Hoi,
ik heb een Clio 1.8 16v waarvan de motor een tikkend geluid maakt.
Ik heb al wat op internet gezocht maar daar kwam naar voren dat het kleppen, klepstoters, pistonpen of krukaslagers kunnen zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En wat moet er allemaal gedaan worden om het op te lossen.
Geplaatst door Ruud1990 (0) , lid sinds 15 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
13 Reacties
j@n-willem (0) PRO, 15 jaar geleden
Je krukas lager's zijn kapot, Komt vaak voor bij deze motoren, mijn advies luid in een keer goed doen.
Een geriviseerd blok, want van de sloop weet je niet hoe lang dat goed gaat (vaak geen garantie)
is een hoop werk hele motorblok met versnelingsbak moet er uit.
anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden
hoe kan jij nou zegen dat zijn krukas lagers eruit zijn ,je hebt hem niet eens gehoord,je zegt --vaak--dus niet altijd,wat verstaat deze vragensteller onder tikken,voor hetzelfde geld ligt er een bougiedop half op die doorslaat[quote=j@n-willem]Je krukas lager's zijn kapot, Komt vaak voor bij deze motoren, mijn advies luid in een keer goed doen.
Een geriviseerd blok, want van de sloop weet je niet hoe lang dat goed gaat (vaak geen garantie)
is een hoop werk hele motorblok met versnelingsbak moet er uit.[/quote]
Ruud1990 (0), 15 jaar geleden
De tik hoor je continu. Het is best wel een flinke tik, als ik mijn motor aanzet hoor ik, naast de gewone geluiden, heel de tijd een tik. Ik denk ongeveer op de helft van het toerental.
Hoe kan ik het beste kijken of het bijvoorbeeld de kleppen zijn?
Gewoon kleppendeksel eraf en kijken of ze allemaal het zelfde zitten?
Of moet alles eruit om naar de krukaslagers te kijken?
AS1 (70), 15 jaar geleden
controleer eerst eens de klepspeling voordat je de krukas eruit rukt. ;-)
pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden
Deze 16v clio heeft hydraulische klepstoters, kleppen stellen is niet van toepassing.
Ruud1990 (0), 15 jaar geleden
Dus de kleppen staan sowieso goed? Maar hoe controleer ik of de klepstoters ook goed zijn?
pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden
Enige manier om dit redelijk te kunnen beoordelen aan de stoters zelf, dus kleppendeksels verwijderen.
Heb je als eens bij lopende motor een voor een de stekkers van de injectoren los getrokken ? Dan zal de motor even op 3 cilinders lopen maar wellicht is hiermee wel na te gaan welke cilinder de tik veroorzaakt.
Ruud1990 (0), 15 jaar geleden
Ik heb hem gisteren een poos laten draaien. Na ongeveer een kwartier, dus als de motor goed warm is, gaat de tik weg. Waarschijnlijk dat het dan een klepstoter is?
vletter (0) PRO, 15 jaar geleden
Je zou eens nieuwe (dunnere)olie kunnen proberen.
patrickpekela (0), 15 jaar geleden
dit deed mijn clio ook,
ik heb de olie en oliefilter vervangen,
en probleem opgelost.
10w40 is te dikke olie, ik geloof dat er 5w 30 in moet, dat
stond dacht ik in het boekje.
groetjes patrick
hoogfrequent (0), 15 jaar geleden
En waarom niet eens bij een vakgarage langs voor een goede diagnose???
patrickpekela (0), 15 jaar geleden
omdat je olie en fiter makkelijk zelf kan doen,
en dat is een heel end goedkoper dan de auto
naar een vakgarage te brengen ;)
hoogfrequent (0), 15 jaar geleden
[quote=patrickpekela]omdat je olie en fiter makkelijk zelf kan doen,
en dat is een heel end goedkoper dan de auto
naar een vakgarage te brengen ;)[/quote]
Dan ga je er wel van uit dat er "te" dikke olie in zit terwijl nergens geschreven is wat er nu in zit! We weten ook niet of het al langer voorkomt of onlangs is opgetreden. En of hij het wel zelf kan doen.
Natuurlijk kan het geen kwaad de olie te verwisselen als deze er al langer in zit of dikker dan 5W30 is maar als dat niet zo is heeft de tik een andere oorzaak. Een onnodige oliewissel is dan al duurder dan een bezoek aan de vakgarage!