Hallo,
Begin steeds meer moeite te krijgen om bij stil staande auto vanuit zijn vrij, de 1e versnelling en achterut in te leggen. Moet vaak eerst een andere versnelling kiezen, bijv 2 of 3, waarna het wel mogelijk is. De weerstand bij inleggen is hoog en soms dus niet te overwinnen. De bak kraakt niet en lekt geen olie.
Iemand een idee tav mogelijke oorzaken?
Bijvoorbaat dank voor antwoord.
Leo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koppeling komt waarschijnlijk niet goed vrij,Leo. Grtn.Ad
Hoi Ad,
Daar lijkt het misschien wel op. Hoe zou dit dan kunnen en kan ik dat eventueel na (laten) stellen?. Zat zelf ook te denken aan een "toplagertje" wat eventueel zwaar zou lopen of vervuilde spiebanen in de primaire as waarover de koppelingsplaat bij ontkoppelen toch enigszins moet kunnen schuiven om volledig van het vliegwiel vrij te komen.
Hoe denk jij hierover?
Groet Leo
18 jaar
Gaat het koppelingspedaal zwaar?
Slipt de koppeling door bij plankgas in 4 of 5 bij 2000 tot 3000 toeren?
Moet je het pedaal erg diep intrappen voordat de koppeling vrij komt?
Wat is de kilometerstand van de wagen?
18 jaar
De mogelijkheden die je opnoemt kunnen inderdaad, maar het kan ook zijn dat de hevel, die het druklager bedient, gescheurd is. Dan gaat het steeds slechter.(meegemaakt) De hydraulische bediening controleren of die voldoende slag geeft. Nog maar even niet gelijk de bak eruit sleutelen. Succes. Grtn.Ad
Het koppelings pedaal gaat niet zwaar.
De koppeling slipt niet in 5 bij vol vermogen. (normaal acceleren op snelweg)
Het pedaal hoeft niet abnormaal diep ingetrapt te worden.
KM stand 115000.
Als ik de koppeling indruk hoor ik in de versnellingsbak een rubber kraak geluid?
Hoe kan ik controleren of de hydraulische bediening voldoende slag heeft?
Aan de bak zit de hydraulische leiding direct op de bak. Waarschijnlijk zit de koppelingscilinder in het vliegwielhuis. Als ik het pedaal intrap heb ik voor zover ik kan voelen een stuk vrije slag voordat de hydraulica aanspreekt.
18 jaar
Nog iemand aanvullingen mbt mijn probleem?
bijvoorbaat dank,
Leo
17 jaar
Hoe is je motoroliepeil? Ik heb wel eens gezien dat motorolie via een lekke keerring naar de koppeling lekte.
Moeilijk in versnelling krijgen en ook dat hij gelijk ging rijden bij koppeling nog ingetrapt. Dit was dan ook een flinke lekkage want de olie zakte na bijvullen steeds gelijk weer een eind.
17 jaar
Motoroliepeil is goed. Olie verbruik is nihil, hoef eigenlijk niet bij te vullen tussen de onderhouds beurten (30000km)in. Heb ook geen probleem met "kruipen" als de auto in zijn 1 staat met ingetrapte koppeling. Eigenlijk kan ik niets bijzonders constateren.
Leo
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar