Onze auto staat nu al 5 weken in de garage.
Wat er gebeurt is:
1e kerstdag nog naar familie geweest (300 km op en neer). Geen problemen. Op 27 dec. wil ik met de kinderen weg.
Maar de auto start wel, maar slaat niet aan. Bij de 2e poging klinkt het alsof de accu z'n beste tijd heeft gehad. Bij een 3e poging gebeurde er eigenlijk niks meer.
Manlief na zijn werk geïnformeerd, die probeert het ook even. Maar niks. Dus een nieuwe accu gehaald.
Maar de auto wilde nog steeds niet aanslaan.
Dan maar onze garage gebeld. Die zou meteen de volgende ochtend komen en dat geschiede ook.
Zij willen de sleutel hebben en doen ook een startpoging en zeggen: Hé, het lampje van de startonderbreker blijft branden/knipperen. Ook met gebruik van de 2e sleutel.
Dus wordt auto naar hun werkplaats gesleept.
Na een paar dagen nog niks gehoord te hebben zoeken we contact.
Men heeft één of ander testapparaat aangeloten en de geeft de melding: Sporadische storing.
Of te wel: zoek het maar uit.
De auto wordt naar een officiële Renaultdealer gebracht.
Daar vermoed men dat de "computer" problemen heeft. Dat ding geeft door dat de (start)code accoord is, maar geeft de auto toch niet vrij.
Er worden nieuwe code en computer besteld en er is veelvuldig contact per e-mail met Frankrijk.
Maar tot nu toe heeft dit niet geholpen.
Er wordt nu gedacht aan een probleem van de "computer" richting verstuivers.
Maar waar ligt de grens ?
De auto is bijna 9 jaar (en 148.000 km op de teller) en we hadden nog wel een paar jaartjes ermee willen doen.
We hebben gelukkig wel een leenwagen gekregen van "onze" garage.
Maar stel ....., het probleem kan niet worden gevonden .....
Waar staan wij dan als klant ???
Lieske
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kun je mischien specifieker zijn met de gegevens van de motor is het een 1.6 16v benzine motor of een diesel motor ivm verstuivers!
Ja dat is wat . Als er garantie op zit moeten ze het maken maakt niet uit hoelang het duurt.zij zeggen dus computer stuk dus nieuwe . en ze hebben contakt met Renault in frankrijk ( dit is goed ).als ze met de nieuwe computer de storing kunnen vinden dan moet het te maken zijn .Als ze hem niet kunnen maken en er zat nog garantie op toen je het probleem kreeg dan moet daar een vergoeding tegenover staan zo niet dan gaat het geld kosten.Hoop dat ze het snel vinden gr JH
16 jaar
Hakim,
Benzinemotor, model Scenic 1.6E
Of het echt aan de verstuivers ligt is helemaal niet zeker.
Het kan dus nog wat anders zijn.
Hennep,
We zijn de 1e eigenaar. En helaas, na bijna 9 jr geen garantie meer .....
We hebben een klein potje ... Maar als deze technisch total-loss wordt verklaart hebben we nog geen andere ....
Want voor deze krijg je dan niks meer terug qua inruilwaarde.
"Vroeger" sleutelde mijn man graag aan auto's. tegenwoordig is dat niet meer mogelijk dankzij die computers aan boord.
Bedankt voor het meedenken, wordt vervolgd.
lieske
16 jaar
Er kan gemeten worden of de verstuivers spanning krijgen en of de ontsteking werkt. Wat was het resultaat daarvan? Dat zijn simpele maar wel heel belangrijke metingen.
Als de verstuivers wel spanning krijgen, dan kan het zijn dat er geen benzine wordt aangevoerd of een probleem met de benzinedrukregelaar(s). Hoor je wel de benzinepomp even bij op contact zetten?
Als de verstuivers geen spanning krijgen, dan kan de computer stuk zijn (is dus al gewisseld) of deze beslist dat er niet gestart mag/kan worden (bijv. omdat de crashsensor is geaktiveerd).
Dat het aan de verstuivers zelf ligt is erg onwaarschijnlijk. Dan zouden allemaal opeens stuk moeten zijn.
16 jaar
Het snel uitgeput zijn van de accu, zal wel aan de conditie van de accu liggen. De meeste accu's hebben na een jaartje of 5-6 hun beste tijd wel gehad, een en ander afhankelijk van het gebruik maar als dit de eerste of tweede accu in negen jaar is dan is dit niet verkeerd.
Volgens jouw verhaal lijkt het er inderdaad op dat de garage het in de hoek van de elektronica en besturing zoekt. Als er een storing in het geheugen staat die sporadisch voorkomt dan staat er ook een code bij die aangeeft waar de melding vandaan komt. Maar wat AS1 zegt is absoluut waar. Je kan ook aan de andere kant beginnen. Probeer te achterhalen aan welke voorwaarden niet wordt voldaan om de motor te laten starten. Het kan ook aan vanalles liggen wat niet door het motormanagement wordt geregistreerd. Is er een kabelboom beschadigd, zijn alle massaverbindingen tussen motor, chassis en accu op orde? Voor verbranding zijn er een paar zaken nodig, lucht, brandstof en een vonk op het juiste moment. Dit zijn zaken die redelijk eenvoudig gecontroleerd kunnen worden.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar