Ik word een beetje gestoord van die vervelende navigatie!
Dan weer wel, en dan weer niet signaal.
Concreet:
Meestal is de CD rood! Dit ook over lange stukken. Vanavond heb ik 1 uur gereden naar een bestemming, en weer 1 uur terug, in beide gevallen ging het signaal van de sat na enkele km groen branden (al is het ontvangst zeer slecht, max 5 sat) maar de cd blijft rood. Hoe kan dat?
Normaal gesproken moet de cd toch altijd groen zijn? Zonder dat deze groen is, heb je ook niets aan je GPS.
Ik snap niet waarom het systeem het niet goed doet, waardeloos!
Renault is in mijn achting toch wel gedaald hoor. Mijn vorige Laguna (2002) was al niet de beste, maar dan denk je na 2003 zijn ze sterk verbeterd, dus koop ik een 2004 (toen ik hem kocht, net 3 jaar en 1 mnd oud!) maar nee hoor, weer zo'n waardeloze bak.
Na enkele weken al geen signaal meer met de GPS. Toen weet ik het aan het vernieuwen van de accu. En later deed hij het weer beter (goed is een verkeerd woord in dezen)
Nu wordt het kouder, en doet het hele navi niet meer??!!
Wat kan dat zijn? Om iedere keer naar de dealer te gaan, en weer vele centen lichter te zijn voel ik ook niet heel veel voor.
Wie heeft er een idee?
Kan het te maken hebben met de buitentemperatuur? Ook mijn cd-speler rammelt als je contact maakt, en na enkele seconden is dit weer over. Wanneer de temp een paar graden hoger is, doet hij het niet.
Ik heb de cd van de navi ook al warm gemaakt voordat ik hem weer terug stopte, maar geen relaas.
Ik hoop dat iemand tips voor mij heeft.
Dit is het systeeminfo:
Mijn configuratie:
Configuratie
Configuratie: 002
Type UCC: UCC3
Software versie: 470
Productiedatum: 21-02-2004
12NC: 3111111720275
Checksum: C3DA
Status systeemaansluitingen
Tacho puls: 0
Temparatuur: 26
Accu: 14.1
Eject knop: 0
Richting: D
Ext. aansl.1: Uit
Ext.aansl.2: NOAPP
Systeem identificatie
HW-nummer: 0101
SW-nummer: 0500
Prod.week: 07
Prod.mnd: 04
CSB SW-nummer: 4-32
Bus test
CAN V: OK
CAN M: OK
IIC: OK
RDS/TMC test
Frequentie: 95.30 MHz
Ontvangstniveau: 62 %
Kwaliteit RDS: 100 %
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Tiemen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er is iest bekend met deze GPS problemen? dit zou met de voorruit te maken moeten hebben? De warmte werende voorruit zou het signaal van de GPS tegenhouden, Veel franse auto's hebben zo'n warmte werende voorruit, en hebben een tolgat in de voorruit zitten om electronische tol te betalen, De signalen voor dat apparaatje worden, evenals de satellietsignalen voor de GPS, door de warmetewerende voorruit tegengehouden en dit gat voorkomt dat.
Het tolgat zit meestal ter hoogte van de binnen spiegel
Wat je kunt proberen is om de direct muis op het tolgat te plaatsen, de achterruit, ofwel zorgen voor een externe antenne.
Ik denk dat het probleem hiermee opgelost zou kunnen worden?
De antenne van dit systeem zit op het dak en gaat toch wel vaak stuk, Ik zie mooie cijfers maar nergens hoeveel satelieten je hebt.
Zou dit eerst maar eens bekijken.
@sjaak r [quote](al is het ontvangst zeer slecht, max 5 sat) maar de cd blijft rood.[/quote]
;)
[quote=sjaak r]De antenne van dit systeem zit op het dak en gaat toch wel vaak stuk, Ik zie mooie cijfers maar nergens hoeveel satelieten je hebt.
Zou dit eerst maar eens bekijken.[/quote]
Inderdaad 5, maar meestal minder hoor!
Hoe kan ik er achter komen of de atenne stuk is? Ik neem aan dat een nieuwe kostbaar is?
Maar dan nog heeft dit toch niets te maken met de cd? Waarom is deze vaak rood gekleurd?
Dat betekent toch dat de speler/systeem de cd niet kent/pakt?
M.vr.gr.
Tieme
17 jaar
dat rode rondje, betekent bij mijn weten dat je geen TMC signaal hebt.
Het rode rondje betekent volgens mij:
- hij pakt de kaart niet,
- is geen cd aanwezig,
- verkeerde kaart, cq verkeert land,
- buiten ingemeten startenboek (bv tankstation parkeerplaatsen)
Als er geen TMC is zal er aan de rechter kant TMC in het rood verschijnen.
17 jaar
[quote=ejnn]Het rode rondje betekent volgens mij:
- hij pakt de kaart niet,
- is geen cd aanwezig,
- verkeerde kaart, cq verkeert land,
- buiten ingemeten startenboek (bv tankstation parkeerplaatsen)
Als er geen TMC is zal er aan de rechter kant TMC in het rood verschijnen.[/quote]
Klopt, TMC staat er naast, en dit is bij mij altijd groen, dus wel TMC signaal.
Het rode rondje is de CD
Wanneer deze rood is, herkent hij de CD niet. Het is een orginele cd die bij de auto zat, dus zou het gewoon moeten doen. Wanneer er geen cd in zit, gaat er helemaal geen lampje branden.
Ook brand de cd rood in nieuwbouwwijken, en straten die niet bekend zijn.
Dit klopt allemaal, maar nu de vraag:
Hoe kan het dat de cd vaak rood is, kan dit liggen aan de speler? Normaal gesproken moet de cd altijd branden (groen) behalve als je je binnen de eerder genoemde gebieden bevindt. (nieuwe straten, enz)
Ik heb het idee dat bij vorst het nog slechter wordt. Hoe kouder, hoe meer problemen ?
M.vr.gr.
Tiemen
17 jaar
het zou kunnen wezen dat de speler defect is. Maar ja, zoek maar eens uit wat niet goed functioneert. Kan ook zijn dat de GPS ontvanger niet goed functioneert, een stekker los ligt ect etc. Mogelijk dat ze bij de dealer kunnen uitlezen wat er niet goed functioneert. (by the way, de dealer is niet echt bekent met het navigatie systeem, je zult naar een navigatie specialist moeten gaan van VDO/Philips om daar het probleem op te lossen)
Kijk eens hierop, heb zelf hier ook informatie weg gehaald.
http://www.navigatiehelpsite.nl/Forum/in...
Succes
17 jaar
Er was iemand op dit forum die vertelde dat als je de navtec sloopt door te vroeg de accukabel te onkoppelen je hem kon laten maken bij een bedrijf. Dit tegen niet al te hoge kosten. Misschien kan dat zelfde bedrijf dit ook maken. Zou je even moeten zoeken in de topics
17 jaar
Ik heb ook het probleem van een rood sataliet icoon en dus ook een rood cd-icoon bij het lezen van de satalieten geeft ie REC.ERROR. Dit gebeurde nadat ik aan het rommelen ben geweest met een andere autoradio. Later orgineel wel weer terug gezet. Voor die tijd ook redelijk slechte ontvangst van satalieten.
Ik vraag me af, waar de antennekabel(s) langs lo(o)pt(en) n of hier nog (gevoedde) versterkers tussen zitten. Er gaan 2 kleine kabeltjes vanuit de antenne naar de rechteracherstijl richting rechterachterwielkast vanaf daar ben ik gestopt. Er komt één antennekabel op de cd-speler van de navigatie hierop is de weerstand van de kabel ca 38 ohm. Zijn dit goede waardes?
ik ben voornemens met een andere antenne te testen. Heeft iemand anders hier ervaring mee?
17 jaar
Heb je hier iets aan. De antenne kabel kan het probleem nog wel eens wezen, zoek het eerst uit of kijk op bovenstaande webpagina.
[url=http://imageshack.us][img]http://img508.imageshack.us/img508/3347/...[/img][/url]
17 jaar
Wat een geweldige tekening zeg! Nu kan ik b.v op zoek naar die koppelingen bij het rechter achterwiel.. Heb je misschien ook de betekenins van de cijfers? 5=? 12 = FM antenne? 8 = remlicht? 9 = binnen verlichting?
Of misschien meer documentatie?
