Renault Megané 1.6 RT: Megane met Hoge toeren in 1ste en 2de versnelling

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 L RT Benzine

Hallo Forum,

Ik heb een Renault Megané 1.6 RT uit 1996 - motor = K7M C7. Onlangs heb ik regelmatig het volgende probleem met de 1.6 RT. Na het starten van de motor klimt het toerental zeer rap naar 4000 rpm in de 1ste versnelling in de 2de valt ie iets terug in de 3de gaat ie terug naar een normaal toerental. Ben bij een Renault garage geweest en we konden het euvel eenvoudig oplossen door het volgende: Bij een hoog toerental 4000 rpm in neutraal of 1ste gang, motor uitschakelen, kontact uit - dan kontact weer aan (motor niet starten), 10 seconden wachten dan weer starten. Dan is het systeem gereset. Als de motor het euvel blijft houden, nogmaals deze procedure uitvoeren. Het probleem is dan weg maar komt 2 maanden en +/- 2000 km verder weer opduiken. Ook na een flinke rit van 250 km (de motor is lekker warm - gem. snelheid 130 km/h), bij het starten geen problemen, maar aan het eind van de rit wanneer de wagen weer in versnelling 1 komt schiet het toerental weer flink omhoog ( 3000 - 4000 toeren). Door de eerder genoemde procedure lost dit dan niet direct op, na een 5/6 de keer starten is de motor weer in orde. Wat kan het probleem zijn en wat moet er vervangen worden (een jaar geleden is het smoorhuis door de garage schoon gemaakt en toen was het probleem weg (voor 1 jaar))??. De gaskabel functioneerd goed, soms voelt het aan of de wagen vertraagd terwijl er gas gegeven wordt. Soms hoeft men geen gas te geven in de 2de versnelling het gas blijft dan hangen, probleem verdwijnt dan ook weer. Wie kan mij een tip geven??

Groeten
Megane_1996

Megane_1996

Geplaatst door Megane_1996 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

nou ik zou erst het storinggeheugen eeerst eens uitlezen en anders de gasklep nog eens reinigen en opnieuw in de bassisstand zetten als dat mogelijk is.

groetjes jan.

Megane_1996 (0), 15 jaar geleden

Heb zojuist mtx carburateur schoner (300 ml Liqui Moly) toegevoegd aan benzine in de tank, kijken of het toerental daar stabieler door wordt. Vervolgens zal ik de stappenmotor en het smoorhuis maar eens schoon maken, eventueel is de bobine niet meer in goede conditie. Heeft iemand nog een een tip?

biged1971 (0) PRO, 15 jaar geleden

trekt hij niet gewoon valse lucht langs eens slang of zo

Megane_1996 (0), 15 jaar geleden

Er wordt geen valse lucht aangezogen. Stappenmotor schoon gemaakt. Ben bij Renault langs geweest, (op dit moment loopt de motor weer prima) maar men kon eigenlijk niets vinden. Wel een fout ooit in de bobine via uitlees computer. Eventueel moet de gasklep module uitgewisseld worden als het probleem terugkomt. Gasklep module is redelijk prijzig. Wie kan (of weet) aan een enkele stappen motor te komen of een gasklep module? Kan alleen Renault leveren of zij er ook nog andere adressen? De Megane is een VF1BA0L0 type, 1.6 L RT.

Megane_1996 (0), 15 jaar geleden

Ik heb de computer uit laten lezen bij Renault, Renault vertelt mij dat er geen bijzonderheden zijn, allen een storing ooit op de ontstekings-spoelen. Ga nu maar eens het Gasklephuis schoon maken. Hoe krijg ik de gas klep weer in de standaard stand, na schoonmaken gasklephuis? Iemand een tip??

biged1971 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Megane_1996]Hoe krijg ik de gas klep weer in de standaard stand, na schoonmaken gasklephuis? Iemand een tip??[/quote]
2 zekeringen van 5 amp verwijderen 1 = memo inj de ander = ulm dan contact aan zetten en de zekeringen terug plaatsen
contact aanzetten en daarna weer uit zetten.
doe dit als de motor koud is daarna de motor met een hoop verbruikers aanzetten en warm laten draaien en je bent klaar(geen gas geven)

Megane_1996 (0), 15 jaar geleden

Heb afgelopen weekend de stappenmotor en het gasklephuis schoongemaakt met carburateurreiniger. Volgens de beschrijving op FAQ van de Renault Megane Club. De MAP slang (van de MAP-sensor) ziet er goed uit, ook de gaskabel.

Het gasklephuis was behoorlijk zwart (het stuk na de gasklep) ook in de 2 kanalen waar de stappenmotor op uitkomt. Stappen motor loopt vrij en ook schoon gemaakt. (hoeveel mm (min/max) vrijgang moet ie hebben??) En alles weer terug- en vastgezet.

