close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Twingo: niet starten

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

het gaat hier over een twingo met semi automaatbak. Soms kun je de wagen gewoon starten en er mee weg rijden, het kan wel eens zijn dat je onderweg gewoon stil valt en hem gewoon niet meer gestart krijgt. Als je dan een uurke erna probeerd start hij gewoon weer.
Het kan zijn als je zonder problemen naar de winkel rijd en als je terug instapt dat je hem niet gestart krijgt.

Denk dat het iets met de injector te maken heeft (is een mono-injectie)
ik weet dat als je de injctor nameet dat het 1,8 ohm moet zijn nu meet ik 1,6 ohm erg???
hoeveelk volt moet erop staan bij het starten? meet 6V (wagen start niet)

Heeft er iemand een foto waar de injector opstaat met de 2 dichten erop, want heb de injector eruit gehaald maar hij is niet meer helemaal dicht denk dat er een dichting niet mer goed zit... want als je de sleutel omdraaid,zodat de benzinenpomp draait, dan loopt er al benzine de carbu in

Geplaatst door

vw_speedsterke (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wie kan me aub zeggen hoeveel volt er op de injector komt staan bij het starten

Eerst ander gebr gasklephuis(compleet) halen.

Bdp sensoren geven bij renault nog wel eens deze start problemen.
Oiram

Misschien kun je je bericht wat verduidelijken en onderscheid maken in starten en niet aanslaan (met starten is dus het ronddraaien van de startmotor bedoeld). Je hebt een semi- automaat. Bij een volautomaat moet je altijd de bak in een veilige stand (P of N) zetten. Is dit ook zo bij jouw semi-automaat?

Met mijn Clio automaat had ik ook heel af en toe startproblemen. Dit bleek uiteindelijk te liggen aan het amp stekertje op de startmotor. Deze maakte af en toe slecht contact. Amp vervangen en geen problemen meer. Dacht eerst dat het aan de selecteurstand lag (P of N) maar dat was dus niet het geval. Zou beginnen met deze amp te vervangen, kost niets en kan nooit kwaad.

hoogfrequent 0

18 jaar

[quote=hoogfrequent]Misschien kun je je bericht wat verduidelijken en onderscheid maken in starten en niet aanslaan (met starten is dus het ronddraaien van de startmotor bedoeld). Je hebt een semi- automaat. Bij een volautomaat moet je altijd de bak in een veilige stand (P of N) zetten. Is dit ook zo bij jouw semi-automaat?

Met mijn Clio automaat had ik ook heel af en toe startproblemen. Dit bleek uiteindelijk te liggen aan het amp stekertje op de startmotor. Deze maakte af en toe slecht contact. Amp vervangen en geen problemen meer. Dacht eerst dat het aan de selecteurstand lag (P of N) maar dat was dus niet het geval. Zou beginnen met deze amp te vervangen, kost niets en kan nooit kwaad.[/quote]
Start motor draaid gewoon dat is geen probleem, ik moet deze ook in neutraal zetten want anders gaat de starter ook niet rond.


@ universeel11698: volgens mij krijg ik gewoon geen inspuiting, dit heeft toch niets met de bdp sensor te maken of zie ik dit verkeerd?
Ga morgen de injector er nog eens uithalen en de gemeten waarde die ik nu meet bij het starten (6v) eens met een regelvoeding op de injector zetten en kijken of deze wel bekrachtigd word.

Gezien de verstuiver problemen "op contact zetten dan loopt er al benzine de carbu in".
Is er iets niet goed (meer)met de verstuiver.

Als de stekker van inj. los is mag hij natuurlijk geen brandstof geven.
Spanning is vlgs mij 11-14 v (op contact en niet starten natuurlijk)


BDPsensor
Als de motor niet "vonkt"spuit hij ook niet in.

