auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Safrane: motorstoring

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,0

Sinds april heeft deze auto het volgende probleem:
na 270 tot 370 km gereden te hebben zonder problemen stopt de motor er plotseling mee, zonder dat de boordcomputer een probleem aangeeft.
Wegenwacht heeft een ringleiding aangelegd ter verbetering van de massa, garage in Meppel heeft BDP sensor vernieuwd, in garage Vlissingen en in 3 garages Frankrijk alles doorgemeten, zonder resultaat.
Het probleem doet zich tot heden toe voor bij een hoge buitentemperatuur en bij het trekken van caravan.
Wie heeft hierover een tip ?

W. van der Heijden,
Vlissingen.
vdheyden@zeelandnet.nl

Geplaatst door

vdheyden (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Start hij daarna gelijk weer? Heeft de wegenwacht de ontsteking gecontroleerd?

AS1 250

16 jaar

Nee, pas nadat hij een poosje heeft stilgestaan.
Onderweg in Frankrijk heb ik de laatste keer omdat de anwb mij niet met de berging naar mijn bestemming wilde brengen een half uur gewacht, 20 km gereden, storing, een half uur gewacht, 30 km gereden,storing, een half uur gewacht en dan na 14 km op bestemming geraakt.
Terug naar huis 370 km en 260 km gereden zonder problemen, maar toe was de buitentemperatuur ca 20 gr

vdheyden 0

16 jaar

zover ik weet heeft de wegenwacht de ontsteking niet gecontroleerd

vdheyden 0

16 jaar

[quote=vdheyden]zover ik weet heeft de wegenwacht de ontsteking niet gecontroleerd[/quote]
ok (dat vind ik vreemd) en hebben ze bij de garages wel kunnen meten tijdens het probleem of alleen steeds als hij het weer deed?

AS1 250

16 jaar

ik ben totaal in 5 Renaultgarages geweest, 2 in nederland en 3 in frankrijk en allemaal konden zij niets meten, maar toen was er ook geen probleem. Een wegenwacht heeft 1 onbekende fout gemeten en volgens zijn tips en trucsboek heeft die toen de massa verbeterd door een ringleiding aan te leggen

vdheyden 0

16 jaar

Je hebt waarschijnlijk zoals bij de 2.5 nog een enkele bobine met een verdelerkap. Een defecte bobine is geen onbekend defect bij de Safrane.
Zodra je weer strandt doe dan het volgende:
meet of er op de plus van de bobine 12 Volt staat en meet tussen de plus en min van de bobine met een LED spanningzoeker of deze gaat knipperen tijdens het starten. Dat knipperen kun je niet meten met een multimeter.
Is dit te technisch vraag dan de ANWB dat ze de bobine meten.

AS1 250

16 jaar

Helaas Anne heeft mijn auto volgens de garage een dubbel bobineblok, wat ook is gecheckt

vdheyden 0

16 jaar

[quote=vdheyden]Helaas Anne heeft mijn auto volgens de garage een dubbel bobineblok, wat ook is gecheckt[/quote]
ok maar ze hebben dus niet kunnen checken *tijdens* het probleem.
Er zal echt gemeten moeten worden op het moment dat het probleem er is, anders wordt het gokwerk.
Uitval van een bobine door hitte is een bekend verschijnsel, dus wat mij betreft nog steeds verdachte nummer 1.

AS1 250

16 jaar

[quote=AS1][quote=vdheyden]Helaas Anne heeft mijn auto volgens de garage een dubbel bobineblok, wat ook is gecheckt[/quote]
ok maar ze hebben dus niet kunnen checken *tijdens* het probleem.
Er zal echt gemeten moeten worden op het moment dat het probleem er is, anders wordt het gokwerk.
Uitval van een bobine door hitte is een bekend verschijnsel, dus wat mij betreft nog steeds verdachte nummer 1.[/quote]
ben ik mee eens, alleen het moeilijke is, wanneer ik onderweg storing heb, voordat er dan een wegenwacht bij is, dan start de auto weer en daardoor is de storing niet te meten.
Zo is het tot nu steeds gegaan.
Wat mij nog steeds verbaast is dat mijn boordcomp bij elke storing niets van zich laat horen.
Ik ben niet echt technisch, maar dat betekent volgens mij dat er iets buitenom de computer gebeurt, wat niet wordt geregistreerd

vdheyden 0

16 jaar

omdat de storing kennelijk alleen optreedt bij hoge buitentemperaturen en/of hoge belasting dacht ik aan dampbellen in de benzineleiding (vapour lock) ter plaatse van het motorblok. Je zou voor nog geen 2 euro een meter buisisolatie met de juiste doorsnee bij de bouwmarkt kunnen halen en om de benzine leiding klikken. Baat het niet, het schaadt ook niet. Ik heb dat bij mijn Citroen ook gedaan nadat de motor in noodloop ging bij zeer hoge buitentemperaturen. Sindsdien is het niet meer opgetreden (afkloppen) maar dat kan uiteraard wel stom toeval zijn. Als tweede denk ik ook aan een bobine, die bij zeer hoge temp. doorslaat.

Hans

[quote=citroen2002]omdat de storing kennelijk alleen optreedt bij hoge buitentemperaturen en/of hoge belasting dacht ik aan dampbellen in de benzineleiding (vapour lock) ter plaatse van het motorblok. Je zou voor nog geen 2 euro een meter buisisolatie met de juiste doorsnee bij de bouwmarkt kunnen halen en om de benzine leiding klikken. Baat het niet, het schaadt ook niet. Ik heb dat bij mijn Citroen ook gedaan nadat de motor in noodloop ging bij zeer hoge buitentemperaturen. Sindsdien is het niet meer opgetreden (afkloppen) maar dat kan uiteraard wel stom toeval zijn. Als tweede denk ik ook aan een bobine, die bij zeer hoge temp. doorslaat.

Hans[/quote]
je Citroen had nog een carburateur? Vapour lock zou niet meer voor moeten komen bij de moderne systemen met een elektrische benzinepomp in de tank vanwege de hoge druk v/d pomp.
Je zult dan ook merken dat de motor eerst gaat sputteren ipv plotseling uitvalt.

AS1 250

16 jaar

nee, citroën van recent bouwjaar. Het gaat om benzineleiding die over of pal langs het blok loopt. Verschijnsel is wel bekender bij carburatie maar niet daaraan voorbehouden. Zie zoekfunctie.

[quote=citroen2002]Verschijnsel is wel bekender bij carburatie maar niet daaraan voorbehouden. Zie zoekfunctie.[/quote]
ja, maar dan uitsluitend bij starten...

AS1 250

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Safrane of stel zelf een nieuwe vraag.