Nogmaals bedankt!
17 jaar
cijfers zijn bestel nummers. je klik erop en krijgt een bestelnummer met prijs, meer niet
17 jaar
Eindelijk denk ik het lek te hebben gevonden!
Er ging mij ineens een lampje branden ;)
Wanneer de accu los is geweest, moet je volgens het boekje het systeem opnieuw initialiseren.
Dit heb ik gedaan. Opnieuw de positie bepaald van de auto, en whalla!
Lampje brand direct weer groen (cd)
Nu nog even afwachten hoe het de komende dagen zal gaan, en of het gps signaal ook iedere keer weer (sterk) aanwezig is. Zojuist had ik 7 satelieten, is dit een beetje 'normaal'?
Bedankt voor de oplossingen, het was uiteindelijk simpeler dan ik dacht, áls je eraan denkt!
M.vr.gr.
Tiemen
16 jaar
Als dit het enige probleem met je auto is, mag je jezelf gelukkig prijzen (en eigenlijk zie ik de navigatie niet eens echt als onderdeel van de auto, maar meer als extra)
[quote=sjaak10918]Als dit het enige probleem met je auto is, mag je jezelf gelukkig prijzen (en eigenlijk zie ik de navigatie niet eens echt als onderdeel van de auto, maar meer als extra)[/quote]
Mijn vorige Laguna (2002) had wel de nodige problemen gehad, gelukkig de meeste bij de vorige eigenaar ;)
Daarom heb ik ook weer een Laguna gekocht toen ik de 2002 er total-loss reed afgelopen zomer.
Omdat er ná 2003 veranderingen zijn doorgevoerd, wilde ik er wel eentje hebben die jonger was dan onze 'oude', dat is dus een 2004 geworden.
Echter sommige zaken zijn volgens mij gelijk. De EGR klep heb ik al moeten vervangen, maar dit komt vaker voor. Andere kosten zijn het vervangen van de achteras rubbers. Wel een dure grap trouwens (500 euro)
Wat mij wel opvalt is dat de 'kwaal' die mijn vorige Laguna had, het kraken van de voortrein (stabi), ook de huidige heeft. Wat dit is, is mij nooit helemaal duidelijk geworden, maar na ca 700 euro bijde vorige vond ik het welletjes, het lawaai was er nog steeds. Daarom laat ik het bij deze maar zo.
Één ding weet ik inmiddels wel, ik hoop nog een aantal jaren te kunnen rijden, maar mijn volgende wordt zekers geen Laguna weer, of de huidige nieuwe moet wel goed zijn. (modeljaar 2007 dan he, de allernieuwste, die komen met een jaar of drie ook wel weer op de markt, dan maar eens weer kijken!
Gr.
Tiemen
16 jaar
[quote=Tiemen]Er ging mij ineens een lampje branden ;)
Wanneer de accu los is geweest, moet je volgens het boekje het systeem opnieuw initialiseren.
Dit heb ik gedaan. Opnieuw de positie bepaald van de auto, en whalla![/quote]
Wat versta je onder het systeem opnieuw initialiseren? Wat is hiervan de procedure?
Wat ik begrepen heb dat je met het initialiseren, het systeem koppelt aan satalietbediening van de radio.
Maar misschien heb ik een andere/verkeerde procedure gelezen..
Kun je me de procedure uitleggen?
Alvast bedankt.
Jan Marcel
16 jaar
[quote=janml][quote=Tiemen]Er ging mij ineens een lampje branden ;)
Wanneer de accu los is geweest, moet je volgens het boekje het systeem opnieuw initialiseren.
Dit heb ik gedaan. Opnieuw de positie bepaald van de auto, en whalla![/quote]
Wat versta je onder het systeem opnieuw initialiseren? Wat is hiervan de procedure?
Wat ik begrepen heb dat je met het initialiseren, het systeem koppelt aan satalietbediening van de radio.
Maar misschien heb ik een andere/verkeerde procedure gelezen..
Kun je me de procedure uitleggen?
Alvast bedankt.
Jan Marcel[/quote]
Klopt Jan,
Initialiseren houdt in dat je de satelietbediening koppelt aan de radio/navisysteem.
Ik heb dit verkeerd begrepen/gepost.