Oiram

het probleem dat er benzine komt in de carbu als de pomp draaid is opgelost, dit was omdat er een dichting slecht was van de injector.

maar bij het starten spuit hij geen benzine in. Of wel ligt het aan de sturinh (te weinig spanning) of de injector gaat niet altijd open.
Daarom zou ik willen weten hoeveel spanning er op de injector komt te staan bij het starten. Kan iemand dit ergens opzoeken voor me

groeten

Bij mijn weten staat er accuspanning op(injector) als de auto op contact staat.
Wanneer je hem start word de massa pulserend ingeschakeld.
Stekker los nemen(inj.) en op de stekker meten ,dan zou je een testlampje op +/- van de inj stekker kunnen plaatsen.(moet dan knipperen bij starten)
Bij een ander type Ren.(Bosch gasklephuis) heb ik wel een injector gezien die (soms weigerde)
Oiram

Begin eens met het controleren van de BDP sensor. Die gaan bij Renault met bosjes. Daarna meten of er spanning op de injector komt. Enne meten is weten, gissen is missen, succes.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

En de massaverbindingen controleren

hoogfrequent 0

18 jaar

heb de ecu uitgelezen met een bosch kts. ik had 6 foutmelding. Nu heb ik deze gewist en terug proberen te starten nu heb ik alleen foutmelding 93 krukas-positiesensor, plausibiliteit

Nu heb ik deze uitgemeten, de omse waarde moet volgens autodata 200 ohm zijn deze heb ik ook gemeten. heb ook gekeken of het signaal bij ecu komt dit is ook inorde.
Heb de sensor vervangen door een nieuwe maar ik blijf deze foutcode krijgen.

iemand nog een oplossing hiervoor?

Je moet de BDP connector ook vervangen, niet alleen de sensor.

Megane20 0

18 jaar

hoe bedoel je eigenlijk? aan de nieuwe sensor zit toch een stuk van de connector... Moet ik het andere stuk ook vervangen, kun je die apart verkrijgen? of gewoon deze eraf knippen en bij de sensor ook en dan aan elkaar maken of bedoel je nog iets anders

Ja het andere stuk ook vervangen. Beste is een nieuwe connector erop zetten, aan elkaar solderen kan ook maar dan kan dat later weer lastiger zijn.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

en je injector krijgt 12v. onbelast gemeten uiteraard.

timhoeks2 0
badge

18 jaar

[quote=timhoeks2]en je injector krijgt 12v. onbelast gemeten uiteraard.[/quote]
hoe kan ik deze onbelast meten?
injector krijgt toch pas spanning bij het starten, want anders zou er al meten benzine worden ingespuiten als het contact word opgezet? of zie ik dit verkeerd, in ieder geval bij het starten krijg ie ongeveer 6V.
Batterij spanning zakt naar ongeveer 9v. dus moet nu op de injector normaal ook 9 volt staan of klopt die 6v wel


Ik hoop dat jullie het niet op je zenuwen krijgen van me :-)
Maar ben iemand die kraag iets bijleerd en daarom dat ik dit allemaal zelf wil doen, en zo de werking van de motor beter leer kennen.
Ben een kever liefhebber en daar is gelukkig den techniek iets gemakkelijker, gelukkig kende ze toen in die tijd deze electronica niet :-)

Een spanning van 9 volt tijdens starten is wel erg laag. Ik denk dat je accu aan de slechte kant is. Misschien speelt dit je ook parten.

hoogfrequent 0

18 jaar

Als je de auto op contact zet zal er op de injector simpel gezegd de accu spanning komen.
Maar hij zal nog niet inspuiten want er is nog geen -
Daarna zal (als je hem start) de massa (-) pulserend ingeschakeld worden.
Waarna hij zal gaan inspuiten.
Ik ga er wel vanuit dat de ontsteking vonkt.
Met een volle accu alles testen anders kun je niet op je metingen aan.
Oiram

