Renault Laguna: Motor klinkt al s een diesel bij warme motor en houdt in

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1800

Goedemiddag,

Een vraag. Ik heb een Renault Laguna 1.8 16v uit 2004 break.
Als de motor koud is loopt hij al een zonnetje maar als hij warmer wordt dan gaat het motorwaarschuwingslampje geel knipperen en houdt hij in en stottert.
Als ik even het gas constant hou is het weer weg maar zodra ik weer vermogen vraag begint hij weer te knipperen.
Tevens klinkt de motor rauwer als hij warm is terwijl koud hij muisstil is.
iemand een idee?

hjbusch

Geplaatst door hjbusch (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Het knipperende lampje geeft aan dat er misfires zijn die de dure katalysator kunnen beschadigen.
Een misfire is het ontbreken van een verbranding in een cylinder.
De oorzaken hiervoor zijn legio helaas en dienen onderzocht te worden.
Slechte/verouderde bougies, defecte bobine, verkeerd mengsel (als gevolg van defecte sensor, brandstofpomp probleem, injector fout, etc. etc.) of een mechanisch probleem (compressieverlies).

Hoe lang (in kilometers) zitten de bougies er in?
Blijft het motorlampje branden als het knipperen stopt of gaat deze uit?

hjbusch (0), 5 jaar geleden

We hebben hem nog niet zolang. Dus de leeftijd van de bougies weet ik niet.
Hij heeft nig maar 203000 gelopen dus dat valt mee denk ik.
Het motorlampje gaat alleen knipperen als ik bij een warme motor meer vermogen vraag en gaat weer uit zodra ik contstant rij.

Heino4267 (205), 5 jaar geleden

Meteen iets aan laten doen is in de praktijk het goedkoopst .....

hjbusch (0), 5 jaar geleden

Dat is nu het punt. Ik hoopte een idee te krijgen van de kosten...

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Particulier gekocht of bij een bedrijf?

Tja, de staat van onderhoud is dus een groot vraagteken.
Om te beginnen maar eens uitlezen en hopen dat er naast de misfire foutcodes er nog iets staat dat een zoekrichting geeft.
Vervolgens maar eens een grote beurt geven. Bougies, olie en niet te vergeten een brandstof filter.

hjbusch (0), 5 jaar geleden

Bij een bedrijf. Maar ja voor dat geld weet je het dan wel. ...
Alle spaarcentjes zitten erin en dan...maar goed..het zij zo....
Ik ga maar ff garages mailen wat het kost om hem uit te lezen...
Thnx allemaal

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Als je bij een bedrijf gekocht hebt, dan heb je rechrt op de wettelijk verplichte garantie van een half jaar.
Dit moet dus door de verkoper opgelost worden als je de auto nog niet zo lang (korter als een 1/2 jaar) hebt.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontev...
En: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontev...

hjbusch (0), 5 jaar geleden

Thnx
Misschien kan ik daar iets mee

primera p11 (0), 5 jaar geleden

hjbusch,

Auto is van 2004,ding is 15 jaar oud.
Wat verwacht je ervan?.
Garantie tot aan de deur en nooit meer terug komen.
Als je weinig geld hebt om een auto te rijden doe dan je huiswerk goed.
Lees je in in deze bouwjaren,kijk wat er aan reviews te vinden is,meestal meer dan genoeg.
Kijk wat de minpunten zijn en wat de meest voorkomende problemen/klachten zijn.
En als je er geen verstand van hebt doe een aankoopkeuring.
Kost geld,ja,maar dat behoed je wel voor dit soort aankopen.
We weten de hele wereld te vinden op de computer met twee muisklikken,maar een auto kopen mensen nog steeds op de blauwe ogen van de verkoper.

