Renault Espace: olie lekkage

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: g9t 2.2dci

hebben hier een espace met 150.000 km ,waarbij 20.000 km geleden een revisie motor incl ruil turbo is gemonteerd,auto heeft nu last van olielekkage op de slang aansluiting tussen intercooler en inlaat.
eerst zichtbaar bij inlaatzijde en bij meer killometers bij de intercoolerzijde.
we dachten eerst dat het via de carter ventilatie kwam (inlaatspruitstuk was stuk en is verangen)en hebben alles gereinigd.
echter na een flinke proefrit weer lekkage.we hebben de carter slang in een apparte fles gehangen en intercooler gereinigd omdat daar nog wat olie inzat.
weer alles gereinigd en flink proefgereden (met de carter slang nog steeds appart in een fles,komt nagenoeg geen olie in de fles dus geen probleem meer met carterventilatie)wwer nat van de olie bij de inlaat ingang en egr huis
auto trekt goed loopt goed en geen storingen .ook geen overmatige rook ontwikkeling
turbo visueel geinspecteerd en ziet er goed uit en nauwelijks speling voelbaar op de turbo as.ook geen overmatige olie aan de inlaat zijde van de turbo.
turbo fluit ook niet maar mijns inziens kan het alleen nog hiervandaan komen .
maar wat kan daar de oorzaak van zijn.

abc

Geplaatst door abc (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Safrane10698 (0), 14 jaar geleden

Bedoel je de voorzijde van de motor, waar het plastic overgaat naar metaal van de motor? Of is het nog eerder in het traject?

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

ja de pastic buis van inter cooler naar inlaat spruitstuk.deze zit op het alu huis waar de egr klep inzit en de vlinderklep hier wordt ie nat van de olie

Safrane10698 (0), 14 jaar geleden

Bij mij lekte de motor tussen turbulentie huis en kop van de motor, daar zitten 8 rubberen ringen. Deze waren plat geworden en lekte. Alles zit onder de olie. Ik had het idee dat olie van carterventilatie afkwam, maar heb nooit de moeite genomen om cartervent. apart op te vangen om dit uit te sluiten.

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

is allemaal los geweest en vervangen met nieuwe pakkingen omdat het inlaat/kleppendeksel gescheurd was.olie komt echt uit de inlaat slang.ga morgen na een lange rit de intercooler weer demonteren om te kijken hoeveel olie er nu in zit

Safrane10698 (0), 14 jaar geleden

Hhmm dan weet ik het niet. Hoor het graag als je er achter bent.

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

net nog ff zitten googelen ,kan een gedeeltelijk vertsopte kat olielekkage veroorzaken aan de compressor zijde?zonder dat je dit merkt wbt vermogen
hij wordt onder de kap wel warmer dan een andere 2,2 heb ik het idee maar kan ook illussie zijn .ben hem een beetje beu

timo tt (0) PRO, 14 jaar geleden

Moet wel de turbo zijn , er blijven volgens mij geen andere opties open.Heb je de speling van het asje van de turbo zowel axiaal als radiaal gecontroleerd? Zat er in het turbohuis ook een klein plasje/druppel olie bij het turbinewiel als je de slang eraf haalt?

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

er is op het gevoel geen overmatige speling op de turbo as en de inlaatslang tussen lucht filter en turbo is aan de zijde van de turbo wel wat vetig maar geen druppels olie

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

turbo gedemonteerd en opgestuurd naar leverancier om hem te laten testen,er is niks te zien en te voelen aan de turbo nu deze eronder uit is.
vandaag een bericht van de leverancier dat er een nieuwe wordt opgestuurd omdat deze toch defect was.
moet het rapport nog ff afwachten om te zien wat er precies aan de hand was ,dus van de week een nieuwe monteren en dan hoop ik dat het over is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.