[quote=UNIVERSEEL11698]Als je de auto op contact zet zal er op de injector simpel gezegd de accu spanning komen.
Maar hij zal nog niet inspuiten want er is nog geen -
Daarna zal (als je hem start) de massa (-) pulserend ingeschakeld worden.
Waarna hij zal gaan inspuiten.
Ik ga er wel vanuit dat de ontsteking vonkt.
Met een volle accu alles testen anders kun je niet op je metingen aan.
Oiram[/quote]
de onsteking vokt en alle 4 de bougies zijn inorde.
Dus als ik het goed voor heb, dan meet ik gewoon met de 2 meetpennen van mijn multimeter op de injector en dan moet ik de accuspanning meten als het contact opstaat.
Volgens mij is dit niet het geval... (moet dit nog eens gaan meten, ga dit morgen ff doen want moet vandaag naar de avondschool, eerste jaar automechanika)

Batterij is inorde, is ook pas terug aan de lader geweest.

Als ik geen 12v meet aan de injector, wat kan hier de reden van zijn buiten ergens een kabelbreuk...

Tussen de draden van één injector meet je niets als je niet start.
Tussen een van de draden en de massa van de auto moet wel 12 volt staan dat is essentieel. Die andere draad wordt door de ecu naar massa geschakeld en dan heb je injectie.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

pfff hier zijn we weer, vandaag weer enkele uren aan de twingo bezig geweest.
Probleem met de injector is nu volledig opgelost door een andere te plaatsen. deze is dicht en spuit pas in bij het proberen starten.
Hij spuit dus in en ik krijg een vonk bij de bougies. maar hij start niet. Nu is er waarschijnlijk iets mis met de ontsteking.
Of wel is de bobine slecht, geeft te weinig. Want als ik bougie tegen de massa hou dan krijg ik een kleine vonk hou ik hem er iets vanaf dan niks meer en dan zou hij ook moet vonken...
Heb een andere bobine geprobeerd (van een ander merk maar heb deze aangesloten via de stekker)deze vonkt wel wat harder maar krijg hem nog niet gestart.

Nu heb ik in autodata gelezen dat op de stekker van de bobine, bij ingeschakeld contact 12v moet staan... hier krijg ik geen 12v. als ik nu meet t.o.v de batterij dan krijg ik wel de - maar geen +.
Of is dit een fout in autodata en moet daar pas 12v meten bij het starten...
vanwaar moeten deze signale komen?
heeft er iemand elektrische schema's... aub mail me deze ff naar wernerstrackx@hotmail.com

kan die krukassensor er ook nog iets mee te maken hebben????
er zit een nieuwe in en de signale (weerstand en volt bij het proberen starten)die ik rechtstreeks op de sensor meet krijg ik ook bij de ecu aan... dus zoals hier al gemeld is dat ik de stekker ook moet vervangen heeft volgens mij weinig zin want krijg de zelfde signalen door....

waar zitten de profs en help me ff want begin het haast moe te worden mee da twingo'ke....

Wat bedoel je precies met "tov de batterij krijg ik wel de - maar geen +" ?

Verder, zitten de bougiekabels in de juiste volgorde op de verdelerkap ?

Hoe is het met je accu ? Zit die nog steeds op 9 Volt tijdens het starten ? Dit dan ook oplossen, dan opnieuw proberen.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Werner, als je de bougie niet meer tegen massa houdt zal deze inderdaad niet meer vonken. Je loopt wel de kans de bobine hiermee te beschadigen want de hoogspanning kan dan niet weg. Niet meer zo doen dus. Je kan wel de electrodenafstand wat vergroten en kijken of er dan nog steeds vonk is (bougie schroefdraad tegen massa houden).
Vaak regelt de computer dat er niet continu 12V op de bobine staat bij stilstand omdat dit nogal wat stroom vraagt. Of dit bij de Twingo zo is weet ik niet maar als je tijdens starten 12V op de bobine meet is dit wel in orde. Bovendien krijg je vonk bij het starten dus dat lijkt goed te werken. Mij lijkt de ontsteking zelf dan ook in orde.
Hiermee is je uiteindelijke probleem dan ook nog niet opgelost maar er komen vast nog meer ideeen.

