auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: melding "inspuiting defect" op boordcomputer

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI

Tijdens het rijden verscheen ineens uit het niets de melding "inspuiting defect" op de boordcomputer. Dit ging gepaard met een slecht lopende motor, geen vermogen meer boven de 2000 tpm.
Volgens het boekje moet je de auto dan direct aan de kant zetten, wat ik ook meteen deed. Na plm. 1 minuut de motor weer gestart en de boordcomputer gaf toen geen melding aan. Het vermogen was ook weer terug. Ben toen meteen naar de Renault garage gereden, maar die hadden geen tijd en kreeg ik het advies om met de kaart de auto 10 x op slot en van het slot af te doen, hiermee kon de boordcomputer zich gaan resetten zeiden ze. Vervolgens maar naar een vakgarage gegaan. De monteur heeft toen de boel laten uitlezen en er kwamen een reeks sensor-storingen aan het licht, waaronder nokkenas-sensor, temperatuur-sensor en pedal-sensor. De vraag is nu, moet ik al deze sensoren laten vervangen? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Geplaatst door

wolter1970 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het slecht gaan lopen is de "noodloop", dit beschermt je motor tegen verdere schade. Je kunt hiermee de auto op een veilige plek neerzetten.

Een echte garage zou de codes noteren en resetten en vervolgens met de auto gaan rijden om te kijken op welke moment welke code het eerst verschijnt. Daarmee kan de analyse worden gedaan waar het euvel zit.

Het vervangen van de sensoren lost niets op: die doen hun werk juist goed.

Dus: rijden met de auto, onthouden onder welke omstandigheden de storing zich voordoet en weer uit laten lezen.
Als je hier de omstandigheden waarin het zich voordoet vermeld met de storingscodes, krijg je gerichte/betere analyses.

Heino4267 725

14 jaar

Heb ik nog een vraag over de "noodloop".
Aangezien ik nogal ver moet rijden om op mijn werk te komen (plm 180 km), kan het kwaad om hier lang mee door te rijden? Het klinkt misschien knullig, maar heb dit probleem nog nooit gehad en ik heb mijn auto echt nodig overdag

wolter1970 0

14 jaar

Rijden gaat nu een beetje moeilijk. Ben van de garage naar huis gereden en toen ik de auto een paar uur later weer wou pakken, wou hij niet starten. En de boordcomputer geeft aan dat er "geen meldingen in het geheugen" zijn. De startmotor draait wel rond en alle lampjes branden. Voorgloeien doet hij naar mijn idee ook. Zou dit verband kunnen houden met de defecte inspuiting? Verstuivers? Ieder advies is welkom

Gr.
Wolter

wolter1970 0

14 jaar

Inspuiting defect tijdens het rijden is een algemene melding naar het dashboard. Dit kan vele oorzaken hebben, van een van de vele sensoren tot de knopjes van de cruise control....

Afgaande op je eerdere bericht zou het mogelijk een sensor probleem kunnen zijn. Evt. Nokkenas-sensor, ECU uitlezen zal waarschijnlijk wel wat info opleveren. Zonder nokkenas signaal kan de ECU niet bepalen op welke cilinder brandstof ingespoten moet worden. Dit zou kunnen verklaren waarom die niet wil starten. Zomaar, in het wilde weg, van alles op de gok gaan vervangen is niet goed voor je portemonnee.

Erik

Erik2804 50

14 jaar

Auto is bij de Renault-dealer geweest en na veel uitmeten bleek het om een lekke brandstofleiding te gaan. Hierdoor ontstond drukverlies. Brandstofleiding is inmiddels vervangen en (tot nu toe) geen problemen meer gehad.

Wolter

wolter1970 0

14 jaar

Te lage druk in common rail is ook een goede reden om niet te starten. Met de juiste diagnose apparatuur is dit niet zo moeilijk te vinden.

Mooi dat het opgelost is.

Erik2804 50

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.