hallo,
Ik heb een Megane 1.5dci 105pk uit 2005 met intussen 180.000km op de klok. Sinds een week of 3 start de auto slecht, lijkt wel alsof hij op maar 3 van de 4 cilinders loopt. Tevens rookt hij dan ook duidelijk zichtbaar blauw en bij iets gasgeven, zwart. Als de motor op temperatuur begint te komen, gaat hij op een gegeven moment beter en voor mijn gevoel ook op 4 cilinders lopen, maar met de kap open zie ik nog steeds dat de motor heftiger trilt als voorheen.
Nu is het inlaatspruitstuk, de egr-klep en de turbo roetvrij gemaakt afgelopen week. Dat zat intussen aardig vol roet, waardoor hij welsiwaar nu direct aanslaat maar hij blijft blauwtjes roken net na de start, en hij verbruikt intussen ong 1L olie op 2000km. Iets wat hij voorheen niet deed.
Er gaat geen enkel lampje branden op het dashboard dat er iets niet goed zou zijn, ook geen foutmeldingen. Hij trekt ook gewoon als een lier, ik bespeur totaal geen vermogensverlies. De garage waar het inlaattraject gereinigd is, vond zelfs dat hij 'iets te goed trok'.
Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
Bij Renautlk zijn er vorig jaar wegens klachten over slecht starten reeds 4 nieuwe injectoren en een nieuwe brandstofpomp opgekomen, deze hebben nu pas 30.000km gemaakt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou eerst de turbo controleren of daar niet veel olie langs lekt want dan gaat het olie verbruik ook flink om hoog.
groetjes jan.
Bedankt voor je snelle reactie Jan, maar een olielekkage langs de turbo, zou ie dan niet constant blauw moeten roken, en wat heeft dat voor invloed op het slechte (onregelmatiger) lopen van de motor. Hij trilt immers behoorlijk, zelfs warm na een 100 tal kilometers gereden te hebben.
14 jaar
Worden er veel korte ritjes met de auto gemaakt?
Zou namelijk kunnen zijn dat de zuigerveren zo verkoold zijn dat ze vast zijn gaan zitten, waardoor compressieverlies en hoog olieverbruik optreed.
Dit probleem kan voorkomen bij deze motoren als er veel korte afstanden worden gereden.
Oplossing: motorreiniger bij de olie gooien, warm laten draaien(volg aanwijzingen op gebruikte product)
daarna olie en oliefilter verversen.
Vervolgens goed op de autobaan lostrappen.
Olie en oliefilter kan je beter elke 10.000 vervangen als bovengenoemd probleem zich voordoet.
groet,
Jan
Hallo Jan,
Verreweg de meeste ritten zijn minstens 20km of meer. Echt korte stukken zijn redelijk zeldzaam.
En motorreiniger voor de injectoren heb ik er ook al ingegooid gehad een paar maanden geleden, maar heeft weinig resultaat gegeven.
Compressieverlies zoals jij aangeeft, zou dat ook niet vermogensverlies moeten opleveren wegens weglekken van de ontbrandingsdruk?
14 jaar
Vreemd genoeg had ik ook geen merkbaar vermogensverlies bij de kangoo's met dezelfde motor, wel veel blauw/zwarte rook en op2/3 cilinders lopen als de motor koud was.
Het is alweer een paar jaar terug, maar er was toen zelfs een officiele oplossing voor.
Soms moest er wel 2 keer motorreiniger toegepast worden.
Probeer de motor maar eens flink los te trappen op de snelweg. Hopelijk treed er verbetering op.
Anders zou ik eens een cilinderlektest uitvoeren, dan kom je er snel genoeg achter of dit het probleem is.
groet
Ik ben het met witpet eens, het klopt dat de zuigerveren verkoold raken bij deze motoren. En een reinigingsmiddel is het proberen waard,er van uitgaande dat er geen storingscodes opgeslagen zijn,en de compressie gemeten is.
Het heeft even geduurd, maar dan toch.
Compressietest laten uitvoeren en inderdaad, cilinder 2 heeft nog maar amper compressie. De overige 3 zijn wel gewoon in orde.
Renault wilde dit wel oplossen door een ruilblok te monteren á 5600,-, maar ik denk dat ik daar niet meer aan ga beginnen. Deze auto heeft al veel te veel gekost aan reparaties.
14 jaar
Anders toch maar een reinigingsmiddel proberen? Of een keer kijken in de cilinder.
14 jaar
Nou Bas,
om eerlijk te zijn, ik heb het helemaal gehad met dit franse gebakje. Heb al 2 sets verstuivers versleten, een brandstofpomp, druk en retourleidingen tussen brandstofpomp en verstuivers, en dat allemaal in de laatste 1,5 half jaar sinds de auto de 120.000km voorbij is.
Dit heeft zo al de nodige duizenden euros gekost alles bij elkaar en ik wil niet nog eens iets gaan proberen op te lossen om over een aantal weken/maanden weer een leuke reparatie te hebben.
Hij gaat eruit, en wel zeer snel. Iemand anders mag van voren af aan beginnen met dit ding. En nu komt er of een Duitser of een Jap. Een beetje kwaliteit ipv tierlantijntjes die na de 100.000km uit elkaar beginnen te vallen.
14 jaar
Update: de auto is ongerepareerd verkocht en heb nu een Opel Astra 1.9CDTI, dus wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.
14 jaar
ja dan is het probleem voor jou in iedergeval over.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar