Renault Megane: NAP systeem en RDW regels

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Hoe waterdicht is eigenlijk NAP (kilometergarantie). Kan iedereen het logo plakken bij verkoopauto? Of zit het anders in mekaar.

En APK keuring snap ik niet. Als ik op RDW.nl kijk dan zie ik dat APK van de RNLT verlopen is 09-2006. En hij staat te koop bij de garage. Betekent dit dat deze vanaf 09-2006 niet op de weg is geweest? Of zie ik iets over het hoofd.

Alvast bedankt.


Hans.

Sedan

Geplaatst door Sedan (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jan1958 (0), 16 jaar geleden

hans. onderhoudsboekjes erbij?? klopt alles? het gebeurt wel vaker dat een apk al lang is verlopen. auto staat er dus al een tijdje. hoeft niets bijzonders te zijn, maar toch .

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

NAP hierbij worden de kilometer standen centraal bijgehouden en geregistreerd.

Een ingeruilde auto kan vrij lang bij een autohandelaar in de voorraad staan, maar controleer wel als alle boekjes etc er inderdaad bij zijn, bij een erg lage km stand controleren of de bekleding navenant netjes is, interieur nog smetteloos etc, allemaal tekenen of het wel klopt, steenslagschade extrem bij lage kmstand is erg verdacht etc.

Cor

Santa (0), 16 jaar geleden

Op zich is de NAP wel een aardig systeem, maar is ZEKER niet waterdicht!

Stel, iemand koopt een nieuwe auto en rijdt elk jaar 50.000 kilometer.
Deze persoon is kwaadwillend en besluit daarom VOOR elk garagebezoek (1 keer per jaar) de teller 20.000 km terug te zetten.

De NAP registreet dan ELKE keer een gelezen km. stand van 30.000 km (i.p.v. 50.000)

Na drie jaar ruilt hij de auto in. De teller wijst dan 90.000 kilometer aan, terwijl dit FEITELIJK 150.000 is......

Puur theoretisch, maar toch......

Doe wat Cor ook al aanhaalt: gebruik je ogen en oren en neus en let op zaken zoals bekleding, steenslag, pedaalrubbers, slijtage oppervlak van het stuurwiel, pookhoes, deurscharnieren, handgrepen, etc.

Zie de NAP meer als een leidraad. Net als de APK. De APK is ook GEEN garantie dat de auto "goed" is....

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Een auto die op de voorraad staat van een handelaar behoeft niet apk gekeurd te zijn. Meestal keuren ze hem pas als ie verkocht is zodat je maximaal vooruit kan met de apk. Vorige eigenaar kan ook nog een poosje hebben doorgereden nadat de apk vervallen was....

Sytze

timhoeks2 (0) PRO, 16 jaar geleden

en op rdw kun je datum tenaamstelling inzien, datum aanvang tenaamstelling noemen ze dat. zo weet je hoe lang vorige eigenaar hem heeft. kun je ook mee controleren of ie daadwerkelijk van 1e eigenaar zou kunnen zijn in sommige gevallen. en km standen, tja.... das een verhaal op zich denk ik.

Sedan (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor jullie react,

Citaat:
"
Doe wat Cor ook al aanhaalt: gebruik je ogen en oren en neus en let op zaken zoals bekleding, steenslag, pedaalrubbers, slijtage oppervlak van het stuurwiel, pookhoes, deurscharnieren, handgrepen, etc.
"

Deurscharnieren en steenslag snap ik niet. Omdat ik eentje had van 1996 en die zag eruit als eentje van 2007, glimmen dat hij deed.

gr. Hans

timhoeks2 (0) PRO, 16 jaar geleden

das ook meer voor de echte kenners hans, en zelfs dan kun je je nog eens flink vergissen. enige waar je zelf voor kunt zorgen is dat alles klopt eigenlijk. de rest is geluk hebben.

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=Sedan]Deurscharnieren en steenslag snap ik niet. Omdat ik eentje had van 1996 en die zag eruit als eentje van 2007, glimmen dat hij deed. gr. Hans[/quote]
Elke auto loopt steenslag op en het meeste aan de voorzijde.
Het is geen graadmeter, maar je kunt er WEL van uitgaan dat wanneer je een auto ziet met LAGE km. stand en VEEL steenslag, dat er OF iets niet helemaal klopt OF dat de auto van een "beroeps-bumperklever" is geweest...

Andersom kun je je ook afvragen: waarom WEL steenslag in bijv. de voorruit en NIET op de motorkap....?

M.a.w.: steenslag (danwel het ontbreken er van....) zegt iets over de mate c.q. manier van gebruik van de auto.

Scharnieren vertellen ook veel over het gebruik van met name de autoportieren en al helemaal wanneer de auto 4 (dus "korte") portieren heeft.
Er zijn mensen die het "cool" vinden om steeds op/aan de portieren te hangen met alle gevolgen van dien.

Je kunt dus zeggen dat een auto je heel veel kan "vertellen" terwijl deze TOCH staat te glimmen in de lak...
Mijn buurman is ook zo'n bling-bling-koper; hij gaat er altijd van uit dat wanneer de auto goed in de lak zit, er altijd heel goed op gepast is.....
Toen hij trots zijn pas aangeschafte ex-duitse MB 190 kwam laten zien, was de des-illusie heel groot toen bleek dat de chassisbalken aan de voorzijde allerlei rare bulten en deuken vertoonden en dat er in totaal DRIE verschillende merken RUITEN in zijn auto zaten!!

"Het is niet alles goud wat er blinkt...."

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.