Renault Megane: Megane wil niet starten

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: K7M

Beste mensen,

Ik heb deze week de koppakking vervangen van de megane 1,6 RN. Het probleem is nu dat de motor niet wil starten. Ik heb inmiddels de volgende zaken gecontroleerd.
Accu spanning 10, 4 V tijdens het starten. Zelfs een nieuwe accu aangesloten.
Kleppen opnieuw gesteld.
Distributieriem gecontroleerd merktekens krukaspoelie en nokkenaspoelie vallen samen met de witten strepen van de riem.
Bougies vonken en voor alle zekerheid zelfs de stekkers van de beide bobines omgewisseld. BDP-sensor schoongemaakt.
Brandstofpomp werkt, pompt volop benzine ook de bougies worden nat van de benzine. Diverse keren de bougies drooggemaakt en opnieuw proberen te starten.
Ook heb ik de verbinding met de aardklem bij generator aan de distributiezijde gecontroleerd. Deze zit goed vast.
De sensoren die ik losgekoppeld heb nogmaals gecontroleerd of ze wel weer zijn aangesloten. Het betreft hier de MAP-sensor, stationair klep en de gastandsensor. Ook het vacuumslangetje naar MAP sensor ben ik niet vergeten.

Ondanks dit alles wil de motor niet starten, wie geeft mij een gouden tip?
Alvast heel erg bedankt.

meganejan

Geplaatst door meganejan (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

abc (0) PRO, 16 jaar geleden

als ie vonkt en benzine krijgt moet ie lopen,heb je al geprobeerd om hem aan te slepen

gerjan1980 (0) PRO, 16 jaar geleden

ben je de massastrip niet vergeten op de cilkop.....

meganejan (0), 16 jaar geleden

Misschien moet ik mij diep schamen. Het probleem was toch de distributieriem. Op deze riem bevinden zich 2 merktekens die samen moet vallen met het merkteken op het nokkenastandwiel en het krukastandwiel. Nu maakt het veel uit waar je begint omdat de afstanden tussen de merktekens op de riem niet gelijk zijn. Het is maar hoe je het bekijkt. Ik had volgens het boekje ook rekening moeten houden met de positie van merktekens op de tandwielen t.o.v. van het motorblok. Achteraf is het allemaal logisch, maar hoe vaak vervangt een particulier een distributieriem.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Daarom is het belangrijk om de krukas een keer een hele slag te laten maken en dan te kijken of de merktekens weer kloppen.
Niks beschadigd nu?.

meganejan (0), 16 jaar geleden

Ik had de krukas daarom meerdere malen met de hand (zonder bougies) volledig rondgedraaid ook om de riem gelegenheid te geven te sporen voordat ik hem op spanning breng. Bij elke 2 omwentelingen van de nokkenas vielen de merktekens samen.
Als dit met bougies had gedaan was ik er waarschijnlijk meteen achter gekomen dat ik de riem, ook al vallen de merktekens samen, niet juist gemonteerd had. De compressie was door de verkeerde "timing" voelbaar onvoldoende. Gelukkig is er niets beschadigd. De megane loopt weer perfect.
Het bedrijf waar ik de kop heb laten vlakken liet mij weten dat de klepzittingen van de uitlaatkleppen te diep in de kop waren geslagen en dat ik een klep daardoor al niet meer kon stellen. Zij adviseerde mij om ook de klepzittingen te vernieuwen a riason van 260 EURO, dat vond ik toch iets te gortig. Ik heb alle kleppen met diamantpasta nog goed kunnen polijsten en na montage ook goed kunnen afstellen gelukkig met schroef en contramoer (geen stelplaatjes).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.