Renault megane 1.9 dti: meerdere klachten met megane

Bouwjaar: 2001

goedendag,

ik heb al een tijdje een megane dti 2001. en sinds de auto apk gekeurd is zijn er voor nieuwe remschijven en blokken op gekomen omdat de vorige eigenaar te lang is blijven doorrijden op kromme schijven. de auto is in juni voor het eerst apk gekeurd bij een universele garage waar ik al jaren kom.
nu valt mij op dat bij het hard remmen de stuur licht begint te trillen met het rempedaal. tevens voel ik bij het hard afremmen met een hoge snelheid op een uitvoegstrook op de snelweg dat de achterkant van de auto dan ook begint te trillen ???
ik ben terug geweest en een monteur is zelf met me meegereden en kon (???) niets voelen. hij zei dat het waarschijnlijk aan het wegdek op de snelweg. dit kan absoluut nooit op welke weg ik ook rijd de achterkant trilt overal. ik heb zelfs 2 keer de auto geheel laten uitlijnen en de banden uitbalanceren. er was bijna geen afwijking. wat is er toch aan de hand ?

tevens heb ik al vanaf aankoop last van licht schokken van motor bij stationair draaien ALLEEN bij een warme motor.
dit gebeurt niet constant maar om de zoveel seconde.
ik heb al duizenden kilometers terug speciale verstuiverreiniger in de tank gegooid en lucht- en brandstof filter laten vervangen maar het blijft hetzelfde.
de garage heeft redelijke ervaring met de renault dti motoren maar hier hebben ze geen idee wat het kan zijn .

tevens start de motor slecht als deze een paar uur stil heeft gestaan. ze denken dat het de gloeibougies zijn maar het kan ook aan brandstofleidingen en/of kleppen liggen.


wie weet antwoorden op mijn vragen ???

alvast bedankt voor de hulp.

versace1

Geplaatst door versace1 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Roelof10198 (0) PRO, 19 jaar geleden

De renault dti hebben boel last van vervuiling in het inlaat spruitstuk dat komt door de erg klep. met een reinigingsmiddel in de tank kom je er niet bij. dus spruitstuk demonteren en schoon maken, egrklep kortsluiten, en het starrt probleem kan ook wel zijn dat de starttoerental telaag is dus accu goed doormeten of eventueel startmotor vervangen komt vaker voor en kontroleer eventueel de klepspeling ook even en zijn de massapunten startmotor wel goed inorde zuigt de motor geen lucht in het brandstofsysteem aan.

versace1 (0), 19 jaar geleden

hai roelof,

ik heb die egr klep problemen eerder gehoord bij VAG tdi motoren. een vriend had dat ook met zijn golf tdi .
mijn auto heeft nu 147000 km gelopen. ik vind het maar vreemd. dus het stationair probleem zit waarschijnlijk aan de EGR klep ? volgens de onderhoudshistorie van de dealer is de EGR klep al bij 60.000 km vervangen. bestaat er geen goedje die de koolaanslag wegvreet zonder al te veel de motor te demonteren?
moet ik die kortsluiting voortaan laten zitten ?
ik heb vorige week zelf geprobeerd om het inlaatspruitstuk te verwijderen en te controleren op aangekoekte vervuiling maar ik kreeg een bout die onder de LMM zit er niet uit.
de accu en startmotor zijn gewoon goed, er komt tijdens het moeilijk starten rookwolken uit de uitlaat.dus volgens mij ligt het aan het brandstof gedeelte.
het vreemde is dat ie de ene dag wel goed start en de andere dag bijna 5 minuten bezig ben om te starten. misschien zijn het inderdaad de gloeibougies, misschien start de motor nu alleen nog op 3 of 2 gloeibougies.
ik heb alleen eergisteren meegemaakt toen ik het contact uit zette de motor ongeveer 5 seconde stotterend bleef doordraaien toen ie dan pas echt afsloeg ??? hoe kan dit nu weer ?
ik zit alleen met het trillen van de stuur en soms achterkant auto, dat vind ik erger.

nicohaas (0), 17 jaar geleden

dat nadieselen kan duiden op gloeiende kooldeeltjes in de verbrandingskamer, duid dus op een vervuil systeem.
Ik heb ook een dti 1999, 230 tkm, heb nog geen problemen maar ga preventief ook eens het inlaatspruitstuk en egr nakijken. Bij soomigge typen kan je heel simpel de egr afsluiten las ik.

versace1 (0), 17 jaar geleden

ik hoef voortaan niets meer aan de auto te laten repareren.....
was paar weken terug betrokken geweest bij kettingbotsing en de megane is (duidelijk zichtbaar) total loss verklaard.....


groetjes

Versace1

w_vahl (0) PRO, 17 jaar geleden

van die remmen is een bekend probleem bij megane's, de dealer monteert volgens mij nieuwe schijven en blokken, egr klep reinigen of vernieuwen is geen slecht idee!! Er zijn geen wondermiddeltjes voor omdat de egr in het luchtcircuit zit en niet in je brandstofcircuit. Wat is de kleur van de rookwolken uit de uitlaat? Zwart is tekort aan lucht of te grof vernevelde brandstof (turbo, lekke intercooler, lekke slang, kapotte verstuivers, defekte pomp), wit is olieverbranding. Rookt je auto ook erg tijdens het rijden en wat is de kleur van de rook, geen fluitende geluiden ofzo behalve normale turbofluit. Ik wil je verder niet bangmaken ofzo hoor, ik geef alleen wat ideeen.

Vraag: Verbruikt je auto ook veel olie?? anders is er misschien iets met je turbo aan het handje

gloeibougies zijn makkelijk te controleren met een proeflampje, als je die hebt. Stekkers eraf, ene kant lampje (waar je normaal massa mee pakt) op plus accu en dan lampje op bovenkant gloeibougie, brandt je lampje, dan gloeit je gloeibougie, dit is wel een indicatie, geen uitsluiting.

we horen het wel...

versace1 (0), 17 jaar geleden

ehhhh, nogmaals. zie mijn vorige antwoord.....

ik hoef me dus geen zorgen meer te maken over het probleem.

jan5047 (0) PRO, 17 jaar geleden

Soms lost alles zich vanzelf op
Belangrijkste is dat je zelf er heelhuids van af bent gekomen
gr jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.