hoogfrequent 0

18 jaar

ja maar de bobine geeft toch te weinig want als ik nu een stroboscoop lamp voor onstekingen af te stellen aansluit dan krijg ik deze zelf niet aan het flikkeren. met die andere bobine gaat dit wel

krijg benzine inspuiting, krijg een vonk

ik snap er niks meer van

Meet nog eens de accuspanning tijdens starten!!!. Wat voor stroboscooplamp gebruik je. Eentje met een inductieklamp om de bougiekabel of eentje die je tussen bougikabel en bougie monteerd.

hoogfrequent 0

18 jaar

[quote=pieterp9094]Wat bedoel je precies met "tov de batterij krijg ik wel de - maar geen +" ?

Verder, zitten de bougiekabels in de juiste volgorde op de verdelerkap ?

Hoe is het met je accu ? Zit die nog steeds op 9 Volt tijdens het starten ? Dit dan ook oplossen, dan opnieuw proberen.[/quote]
als ik de - klem van mijn volt meter op de draad van de aanlsuiting van de bobine houd en de andere de + dus op de + van de batterij dan krijg ik 12v

als ik nu de + van de volt meter op de andere aansluiting hou en de min op de batterij dan meet ik niets...

dus als ik nu gewoon met de v meter op de 2 aanlsuitklemmen meet dan meet ik niks. maar bij het voorgaande blijkt dat ik er wel de - heb maar geen +. Maar dit is gedaan alleen met het contact op. zoals in autodata beschreven stond

[quote=hoogfrequent]Meet nog eens de accuspanning tijdens starten!!!. Wat voor stroboscooplamp gebruik je. Eentje met een inductieklamp om de bougiekabel of eentje die je tussen bougikabel en bougie monteerd.[/quote]
eentje met een inductielamp en deze werkt goed want heb daar bij andere geen problemen mee...

van de batterijspanning weet ik nu niet maar hij hangt terug aan de lader.

maar heb dat toen ook eens op mijn vw caddy gemeten bij het starten en deze start van de eerste keer en de spanning daald daar ook naar 9-10v

zijn er echt zo geen sites waar je schema's vanaf kunt halen...
ben een 2 tal jaar geleden bezig geweest met een kabelboom te ontleden van een subaru motor om deze in mijn kever te leggen. daar heb ik alle schemas van gevonden op het net

maar omdat ik weinig tijd heb om deze nu te zoeken hoop ik van iemand iets te kunnen krijgen

mvg

Probeer het nog maar eens na het laden. Als de vonk zo al zwak is dan zal er onder compressie in de motor zelf wel helemaal niets van over blijven. De spanning op een kant van de bobine moet accuspanning zijn (ik vermoed een gele draad). De andere kant wordt naar massa geschakeld en op dat moment krijg je een vonk. Als de spanning verder goed is dan kan het alleen de bobine zijn die zorgt voor die slechte vonk.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

T'is wel vreemd dat je stroboscooopje niet flitst. Ik had laatst zelf problemen met mijn motorfiets. Ook een zwakke vonk en lage accuspanning. Na me rot gezocht te hebben met digitale oscilloscoop om de pulsgevers te controleren en af te stellen bleek uiteidelijk dat tijdens starten de accuspanning weliswaar (maar) tot 9 volt daalde, maar door verder spanningsverlies in bedrading/schakelaars de spanning over de ontsteking zelf nog maar 8 volt te zijn. En dat was zo'n geval van bij 8,0 volt wel vonk en bij 7,9 volt geen enkele vonk. Ga je starten met bougie er uit (om de vonk te controleren) dan draait de startmotor makkelijker rond en zakt de accuspanning minder in. Dan net wel vonk. Bougie er in, meer startstroom, accuspanning lager en dan geen vonk. Is dan lekker zoeken. Maar met een goed accu er in ging alles wel goed omdat dan de spanning op de accu boven de 10V bleef. Uiteraard probleem van spanningsverlies opgelost (slechte kill-switch) en sindsdien starten als een lier.
Je zou dan ook nog eens de spanning moeten meten over de bobine tijdens starten. En dan de min van je meter op de min accupool en de plus van je meter op de plus kant van de bobine.
En kun je niet gewoon eens een andere accu proberen? Ik blijf 9 volt laag vinden.

hoogfrequent 0

18 jaar

kan mss wel wat inzitten. maar ja om een nieuwe accu te kopen en het daar niet aanliggen dat vind ik ook maar niks. heb hier nog een goede accu staan die in mijne kever zit maar die past niet op de plaats in de twingo en kan hem niet aansluiten.

Heb je geen startkabels?? Dan hoef je niets om te bouwen. Accu van Kever parallel aansluiten kan ook. En die VW-Caddy heeft een lekkere sterke accu!?

hoogfrequent 0

18 jaar

[quote=hoogfrequent]Heb je geen startkabels?? Dan hoef je niets om te bouwen. Accu van Kever parallel aansluiten kan ook. En die VW-Caddy heeft een lekkere sterke accu!?[/quote]
inderdaad, heb ik vorige keer ook geprobeerd zonder resultaat. maar morgen ga ik terug testen

Vandaag dus weer een hele tijd bezig geweest zonder resultaten.
Batterij was volledig opgeladen en heb er een 2de parallel opgehangen.
Met die andere bobine vonkt ie dus beter en inspuiting krijg ik ook.
Kleppen ff nagekeken en 2 terug afgesteld.

Maar krijg er nog altijd niks uit, helemaal niks, allee tis te zeggen als ik lang probeer te starten en stop dan, dan krijg ik wel een kleine (hoe moet ik het zeggen) ploff uit het gasklephuis en een klein rookwolkje...

De storing van krukassensor zit er ook nogaltijd in, kan de storingen wissen maar als ik dan probeer te starten dan is het ook meteen terug.

wat kan ik nog doen,testen,....


pfff begin de moed serieus te verliezen. Wat zoijn oude auto's toch gemakkelijk tegen over de nieuwe.... stomme elektronica ook

Ja, t'is ook geen probleemke meer, meer een nachtmerrie. En ja, die oude auto's zijn heel wat prettiger zonder al die poespas. Grootste probleem vandaag de dag is gewoon de software en de analyse methode wanneer er problemen zijn. Op zich zou juist die ece je moeten helpen met de oorzaak. Bijv. een ingebouwde meetsysteem dat de signalen van de sensoren weergeeft waardoor je ze beter kunt beoordelen. Nu wordt er alleen maar een foutindicatie weergegeven maar je weet de afkeurcriteria niet. Zoals jouw krukassensor. Er wordt natuurlijk niet voor niets een fout weergegeven. Maar waarom en waarvoor is de vraag. Je zegt dat je gemeten hebt. Maar wat heb je gemeten. Pulshoogte? En voldeed die dan aan de eis? (welke eis)

Je hebt nu al diverse problemen aangepakt. Rubber ring vervangen of zelfs de gehele injector, sensor vervangen maar nog steeds fout, andere bobine en nog niet starten. Heb je nog wel de goede ontsteekvolgorde met al dat verwisselen? En heb je nu ook nog wat spanningen gemeten? Ik heb even aan mijn Clio gemeten en deze komt bij starten niet onder de 11,3 Volt!!!!!

