auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault megane dti air: nog steeds veel problemen met koud starten !!!

Bouwjaar: 2001

hallo,

ik zit nu echt met een vreemd probleem. ik krijg de motor moeilijk aan de praat als deze koud is.
het rare is dat ie onregelmatig niet wil aanslaan.
de ene keer wel en de andere keer weer niet ?
ik moet dan blijven doorstarten totdat ie eindelijk met schokken aanslaat.
er komt dan ook meteen een flinke hoeveelheid witte rook uit de uitlaat als deze eenmaal aanslaat.
het gekke is zet de motor weer uit ,en je start weer dan slaat ie wel probleemloos in 1 keer aan.
als de motor warm is slaat ie wel in 1 keer aan.
de garage ( universele, waar ik al jaren kom ) staat voor een raadsel.
1,5 maand terug hadden ze de gloeibougies , brandstof filter en gisteren ook nog het dure gloei relais vervangen en brandstofleidingen gecontroleerd op valse lucht en systeem uitgelezen op foutmeldingen.... totaal geen fouten te vinden blijkt. maar...
ik ben het nu echt zat toen ik gisteren voor de zoveelste dure reparatie kon ophalen. startprobleem was tijdelijk opgelost want vanmiddag wou startte de motor weer niet.
ze weten echt niet meer wat het kan zijn.
ik vind ook dat de motor slomer is geworden en meer diesel verbruikt bij een gelijke rijstijl.
ik had eens iets gelezen op een volkswagen forum ( heeft misschien niets met renault te maken) dat de EGR klep en inlaat spruitstuk problemen kan geven als deze vervuild is waardoor de motor oa. slecht start met koude motor.

wie o wie kan mij helpen ???

Geplaatst door

versace1 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

klepspeling laten controleren en evt afstellen

ksie 0
badge

19 jaar

Gloeiers werken niet goed (gloeitimer / temp. sensor).
En EGR kan idd je inlaat vol met roet zetten waardor je slecht vermogen geleverd krijgt, dit is meestal te herkennen door zwarte rook uit de uitlaat bij fel accelereren.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

gloeibougies zijn goed, volgens de betreffende monteur worden ze goed warm ( worden rood gloeiend ).
ik vind inderdaad dat de auto slomer is geworden vergeleken met toen ik 'm pas had aangeschaft, das was 15000 km geleden, teller staat nu op 155000 km.
is er een manier om zelf te controleren of er sprake is van ernstige vervuiling ? ben zelf handig met sleutelen.
ik heb er weinig zin in om mijn auto weer voor een paar dagen voor controle te moeten missen.

versace1 0

19 jaar

aanslaan koud heeft te maken met goede gloeistiften en een goede compressie .Dus controleer de klepspeling eerst voor dat je van alles gaat vernieuwen zonder dat dit nodig is

ksie 0
badge

19 jaar

de motor heeft nu dagen later veel meer kuren. hij start en loopt stationair met erg veel schokken. het hele auto begon te schudden. ik heb toen onder de motorkap gekeken en ik schrok want de motor schudde echt abnormaal veel , net als een wasmachine die niet in balans centrifugeert.
het lijkt echt of ie dan op 3 cilinders loopt ! het toerental is op dat moment verhoogd naar 1500 toeren ! waarschijnlijk noodloop. het rare is dat ie geen foutcodes aangeeft ?
bij het gasgeven en na een paar honderd meter voorzichig rijden loopt ie wel weer rustig stationair.
mijn garage gelooft me niet dat het aan de kleppen speling ligt.
is dit nu eigenlijk wel of niet het geval ?
wie weet hoe ik de EGR klep (tijdelijk) kan uitschakelen ?