Proef rit gemaakt, maar het probleem van een hoog toerental (4000 rpm) in 1ste en 2de versnelling is niet opgelost, motor bijft aan het gas in 2de versnelling, lijkt wel of ik een automaat rij i.p.v. een een handgeschakelde wagen, moet remmen en koppel gebruiken om de wagen vaart te laten minderen en onder controle te houden. Bij snelheden boven 60 km/h gewone RPM's.

Dit lijkt erop dat de stappen motor het eventueel heeft begeven, het kan ook zijn dat een sensor niet meer weet hoeveel RPM de krukas heeft, ik doe een gok hier qua conclusie.

Heb gelezen dat nu na het schoonmaken van het gas klephuis en er geen verbetering is het beter is het gasklephuis uit te wisselen voor een nieuwe (prijzig). Ik kan een gereviseerd gasklephuis met stappen motor aanschaffen welke 120 dkm of 75 dkm heeft gedraait voor een andere prijs. Wie kan mij aan raden wat het beste is??

M.v.g.

Megane_1996

p.s. Wat doet (wat is de functie) dat andere stekker blokje wat op gasklep-as zit (vlak onder de stappenmotor), is dat ook een sensor??

Megane_1996 (0), 15 jaar geleden

[quote=biged1971][quote=Megane_1996]Hoe krijg ik de gas klep weer in de standaard stand, na schoonmaken gasklephuis? Iemand een tip??[/quote]
2 zekeringen van 5 amp verwijderen 1 = memo inj de ander = ulm dan contact aan zetten en de zekeringen terug plaatsen
contact aanzetten en daarna weer uit zetten.
doe dit als de motor koud is daarna de motor met een hoop verbruikers aanzetten en warm laten draaien en je bent klaar(geen gas geven)[/quote]
Bedankt voor de tip Bigid1971!

Heb de stappen motor heven opnieuw ingeleerd. Het resultaat is dat de motor nog steeds veel toeren maakt maar tenminste 1000 rpm minder dan voorheen. Conclusie, gasklephuis vervangen?

Megane_1996 (0), 15 jaar geleden

[quote=biged1971]2 zekeringen van 5 amp verwijderen 1 = memo inj de ander = ulm dan contact aan zetten en de zekeringen terug plaatsen
contact aanzetten en daarna weer uit zetten.
doe dit als de motor koud is daarna de motor met een hoop verbruikers aanzetten en warm laten draaien en je bent klaar(geen gas geven)[/quote]
Omdat de motor toch weer extra toeren begon te maken gister heb ik het inleren van de stappen motor nogmaals herhaald vanavond. Het inleren van de motor verloopt prima na de wissel met de zekeringen. Het toerental is weer onder de 1000 rpm in neutraal. Aleen begint de auto meer te schudden onder de 1000 rpm. En er komt uit de uitlaat een stevige benzine lucht, en de uitlaat pruttelt. Na de wagen weer op bedrijfstemperatuur gebracht te hebben (10 min stationair) een rondje gereden. In de 1ste en 2de versnelling loopt de wagen flink te hikken en werkt de motor amper - toerentallen onder de 500 rpm. In z'n 3 gaat het wel weer op het stukje snelweg loopt ie goed in 4de en 5de versnelling.

Wie kan me verder helpen? Ik neem aan dat de stappen-motor of de TPS sensor defect is.

Megane_1996 (0), 15 jaar geleden

Probleem opgelost door de stappen motor te vervangen door een stappenmotor van een recycle Megane van hetzelfde bouwjaar. Alles loopt weer als een zonnetje. Zo kun je nog een beetje kosten sparen. Jammer dat Renault alleen een hele gasklep unit incl. stappenmotor ( à 320,- euro) verkoopt - als je dus echt alleen een stappenmotor moet vervangen.

fkoole (0) PRO, 15 jaar geleden

Hoeft dus niet compleet vervangen te worden. Een losse stappenmotor is gewoon leverbaar.
Een dealer kan dit niet echt terugvinden in zijn Dialogys ( computerprogramma voor onderdelen e.d.)
Er zijn 3 verschillende stappenmotortjes, het verschil zit in de stekker.
De aansluiting is wel hetzelfde, maar de richting van de stekker kan op 3 verschillende manieren zitten.

Zoals ik al aangaf, dit soort stappenmotortjes zijn niet in de computer te vinden, je moet gewoon met de oude naar de dealer gaan, en die pakken hem zo uit het magazijn. ( bij ons in ieder geval )

Het probleem is inmiddels al wel opgelost, dus is het prima zo. Ik wou alleen even kwijt dat je in dit geval niet goed bent ingelicht door je garage.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.