Renault Mégane Estate 2013: Motorische problemen

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: H5F A4, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 85

Bovenstaande auto is in mijn bezit, maar staat nu al enige maanden bij een (particuliere) garage.
De problematiek ontstond van de een op de andere dag tijdens een ritje naar mijn werk. De auto begon te stotteren, maar dit trok vrijwel direct weer weg.
Ik heb toen een afspraak gemaakt met de garage, maar in de tijd tot de afspraak is de auto dermate hard achteruit gegaan dat rijden vrijwel onmogelijk werd.

Een snelheid van maximaal 25 km/h kon behaald worden, maar ook niet zonder horten en stoten.

Het leek alsof hij op 3 of zelfs 2 cilinders liep en zo nu en dan pakte hij deze er weer bij en liep hij goed.

Bij de garage hebben ze hem uitgelezen en hier kwam niets uit. Hierom wil deze garage de hele motor uit elkaar gaan halen om het probleem te zoeken/vinden.
Ik ben hier huiverig voor en van plan om hem naar de Renault zelf te takelen, maar wilde er toch een gokje aan wagen om hier te vragen of mensen eenzelfde probleem (gehad) hebben?

De auto heeft overigens rond de 160 duizend kilometer op de teller en is altijd goed (dealer-) onderhouden geweest. Ik heb de auto bij een dealer gekocht (zonder garantiepakket helaas), er plm 6 maanden in gereden en toen ontstond dit probleem.

Ik hoor graag van jullie!

Ron6599

Geplaatst door Ron6599 , lid sinds 4 maanden geleden

2 Reacties

oldford PRO, 4 maanden geleden

Je had toen het gebeurde toch garantie, namelijk de "wettelijke" garantie die verplicht is.
Je kunt NU ook nog een beroep doen op zogenaamde "non-conformiteit" als je kunt aantonen dat het defect al tijdens de 1e 6 maanden aanwezig was. Het is alleen wat lastiger geworden.
Zie: https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-confo...

Heeft die garage waar de auto nu staat gekeken of de uitlaat/katalysator niet verstopt is?
Dat kan makkelijk gebeuren als de motor stottert en je hebt er nog even mee doorgereden.
Ik zou zelf nog wat meer testen doen voordat ik een motor uit elkaar ging halen.
B.v. een compressie-test of een lekverlies-test of te kijken of er iets versleten is.

    Ik heb jouw reactie doorgestuurd naar de garage waar hij staat en dit kreeg Ik terug. Goeiemiddag Zoals ze op het forum aangeven is een compressie en/of lektest de eerste stap om duidelijkheid te krijgen.. Deze heb ik ook uitgevoerd in Oktober en daaruit word duidelijk dat 1 cilinder bijna geen compressie heeft vergeleken met de andere cilinders, wat betekent dat er iets geheel niet goed/versleten is diep binnenin de motor. Om te weten wat dat precies is, daarvoor zal de motor geheel uit elkaar moeten 🙂 - Ron6599, 4 maanden geleden
    Tja, dat wordt een dure grap, want er is iets mechanisch duidelijk niet goed. Ik zou kijken of je de verkoper aansprakelijk kunt stellen. Weigert die te repareren dan kun je ontbinding van het koopcontract eisen en je aankoopbedrag terug krijgen. Daarvoor zul je wel juridische hulp nodig hebben. - oldford PRO, 4 maanden geleden

kaleido 1 PRO, 4 maanden geleden

Ik zou hem zo wie zo weg halen en naar een renault garage brengen , al is het maar dat deze meer kennis en de juiste apparatuur hebben om een juiste diagnose te stellen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane Estate of stel zelf een nieuwe vraag.