Renault Clio: slecht schakelen en hoog brandstofgebruik

Bouwjaar: 1991

Hallo,

Mijn clio vertoont de volgende problemen:
- slecht schakelen. Soms krijg ik m niet van de 2 in de 3, met wat 'roeren'kom ik er uiteindelijk wel. Andersom is vaak ook een probleem waarbij in ieder geval even 'tandenpoetsen'te horen is in de bak. Nu is vanmorgen ook nog eens het kabeltje gebroken waarmee je m in de achteruit kan zetten. Ik heb overigens het idee dat het schakelen nu iets beter gaat.
Vraag: Zijn dit synchronisatieproblemen of is het schakelmechanisme voor de bak versleten.

- Hoog brandstofverbruik. Het betreft een 1.9D met een gemiddeld verbruik van 1 op 14,5. Lijkt mij hoog. auto loopt soepel, rookt absoluut niet. Twee bijzonderheden, de distributieriem is door de vorige eigenaar vervangen plm 15000km terug. Voor op de brandstofpomp zit een 'pot' die, zoals ik me heb laten vertellen, obv de gasstand de brandstoftoevoer stopt als je het gaspedaal loslaat en de motor nog wel toeren draait. Deze is niet aangesloten wegen vroegere kortsluiting.

Iemand een idee wat bovenstaande problemen kunnen zijn? Alvast bedankt!

Jelleh

Geplaatst door Jelleh (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

rob9916 (0), 19 jaar geleden

Hi,

Een paar berichten onder de jouwe beschrijf ik mogelijk hetzelfde probleem (versleten koppelingsplaten?)bij mijn clio 1.2 uit '91.
Ook het verbruik van mijn clio is hoger dan ik had verwacht. Ongeveer 1 op 12.5. Volgens de cijfers zou hij 1 op 15 moeten lopen. Ik heb de oorzaak nog niet gevonden.
Gr. Rob

Jelleh (0), 19 jaar geleden

Hoi Rob,

Dat probleem van jou zit m denk ik in het mechanisme van de pook. Dat ringetje dat jij omhoog trekt om hem in de achteruit te kunnen zetten staat in verbinding met een mechanisme dat zich onder de pookhoes bevindt. Trek die maar eens open. Dat mechanisme loopt namelijk tegen een geleiderailtje aan. Ik heb het idee dat de afstelling van jouw pook mogelijk niet goed is. Dat zeg ik omdat je beschrijft dat de 1 , de 2 en de achteruit niet goed functioneren. Als je die ring omhog trekt en je krijgt de auto wel goed in de 1 en de 2 dan zit het probleem vrijwel zeker daarin. Anders zou je eens moeten kijken of het mechanisme wel goed is gesmeerd, met name bij alle kogelgewrichtjes ed.

De versleten koppeling lijkt mij in jouw geval niet aan de orde. Dan zouden ook andere versnellingen moeizaam gaan, zou de koppeling mogelijk slippen, of zou de auto de neiging hebben weg te rijden terwijl jij de koppeliing hebt ingedrukt.

Overigens, volgens mij kost een komplete koppeling om en nabij de 200 euro. Erin zetten is echter nogal een tijdsintensieve klus van zeker 4 uur. Reken maar uit wat het je dan kost (4 uren valt het nog reuze mee!!!, ik denk dat er wel wat meer uren in gaan zitten)

rob9916 (0), 19 jaar geleden

Hi Jelle,
Bedankt voor het nieuwe perspectief. Ik had daar nog niet aan gedacht en zal er zeker naar kijken. Je hebt gelijk dat mijn auto niet de overige kenmerken van een versleten koppelingsplaat vertoont. Echter, omdat het strakker spannen van de koppelingskabel lijkt te werken, ben ik bang dat het toch de drukgroep is.
Nog even over dat verbruik van jou: als je veel in de stad rijdt lijkt mij het niet zo hoog.Volgens de offficiele opgave verbruikt jouw auto in de stad 1 op 15,2 en bij 120 km/u 1 op 17,5. Je auto is al wat jaartjes en de officiele opgave wordt toch nooit gehaald, dus ...
Gr. Rob

ARTHUR KOEMAN (0) PRO, 19 jaar geleden

volgens mij kan je probleem in de schakelstangbevestiging aan de hefboom van de versnellingsbak zitten , in deze bevestiging zit een busje met een rubbertje wat wel een te veel speling kan hebben.vervang dit maar een neem dan ook het boutje maar mee

Jelleh (0), 19 jaar geleden

Hallo Arthur,

Ik was er inmiddels achter gekomen dat het dat busje betrof (na veel gezoek) Het kabeltje voor de achteruit was namelijk gebroken. Even naar de fietsenmaker want renault levert aleen een hele pook.

Inmiddels ben ik trouwens van alle problemen met de clio af, hij is namelijk total loss door een over het hoofd geziene tegenligger. Iemand nog belang bij een goede motor, deuren, interieur, trekhaak oid wat nog niet kapot is???

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.