close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: Niet aanslaan van motor

Bouwjaar: 1991

Hallo mensen,

Het gaat hier om een Clio 1.8 16v (Motortype F7P) en ik heb het volgende probleem:
Afgelopen week wilde ik na het werk de auto starten, maar hij wilde niet aanslaan. De startmotor draait dus gewoon rond. Ook kwam er rook onder de motorkap vandaan. Snel uitgestapt en klep los, de rook leek onder de accu of relaiskast vandaan te komen.

Ik heb nu al van alles geprobeert/gecontroleerd, hieronder even een opsomming:
- De bougies vonken.
- Bobine doorgemeten: weerstand is goed.
- BDP-sensor doorgemeten: weerstand is goed.
- Brandstof komt ook in de cilinders.
- Gasklep gaat gewoon los.

En nu komt het:
- Compressie gemeten, vanaf distributiezijde gezien: 14-8-8-6. Dit klopt dus niet.
- Ook zit er benzine in het carter, te zien op peilstok: zo'n 6 cm boven MAX niveau.

In eerste instantie zou je zeggen: dat zijn de zuigerveren. Maar ik heb nooit last gehad van extreem olieverbruik of zo. De auto is gewoon normaal rijdend weg gezet en nooit ergens last van gehad. Ik heb de auto ook proberen aan te slepen, dit was echter ook geen succes.

Verder leek mij de benzinedruk veel te hoog, als ik de auto probeerde te starten zonder bougie in de cilinder spoot de brandstof zo'n 2 meter de lucht. Hoe hoger de compressie in de cilinders, hoe hoger de brandstof komt natuurlijk.

Het lijkt mij sterk dat ik in één keer tijdens het starten de zuigerveren er tussen uit blaas. Wat ik me wel voor kan stellen is dat op de één of andere manier (sluiting?) de benzinedruk veel te hoog is, waardoor de motor meteen verzuipt en dus niet aanslaat. En als er maar genoeg benzine in de cilinder zit, dan perst deze dat misschien wel langs de zuigerveren.

En waar ik ook mee zit is die rook de eerste keer toen die niet meer wilde starten. Dit krijg je niet bij kapotte zuigerveren. Het brandstofpomprelais en hoofd/systeemrelais zitten daar in de buurt kunnen deze daar iets mee te maken hebben?

Het is een heel verhaal, maar alvast bedankt voor het meedenken.

Yde Wesselink

Geplaatst door

Yde (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Probleem gevonden: De kabelboom boven de versnellingsbak is doorgebrandt. De doorgebrande draden leiden naar de injectoren, dus waarschijnlijk gaat mijn theorie dus op: injectoren staan constant open. Morgen even repareren, nieuwe olie + filter erin en dan maar het beste hopen.

Yde 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.