HELP ME !

versace1 0

19 jaar

Deze renault motoren hebben wel last van te weinig klepstelling en als deze dicht staan Dan moet je kompleet stoterbussen vervangen door het oude type deze kun je gewoon met plaatje later weer stellen, is het start toerental van start motor wel goed 250 toeren p/min, en het inlaat spruitstuk goed schoon maken en egr klep afdoppen

Roelof10198 0
badge

19 jaar

startmotor en accu is volgens de garage niet het probleem.
als ie eenmaal aanslaat en ik zet 'm uit en dan start ie wel meteen in 1 keer ?
mijn vraag is ook hoe kan ik de EGR klep afdoppen ?
moet ik een propje in een luchtslangetje v/d EGR klep stoppen ?
waar zit dit en hoe doe je dit ? ik ben geen monteur maar wel technisch.

versace1 0

19 jaar

Volgens mijn kun je een dichte pakking maken tussen egr klep en spruit stuk . Deze moet wel hitte bestendig zijn. En wat betreft startmotor die toerental moet je met een tester op meten want het is niet te horen.

Roelof10198 0
badge

19 jaar

Ik heb precies dezelfde problemen met mijn Megane dTI 1999. Het begon met problemen bij starten in kou; pas bij 2e of 3e poging start hij met veel schokken. Garage heeft toen 1 kapotte gloeibougie vervangen maar dit heeft niks geholpen. Sinds een tijdje is het motorvermogen ook sterk afgenomen (van 100-120 in 30sec ofzo, kword eruitgetrokken door vrachtwagens) en dieselverbruik toegenomen(100km minder op volle tank). Garage zegt dat turbo waarschijnlijk stuk is (dit zou geen oorzaak zijn voor het slechte starten(?))... Kosten geschat op EUR1400,- Is dit reëel? Nu ben ik dus aan het orienteren maar ik heb bij FAQ's van turbo-bedrijven gelezen dat het niet zo maar opgelost is met een nieuwe turbo maar ook aan andere defecten kan liggen. Turboproblemen kunnen al ontstaan bij onzorvuldig olie verversen? Graag blijf ik op de hoogte of dit goedkoper/anders kan want kosten worden wel erg hoog voor een 2ton gelopen auto...

Randolftc 0

19 jaar

hallo ,

ik heb mijn auto (alweer) een paar dagen geleden naar de garage gebracht (ze hebben inmiddels echt een waslijst aan onderdelen vervangen en nog helpt het niets.) toen ik de volgende dag had gebeld of de auto al gemaakt was moest ik even naar de garage komen voor uitleg i.v.m. geen reparatie.
ze zeggen dat ze met de auto naar een diesel specialist zijn gegaan en die heeft de hele motor uitgelezen en getest. deze is tot de conclusie gekomen dat 'waarschijnlijk', hij geeft geen 100 % zekerheid, dat de motor gewoon op is ??? de compressie bij koude is al niet goed, dit kan de oorzaak zijn. alles werkt verder goed, voorgloeien en start toerental van de startmotor,enz is allemaal goed. ik kan kiezen voor doorrijden nu het niet meer vriest of de auto inruilen voor een andere auto, gezien de revisie van de motor veel tijd en geld kost.
hoe kan een motor met 150.000 km al ernstige motorslijtage opgelopen hebben ? ik ben absoluut geen 'trapper', als ik hard wil rijden koop ik wel gti.
ze beweren dat de vorige eigenaar iemand moet zijn geweest die nooit de motor rustig liet warmdraaien maar meteen met koude motor vol gas weg rijd. (lease rijder) hierdoor is er nu motorslijtage ontstaan tussen de zuigers en de cilinderwanden.
ik wil de garage nog niet helemaal geloven want ze hebben nog steeds de kleppen nog niet afgesteld terwijl ik daar iedere keer om vroeg. ik weet dat compressie verlies ook kan ontstaan als er teveel klep speling is. want bij koude motor hoor ik nu steeds harder tikkende geluiden bij het stationair draaien. dit was helemaal niet zo.
ik heb inderdaad ook last van verhoogde olieverbruik , maar verder rijd de auto nog gewoon goed, trekt normaal op , maar hij is nu ook veel meer diesel gaan zuipen, het verbruik is bijna gelijk aan een kleine benzine auto. ik haal gemiddeld 1 op 15. bij hele lange afstanden op de snelweg haal ik ongeveer 1 op 16,5. dit kan ook nooit goed zijn.
laat me graag meer weten wat je gedaan hebt.
als ik jou was zou ik naar een andere garage gaan om te kijken wat die voor conclusie trekt.
ik ben panellid van tros radar en ik ga even op de site rondspitten , misschien dat er meer mensen met dezelfde klachten zijn.
turbo problemen komen ook bij andere merken voor ( VAG groep )
ik lees veel auto forums en het turbo probleem komt helaas voor. meestal wordt dit veroorzaakt door vastlopen of zwaar draaien v/d turbolager, en dit komt weer door de zwaar vervuilde inlaat-spruitstuk op het motorblok.
soms is de turbo nog te redden door het aangekoekte roet te verwijderen en inlaat-spruitstuk volledig te reinigen.
weet niet of het bij uw auto het geval is.
mail me voor alle info.