Aan het begin van dit forum deed die het tenminste nog. Heb je toen ook de ecu uitgelezen? En zijn de vervangen onderdelen nieuwe of slooponderdelen?

hoogfrequent 0

18 jaar

hoi,

in het begin heb ikde ecu uitgelezen en er zaten 6 fouten in.Nu had ik deze gewist, eigenlijk heel stom van me want heb niet opgeschreven welke fouten het waren....
Toen opnieuw geprobeerd en hij geeft alleen de krukassensor aan.
sensor die ik heb vervangen is een nieuwe,injector een tweede handse maar deze is goed.

ik denk dat ik het ga opgeven en hem naar de garage moet gaan doen... want zie er geen enkele goede hoop meer in

Ja, wordt wel moeilijk. Maar even terug naar het begin. Hij liep wel maar stopte er af en toe mee. Het enige wezenlijke wat je hebt gevonden was lekkage aan de inspuiter. Deze is nu vernieuwd. Je hebt storingen gereset en houdt storing aan de sensor over.

Probeer de oude sensor toch maar weer eens. Daar liep hij tenslotte wel op. Zit er geen verschil tussen deze sensoren bijv. afstand tot vliegwiel? Had je nou ook de stekers vervangen? Zo ja wel goed aangesloten?

Verder heb je nog geen antwoord gegeven op wat vragen. Ontstekingsvolgorde nog gecontroleerd? Een vergissing is snel gemaakt. Spanning op bobine tijdens starten etc. We proberen mee te denken en dan is het prettig om dit te weten. Want nogmaals, je boordspanning tijdens starten is met 9 volt gewoon aan de lage kant.

hoogfrequent 0

18 jaar

ok ga morgen de oude sensor terug steken. nee de stekkers heb ik niet vervangen.
ontstekingesvolgorde is ok
spanning op bobine heb ik niet gemeten
Boord spanning heb ik ook niet meer gemeten maar heb een batterij parallel gezet dus dat moet zeker goed zijn.

Werner, een goed oudhollands gezegde is meten = weten en gissen = missen, misschien hebben jullie daar net over de grens ook wat aan ;-). Wellicht is er ergens bedrading slecht en heb je daardoor te weinig spanning op de bobine, alleen door meten sluit je het uit.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Batterij spanning gemeten bij starten = 11.5V ok dus
spanning gemeten over bobine bij het starten (- van de meter op de min van accu en + van de meter op de + van de bobine) = accu spanning
oude krukas sensor terug geplaats

nog altijd niks,niks en nog eens niks

Spijtig dat ik er zelf niet uit kom dus twingo gaat waarschijnlijk naar de garage. Is niet mijn twingo en die vrouw heeft hem ook gekregen dus weet niet wat ze ermee gaat doen. Als ze naar de garage gaat en ik weet wat ze gedaan hebben dan post ik eht hier wel

In ieder geval bedankt iedereen voor de hulp

mvg
werner

Ja, heel jammer dat het maar niet lukt. Goed dat je nog even gemeten hebt, dan kunnen we dat uitsluiten. En we blijven natuurlijk graag op de hoogte. Succes.

hoogfrequent 0

18 jaar

Wat ik ook vergeten ben te zeggen:
Bij het zoveel keren proberen te starten spuit hij wel benzine in maar krijg geev verbranding. Dan valt me op dat alleen de bougies van cil. 2 en 3 nat zijn en de bougies van cil1 en 4 helemaal niet.
Dus dit wijst er gewoon op dat het inspuit moment niet goed is en dit hangt dan weer samen met de krukassensor.
Zoals jullie weten heb ik de sednsor al vervangen ook heb ik in plaats van de stekkers te verbinden deze met krokedillen klemmetjes verbonden met elkaar dus om het slechte contact in de stekker uit te sluiten.

Zou dit mss wijzen dat de ecu mss niet meer goed werkt en dat de ecu stuk is...
dit is en mijn ogen nog het enige
maarja om een ecu te gaan kopen en het daar weer niet alleen liggen daar heb ik ook niks aan dan ben ik geld aan het uitgeven en dan liggen die onderdelen hier straks...

