam een aardige kerstboom langs, waarbij deze twee momenteel de MIL veroorzaken:

P1780(72) - trans control switch (O/D Cancel) out of self test range, warning indicator requested
P0202(3A) - injector 2 - circuit malfunction

Verder nog wat gearchiveerde, waarbij UO417 en C10C6 gisteren uit gingen toen mijn automatische parkeerrem weer normaal herkend werd. Gek genoeg zie ik hier niet de melding langskomen van 'te laag oliepeil', terwijl ik weet dat die niet gereset is.

U0417(86) - parking brake control module
C10C6(49) - hill start assist test failed
UO422(00) - ABS control unit, invalid data received - body control module
P0226(F1) - 5.000km geleden, iets met throttle/pedal position (APP), vermoedelijk omdat de automaat een tijdje terug een keer hikte
B1532(11) - BCM, test failed - 700 km geleden
B15B0(02) - onbekend wanneer
B1535(11) - ruim 10.000 km geleden, dus oud
B1538(11) - ruim 10.000 km geleden, dus oud

eborned 75

8 maanden

Laat ook een goed naar je accupolen en massa-aansluitingen kijken: als die geen goed contact meer maken, krijg je identieke verschijnselen.

Heino4267 725

8 maanden

Gisteren bij de garage geweest. Storingen uitgelezen en men kwam eigenlijk tot dezelfde conclusie: of er is echt iets mis met de injector, of het is een glitch, net als alle eerdere gekke storingen. Accu was nog goed, maar er was helaas nu te weinig tijd voor dieper onderzoek.

Wel werd er aangegeven dat als het echt de injector is, dat men eigenlijk vooraf niet kan aangeven hoeveel dit gaat kosten. Hangt er vanaf hoe vast de injector zit na 12 jaar. En of ze een nieuwe injector ingeregeld krijgen in combinatie met de 3 oudere injectoren. Zo niet, dan zouden ze allemaal vervangen moeten worden. Gezien de leeftijd van de auto, het aankomende grotere onderhoud (distributieriem) en de overige gekke elektronische problemen, ben ik eigenlijk klaar om deze wagen vaarwel te zeggen. Echt jammer, want hij rijdt heerlijk. Maar op een gegeven moment stapelen de problemen zich op en durf je er eigenlijk geen lange stukken meer mee te rijden. Mijn technische brein zegt: zonde. Maar aangezien ik er zelf te weinig verstand van heb, is het niet anders.

eborned 75

8 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.