Heino4267 (205), 5 jaar geleden

Dit zijn betrouwbare blokken (bij goed onderhoud) in een rampzalige serie auto's.
Als de auto dealer-onderhouden zou zijn, zijn alle mankementen nu wel verholpen.
Als hij niet goed onderhouden is, zitten veel zwakke punten er nog gewoon in.
Het klinkt alsof de auto terwijl hij in jouw bezit is, nog niet voor onderhoud bij een garage is geweest.
Begin daar dus mee en laat een (grote?) beurt uitvoeren, afhankelijk van wat de garage aantreft. En de auto uitlezen.
Daarna kan de garage je vast wel vertellen wat het euvel is.
Van achter een toetsenbord is dat met de gegeven informatie ondoenlijk.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Heino4267,

De motor blijft meestal wel heel,de rest eromheen was een drama bij dit model.
De meeste van deze bouwjaren zijn al naar het buitenland of zijn van narigheid op de sloop beland.
Er was zoveel mis met dit type dat was gewoon niet leuk meer.
Daarom zei ik al,eerst googlen en dan koop je dit model niet meer gezien wat er allemaal mis mee is geweest
En ongetwijfedl zullen er mensen zijn die het een fijne auto vonden.
Maar door de bank genomen was het een drama ding zoveel als dat er mis mee was en kapot aan ging.
En eerlijk gezegd denk ik dat een helebooel garages er huiverig voor zijn om er aan te gaan sleutelen want je gaat van de regen in de drup.

hjbusch (0), 4 jaar geleden

Excuses. Helemaal vergeten te beantwoorden. Probleem is opgelost behalve het rauwe bij een motor op temperatuur.
Er waren 3 bobines helemaal op en alle 4 de bougies zijn ritueel begraven....

Heino4267 (205), 4 jaar geleden

@hjbusch: prima zo, veel plezier met deze auto.

@primera p11: in de Duitse ADAC-statistieken stond 2 jaar geleden deze serie rampenbakken gerangschikt als meest betrouwbare auto in zijn klasse! De reden daarvoor is dat vrij laat in de leeftijd van deze auto zowat alles wat kapot kon gaan is vervangen door véél degelijker versies van diezelfde onderdelen. Zo kom je dus als laatste koper aan een comfortabele auto met een hele slechte reputatie, maar waar je héél veel probleemloze kilometers mee kan maken, MITS de auto dealer-onderhouden is geweest (i.v.m. servicemededelingen en voortijdige vervanging van vele originele onderdelen door betere om de betrouwbaarheid op peil te krijgen).
En nou maar hopen dat hjbusch een goeie heeft gekocht!

hjbusch (0), 4 jaar geleden

Thnx Heino4267.
Inmiddels ong 5000 km verder zonder problemen. Alleen het rechtervoorraam gaat niet meer open maar geen enkele storing of olieverbruik. En die malle sensor van de bandenspanning blijft branden maar als dat alles is..

Heino4267 (205), 4 jaar geleden

Rechtervoorraam: dat wordt meten: dat kan namelijk ook een draadbreuk zijn in de opening van het bestuurdersportier. Of je Temic-module op de hefmotor in het rechter voorportier is defect. Het beste kan je het rechtervoorportier openmaken en de Temic-module even losmaken: als de hefmotor omhoog en omlaag gaat met rechtstreeks 12 Volt erop (en + en - omgewisseld voor de andere richting), kan de module kapot zijn. Die module kan je terug gemonteerd ook weer aansturen en zo kom je er achter waar de fout zit.

Die sensor van de bandenspanning kan gewoon defect zijn. De batterij in die sensoren gaat pakweg 10 jaar mee.
De sensor kan je vervangen door de band eraf te halen en een nieuwe sensor van het juiste type te monteren (er is een type voor lichtmetalen velgen en een type voor stalen velgen) en die opnieuw in te lezen ("aanmelden") in je Laguna-computer.

hjbusch (0), 4 jaar geleden

Tyhnx. Als de buitentemperatuur wat is gezakt ga ik een en ander eens ff proberen. Mij nu te heet ...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.