Wener, ik kwam nog wat bijdragen tegen op het forum waar je misschien wat aan hebt. Zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p... deze clio starte niet meer,na wat meten bleek dat de relais van de boubine/benzinepomp en de injector voeding niet geschakeld werden [massa geschakeld].
bij verder meten heb ik gevonden,dat er een constante voeding aan de ecu weg was.ik heb deze hersteld, en nu loopt de clio weer maar slaat slecht aan [moet een beetje gas geven] en loopt zacht stationair.
en bij het contact aan zetten brandt het motor managment lampje niet [lampje is niet kapot]
kan het de ecu zijn
en http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... (invloed startmotor op sensor. Ligt de sensorkabel niet te dicht bij de startmotorkabel?

hoogfrequent 0

18 jaar

ok merci,
dat ga ik morgen eens controleren of alle constate voedingen aan de ecu komen. Heeft iemand een idee op welke aansluitingen deze moeten komen? Weet niet direct of ik die schema's heb normaal zal dat wel op autodata staan...

als dat ok is dan ga ik hem eens aan de gang proberen te trekken.

JAAAAAAAAAAAAJAAAAAAAAAAAAAAAJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :-)

ik kon het niet laten ff na de garage gelopen en computer daar opgezet en in autodata gekeken daar stond in wat ik moest meten

moet de ecu afkoppelen en een aansluiting aan de massaleggen. dan hoordde je een relais schakelen en dan moest ik op een andere aansluitpunt meten en daar moest ik accu spanning meten, en je raad het al niks...

heb toen ff de 2 massa punten gemeten deze waren goed, toen heb ik de die ene aansluiting die ik aan de massa moet leggen een paar keren eraf gehaald en terug gelegt en toen terug gemeten en toen had ik wel accuspanning.

ecu terug aangesloten en proberen te starten, hij wou niet echt maar je hoorde dat hij wou (dat heb ik al ff niet meer gehoord bij deze twingo)
dus relais is niet meer goed...

merci hoogfrequent merci

zen zo gelukkig dat ik hem nog eens gestart heb gekregen... :-)

oke en doet hij het nu en wat was nu de oorzaak want ik kan het niet meer volgen hoor

limp 0
badge

18 jaar

De wagen start nu momenteel, het lag aan de relais die zorgt voor de spanning van de ecu. Wel vreemd want had wel inspuiting en ontsteking maar de ecu zal niet helemaal goed gewerkt hebben met de ontbrekende spanning.

Het grote problaam was dus dat hij niet gestart kon worden. Morgen ga ik de ecu terug uitlezen en kijken of alles ok blijft na een proefrit

Wener, ik heb inmiddels een schema rondom de ECU van een Clio welke waarschijnlijk wel vergelijkbaar is. Er zijn 2 relais. 1 voor de brandstofpomp en inspuitventiel en 1 hoofdrelais. Waarschijnlijk heb je problemen met het hoofdrelais wat verklaard waarom je wel 12 volt over het inspuitventiel gemeten hebt en deze ook gewoon werkte.

Kun je nog opgeven welke pennen je aan massa hebt gelegd en waar je 12 volt moest meten?Ik steek er graag ook nog wat van op.

Heb je trouwens nu het relais vervangen? Meet in ieder geval de spanning over de relaisspoel (pen 1 en 2 volgens mijn schema). Deze moet 12 volt zijn. Zo niet heb je een probleem met bedrading en gaat het binnenkort weer fout.

Groet Richard

hoogfrequent 0

18 jaar

Het meten bij het relais is een goede tip. Meet ook even de spanning over het contact van het relais. Als er 12 volt op de spoel staat moet de spanning over het contact bijna 0 V zijn. Meestal zijn het de contacten van het relais zelf of de contacten van het blok waar het relais ingeprikt zit.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

En Wener, loopt die nou goed en wat was er nu precies defect?

hoogfrequent 0

18 jaar

Kennelijk loopt die als een zonnetje? Misschien leuk van je Werner om het hier nog even te melden wat het nu was en of je ECU nu schoon is..

hoogfrequent 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.