Renault Grand Espace: motor stottert en houdt in vooral bij optrekken

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,0

hi, het gaat om een espace met 2 liter motor. de motor pakt traag en stotterig op bij optrekken. bv na een bocht en weer gas geven. het probleem doet zich voor bij benzine maar vooral op gas. bij gas is het zo dat er bijna niet meer mee te rijden valt. stationair loopt hij wat onregelmatig en bij gas gevn pakt ie dan wat langzaam stotterig op. \bij belasting dwz bij het rijden wordt dat dan uitgesprokener.
op gas gaat die dan echt inhouden en begint te ploffen. klinkt als misfiring.
Heb meerdere forums gelezen en blijkbaar komt iets van deze aard vaak voor, maar heb nog geen oplossing gevonden. de lambda sonde is vervangen.
hoop dat iemand een oplossing heeft.
mvg

saint180_4

Geplaatst door saint180_4 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Gas is een volg-systeem en dus moet de motor eerst op benzine goed lopen voor je het gas goed kunt krijgen.
Klinkt alsof de motor niet genoeg brandstof krijgt. Op gas nog erger dan op benzine.
Voorlopig maar even niet meer op gas rijden, anders loop je kans op dure gevolgschades zoals vrebrande kleppen of een gesmolten katalysator.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.

saint180_4 (0), 13 jaar geleden

Hi, late reactie..excuus.
De auto was bij een garage. Die hebben alle slangen nagekeken, en de lamba sonde vervangen. Probleem bleef. Voorzover ik het van ze begreep hadden ze em uitgelezen, maar konden ze het probleem niet vinden. Ook niet met het checken cg. zelf nalopen van verschillende punten. Auto is toen bij een Bosch garage geweest op initiatief van de garage. Die hebben de bobine vervangen, en vastgesteld dat de KAT kapot is en cq." omzeild". Dat wil zeggen dat slangen niet aangesloten waren of zo. Nu is die weer aangesloten, auto loopt beter(waarschijnlijk wegens de bobine),maar nog niet goed en maakt vanuit de KAT een teringherrie.
De auto was zo gekocht en ook nog door die garage nageken om koopadvies te geven.
Is dat niet een beetje onbekwaam van die garage dat ze dat niet gezien hebben en/of zelf gevonden hebben. Dat grapje duurt nu ook al een week of 3!
Ik begrijp trouwens ook dat een KAT allesjeezus duur is!

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoe loopt de motor op benzine?
Is er een 4-gas test gedaan op benzine?

saint180_4 (0), 13 jaar geleden

Auto loopt nu veel beter op benzine, en op gas ook weer redelijk goed. verder is er geen gas 4 test gedaan. Ik denk dat vervangen van de bobine veel goed gedaan heeft en ga nu ook de KAT maar vervangen. Kan het zijn dat de KATS in Duitsland veel duurder zijn? En/ of ook anders?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Redelijk goed lopen is nog niet echt goed. Loop je het risico mee dat de nieuwe kat ook weer kapot gaat.
Ik zou toch maar eens langs de dealer gaan.

Je zegt maakt vanuit de kat een teringherrie. Is de uitlaat soms lek?

saint180_4 (0), 13 jaar geleden

Nee, niet lek maar rammelt als een gek. Heeft de katalysator geen invloed op hoe de auto loopt?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als ie rammelt zou dat wel kunnen, ja. Dan zitten er losse stukken in die voor verstoppingen kunnen zorgen en daardoor vermogensverlies.
Losse stukken moeten er uit gehaald worden. Misschien moet de kat voor de tijd van de reparatie gewoon helemaal leeg gehaald worden.
Dat ligt aan de toestand van het binnenwerk.

Valt me een beetje tegen dat ze a) geen 4-gas test doen en dan b) de losse stukken uit de kat niet weghalen.

saint180_4 (0), 13 jaar geleden

Tja, het is wel duidelijk dat ze onbekwaam zijn. Zoals ik al zei, ze hadden al die tijd niet in de gaten dat de kat defect is.

saint180_4 (0), 13 jaar geleden

Het is een F3r motor. Nu heb ik voor een KAT gekeken en varieren prijzen van 200 tot 1100,-. Kan dat zijn? Ik bedoel is de duurdere dan origineel en die andere discounts voor ong. 200,- een imitatie? Maakt dat verder wat uit? verschil in Kwaliteit?
Hoop dat iemand me daar goede raad kan geven.
Alvast bedankt.

saint180_4 (0), 13 jaar geleden

Heb er vandaag eindelijk zelf mee kunnen rijden. Conclusie van het hele verhaal.
De auto rijdt echt veel beter, een wereld van verschil. Het uiteindelijke probleem was dus de bobines, en nu met de nieuwe bobines rijdt die weer goed. Misschien nog een tikkeltje opnieuw afstellen op benzine want idle is een beetje schaars.
Het enige is dus dat de KAT er nu bijkomt want die maakt echt een teringherrie. Ik snap niet dat die dat rammelen niet eerder deed, en hoe ze dat zogenaamd omzeilen hebben kunnen.
Ik ga nu maar voor nieuwe KAT kijken. Suggesties zijn welkom.
Bedankt voor de hulp zoverre..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.