akasbi@yahoo.com

versace1 0

19 jaar

Ongelovelijk dat de de klepspeling niet controleren. Overigens komt compressieverlies door te strakke kleppen en dus niet met teveel speling.

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Het probleem is inmiddels zowaar verholpen! Ben wezen informeren bij turbospecialist wat e.e.a. kost en hij kwam op niet meer dan 400-500eur voor een nieuwe turbo. Dit vond ik al een dermate groot verschil met de prijsindicatie van Renault Utrecht dat ik voor de zekerheid langs een reparatiebedrijf (specialist Renault in Eindhoven) ben gegaan. Hij las de auto uit en had binnen een minuut het probleem gevonden: Een kapotte luchtmassa-meter!! (niks met turbo dus...) Alle symptomen die ik beschreef kon hij ook perfect toelichten. Voor totaal 200eur was ik binnen 2 dagen klaar!!! Auto rijdt nu weer perfect. Ik heb het idee dat hij nu ook beter start (binnen 1 x) maar het is nog niet echt koud geweest. Mij zul je i.i.g. niet meer bij een Renault dealer (Stm te Utrecht) zien. Ik heb de reparatie afspraak maar afgezegd..... Ligt het aan mij of deugt er daar iets niet? het eerste wat je doet is toch de auto uitlezen?

Randolftc 0

19 jaar

bij mij gloeit de gloeiboegie pas als het lampje in de auto al uit is nog zo"n 10sec

jacob4829 0

19 jaar

ga terug naar de 1e dealer en leg het probleem voor zoals het gelopen is nu

ksie 0
badge

19 jaar

ik heb de dealer waar de auto vanaf de eerste km al een keer gebeld en mijn probleem voor gelegd en de meneer die ik aan de telefoon sprak klonk niet echt geinteresseerd. het klonk meer als "als u de auto niet bij ons heeft aangeschaft heeft u pech gehad en moet u gewoon dokken voor de reparatie ongeacht jonge leeftijd van de auto". ben weer bij de dealer in mijn woonplaats geweest en ook hun willen er tegen een "vergoeding" (schatting 219 euro ALLEEN voor de controle,ex. onderdelen + montage)wel even een kijkje nemen.... wat zijn de dealers van tegenwoordig klantvriendelijk en behulpzaam geworden.....

ik heb wel iets vreemds ontdekt,ik rijd nu op een volle tank V power diesel en de motor start nu wel altijd in 1 keer ???
en hij loopt rustiger en reageert feller op het gaspedaal.
valt me ook op dat ie zuiniger is geworden, ik zal kijken hoe ver ik nu kom met een volle tank.
binnenkort zal ik bij een echte dieselspecialist (tevens BOSCH revisie bedrijf) in mijn woonplaats even informeren wat het kan zijn en wat een controle bij hun kost.

versace1 0

19 jaar

dus nu weet je eigenlijk nog niet of de luchtmassameter kapot was of dat de brandstof nu zoveel beter is dat het probleem over of niet zichtbaar is.

sjaak10918 0
badge

19 jaar

ik weet inderdaad nog steeds niet wat het kan zijn. binnenkort ga ik bij de dieselspecialist informeren, misschien dat zij 'n betere diagnose hebben. een paar kennissen hadden in het verleden ook problemen met hun dieselauto en die zijn tevreden door deze specialist geholpen.misschien zijn de verstuivers zwaar vervuild of is de temperatuur sensor op de brandstofpomp aan het flippen waardoor die ene keer wel goede waarde geeft en de ander keer afwijkend ?
als het probleem (eindelijk) verholpen is laat ik het z.s.m. wel weten.

versace1 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.