Ik denk toch dat het in mijn geval de atenne is. Gisteren deed alles prima, echter vandaag was het weer bal.
Tot op een gegeven moment er meer dan 3 satelieten waren, toen ging alles perfect! Wanneer ik korte stukjes rijd, heb ik bijna geen GPS signaal, en bij langere stukken wel weer, al duurt het soms heeeeeeeeeeeeel lang voordat hij een signaal krijgt, met heeeeeeeel lang bedoel ik dan 20-30 minuten. Niet handig als je een kort stukje moet rijden in een stad waar je de weg niet kent. Wanneer er wel signaal is, tussen de 5-7 satelieten, werkt alles perfect!
Ook de cd brand dan groen. Inmiddels heb ik begrepen dat deze in afstemming is met het signaal, dus geen/slecht signaal, dan zal ook de cd vaak rood branden, omdat hij dan geen overeenstemming heeft met de kaart en de positie.
Hoe kan het zijn, dat na een langere tijd rijden wél voldoende GPS signaal is? Zit er een soort van accu in de atenne?
Ik denk dat ik de atenne moet vervangen, iemand een idee wat dit grapje kost?
M.vr.gr.
Tiemen
16 jaar
Hoi Teimen,
Ik ben er uit! mijn antenne heeft toch echt het begeven. Ben even naar een car audio specialist geweest en heb een met een andere universele gps antenne kunnen vaststellen dat die van mij echt stuk is. Want bij die nieuwe gpsantenne.. flits flits flits.. ineens 7 satelieten!!
Hij gaat nu voor mij uitzoeken welke de juiste is, ter vervanging van mijn eigen.
Echter, ik speur zelf ook wel door en ik kom uit op diverse antennes die rond de 90 euro kosten.
Diegene die het er meest op lijkt is de antenne van calearo zie, http://www.kew.nl/kew.aspx?p=955 kosten 89 euro ex verzendkosten en montage.
Conrad heeft er ook een van Hirschmann (Zoek op DAKANTENNE GPS 925) en die kost ook 89 euro en dat is ook geen slechte denk ik.
De antenne moet bij mij 2 functies hebben nl gps en gsm.
Wat is nu de beste? Zijn er misschien nog andere/betere antennes? of kan iemand zeggen wat ze bij de officiele Renault dealer kosten?
Groeten,
JanMarcel
16 jaar
70,-ex btw bij de dealer
[quote=abc]70,-ex btw bij de dealer[/quote]
72,50 excl.
Inmiddels zit er een nieuwe GPS antenne op, en ja hoor PERFECT.
Alles werkt nu zoals het hoort. Binnen enkele seconden, ploep en daar zijn de 5-8 satelieten!
Echt super, zo hoort zo'n ding dus te werken. Als ik dat geweten had, had ik de antenne direct vervangen, wat een verschil! Nu maar hopen dat dit ding lang blijft zitten en goed blijft werken. Al met al toch weer 175 euro's naar de dealer gegaan. Best veel geld, maar goed ik kan het zelf niet!
Iedereen bedankt voor het meedenken!
M.vr.gr.
Tiemen
16 jaar
Is het moeilijk om zelf de antenne te vervangen?
iemand tips of een beschrijving?
groeten Herrald
16 jaar
Hoe de gps antenne te vervangen?
graag tips om het voor mij makkelijker te maken.
alvast bedankt
16 jaar
[quote=Kroes6404]Hoe de gps antenne te vervangen?
graag tips om het voor mij makkelijker te maken.
alvast bedankt[/quote]
HEt s best wel een werkje. Ik heb meegekeken bij de garage. Eerst haal je de binnenekleding los (achterkant) aan de bovenkant van de klep, bij de achterste binnenverlichting. Daarboven zit de atenne. Deze los draaien, dan heb je de atenne los. Vervolgens loopt de leiding langs de achterste stijl, en gaat vervolgens naar de stekkers die op de binnenkant van het rechterachterwiel zitten. Nieuwe inpluggen en kabels weer wegwerken, en voila. Alleen is het een beetje meer werk dan ik nu schets.
Veel succes. Volgens mij staat er ook een tekening in eerdere post, kijk deze maar eens na
Gr.
Tiemen
16 jaar
Oke super.
bedankt voor de snelle reactie.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar